وزیر بهداشت اعلام کرد:

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

1401/06/16 - 17:28 - کد خبر: 74237 نسخه چاپی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت از سیاست‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش نصر، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نشست کارشناسان ارشد گروه ۵ در حوزه سلامت در تهران، با بیان اینکه یکی از اهداف مهم دولت آیت الله  دکتر رییسی،  فعال سازی عرصه‌های دیپلماسی است ، گفت:  از مهم ترین حوزه های دیپلماسی  در دنیا دیپلماسی سلامت است، زیرا سلامت مقوله ای همگانی است و هیچ کشوری بدون تضمین سلامت در سایر کشورها نمی تواند سلامت کشور خود را تضمین کند.
وی افزود: در ایران اگر بهترین شرایط سلامت را از نظر  کنترل بیماری های واگیر و غیره فراهم کنیم؛  ولی در کشورهای مجاور چالش های بیماری هنوز داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال بیماری فلج اطفال در ایران ریشه کن و بیماری سل نیز تا حد زیادی کنترل شده است. ولی در کشورهای همجوار اگر این اتفاق نیفتاده باشد، دوباره می تواند برای ما مشکل ایجاد کند.
عین اللهی یادآور شد: هدف ما هم از دیپلماسی سلامت این است که ان شاالله بتوانیم در منطقه خود و در حوزه سلامت، مرزها را برداریم و دانشمندان و دانشجویان ما از طریق همایش های  علمی با هم در ارتباط باشند. نشست جی 5 مقدمه ای بر این ارتباط در حوزه سلامت بین کشورهاست.
ضرورت توسعه گردشگری سلامت
وزیر بهداشت با بیان این که در این اجلاس کارشناسان ارشد حوزه  سلامت کشورهای جی 5 به توافقاتی دست یافتند که این توافقات باید اجرایی شود، اظهار داشت: توسعه گردشگری سلامت از اهداف ما در برگزاری نشست جی 5  به شمار می آید و از کارهای مهمی که در دولت آیت لله رییسی صورت گرفته ،میزبانی بیماران کشورهای مجاور  توسط نظام سلامت کشورمان است.
عین اللهی اضافه کرد:  هر استانی که مجاور کشورهای همسایه است،  باید شرایط توریسم درمانی را در استان خود مهیا کند. استان‌های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام از این نظر وضعیت مخصوص به خود را دارند و می توانند  مطابق آیین نامه های توریسم درمانی در این بخش فعال شوند.
آمادگی برای برگزاری مراسم اربعین
وزیر بهداشت در ادامه در خصوص مراسم اربعین امسال  گفت: حدود سه ماه پیش به  به عراق رفته و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رییس جمهور عراق دیدار داشتیم و آنها قول همکاری دادند.
عین اللهی گفت: به تازگی هم از مرزهای مهران و شملچه بازدید کردیم که خوشبختانه آمادگی های بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.
 وی با اشاره به این که هیات کارآزموده ای از عراق در نشست جی 5 حضور دارد که درباره جزییات مراسم اربعین با آنها مذاکره خواهد شد، گفت: گرمازدگی مساله مهم ما در اربعین امسال است و برای پیشگیری از آن احتیاج به تونل های سرما و کانکس های سرد داریم که باید در مسیر راهپیمایان استقرار یابد.
وزیر بهداشت افزود: در  مرز شلمچه  و در طرف ایران یک مرکز درمانی مجهز به نام شهید قاسم سلیمانی و تونل‌های سرما تدارک دیده شده است که در فاصله بسیار اندک با پایانه مرزی قرار دارند. این مرکز بسیار مجهز بوده و  تمام کارکنان تخصصی مورد نیاز  و تجهیزات لازم را داراست.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی با بیان این که در مهران پنج بیمارستان صحرایی و در نقاط مرزی در مجموع  هشت بیمارستان صحرایی  برای مراسم اربعین راه اندازی شده و تاکنون بیش از هزار نیروی تخصصی و پزشکی به موکب ها اعزام شده اند، گفت: پیشگیری از  مسمومیت های غذایی نیز مهم است و زائران باید از سلامت غذایی که استفاده می کنند، اطمینان یابند.
انتهای پیام/
گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار