مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل و ترافیک وزارت کشور: 

راه اندازی خطوط حومه قطارشهری ضروری است

1401/06/16 - 15:38 - کد خبر: 74217 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل و ترافیک وزارت کشور با بیان اینکه در کنار توجه به تکمیل خطوط قطارشهری در داخل شهرها، باید توجه خاصی به راه اندازی خطوط حومه ای مترو داشت، گفت: توسعه خطوط قطارشهری به حومه شهرها موجب کاهش معضلات ترافیکی کلانشهرها می‌شود.

به گزارش نصر، محمدیان یزدی، روز چهارشنبه در نشست اعضای اتحادیه قطارشهری‌های کشور و حمل و نقل و ترافیک در تبریز  با اشاره به نقش ترافیک ایجادی شهرهای جدید التاسیس در حومه کلانشهر، اظهار داشت: عدم توجه به رفع ترافیک ایجاد شده توسط شهرهای جدید در بلند مدت معضل ترافیکی زیادی به کلانشهرها تحمیل می کند.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک کشور با بیان اینکه نقطه تمرکز وزیر کشور پیشبرد کارهای عمرانی با اهتمام ویژه به شهرداری هاست، گفت: با همت و توجه روزافزون وزیر کشور در موضوع ترافیک و حمل نقل اقدامات خوبی در حال انجام است.
یزدی، ادامه داد: از جمله این اقدامات خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری به همراه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر از خودروسازان های داخلی است.
قطارشهری پرهزینه ترین خدمات مدیریت شهری است
شهردار تبریز نیز در این نشست گفت: موضوع ترافیک، هوای پاک و بحث‌های پیرامون  انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و اکثر کشورها به این سمت حرکت کرده اند.
یعقوب هوشیار، افزود: قطارشهری، از پرهزینه ترین بخش‌های مدیریت شهری است ولی نتیجه اقدامات شهرداری‌ها در پروژه‌های قطارشهری در سطح جامعه و افکار عمومی چندان پررنگ نیست.
وی با بیان اینکه پروژه‌های قطارشهری در اکثر کشورها به دلیل هزینه‌بر بودن در زمان و موعد مشخص به بهره برداری نرسیده است، گفت: دولت می‌تواند از توان شهرداری ها برای ارایه خدمات خود به مردم بهره مند شود.
شهردار تبریز گفت: یکی از موضوعات اساسی اجرا و توسعه خطوط قطارشهری، بحث تامین منابع مالی است و روش های جدید و قابل وصول تر تامین منابع مالی وجود دارد چراکه الگوهای مالی مناسبی در صندوق ها ایجاد شده و می توان از ظرفیت های بورس با حمایت دولت و بسترسازی بانک مرکزی برای اجرای پروژه های قطارشهری استفاده کرد.
هوشیار، با بیان اینکه مدل های جدید تامین منابع مالی را می توان در قالب پیشنهاد به دولت ارائه کرد، ادامه داد: در مواقع بحران، باید توافقاتی بین کلانشهرها بخصوص کلانشهرهایی که در حوزه قطارشهری فعال هستند، انجام شود تا شهرها در مواقع بحران تکلیف مدارانه برخورد کنند.
وی یادآوری کرد: در صورت توافق در حوزه حمل و نقل بخصوص قطارشهری، در مواقع وجود بحران تکالیف سایر شهرها در رابطه با حادثه به وجود آمده باید مشخص شود تا در این حوزه ورود کنند.
 انتهای پیام/
راه اندازی خطوط حومه قطارشهری ضروری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار