در نشست پژوهشی مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب:

نهضت تنباکو در آذربایجان بررسی می شود

1401/06/16 - 09:41 - کد خبر: 74140 نسخه چاپی

نصر: رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: آذربايجان و تبريز هميشه ی تاريخ براي حفظ و صيانت از استقلال و هويت ايران زمين پيشگام و پيشرو بوده است. اين سرزمين همواره به عنوان دروازه ورود تمدن به مناطق ايران نقش غير قابل انكار در توسعه همه جانبه كشور داشته است.

به گزارش نصر، سید محمد حسین بلاغی افزود:  اين اهميت با انتخاب تبريز به عنوان نخستين پايتخت تشیع در روزگار صفویان( حکومت شاه اسماعیل صفوی) و اولويت حكومت شيعي در ايران بنيان نهاده شد.
وی اعلام نمود: علاوه براین مردم آذربایجان و تبریز در تاریخ یکصدوپنجاه سال اخیر ایران اسلامی در دفاع از كيان ميهن، نقش آفرین بوده اند. آذربايجان و تبريز در تاريخ معاصر در نهضت هاي گوناگون ضداستعماري و ضد استبدادي همچون نهضت تنباکو( مشخصا با قیام زینب پاشا در تبریز)، انقلاب مشروطه (مشخصا با مجاهدت های ستارخان و باقرخان) و انقلاب اسلامي ( با قیام و خیزش مردم تبریز در 29 بهمن سال 56)  در خط مقدم بوده و نقشی پیشرو و تعیین کننده داشته است. 
وی تصریح کرد: همچنین مردم آذربایجان در دوران دفاع مقدس با لشکر خط شکن عاشورا و نیز در عرصه های سازندگی و پیشرفت با صنایع بومی سازی شده خدمات شایان توجهی به انقلاب اسلامی ایران کرده اند. پیشروی و پیشگامی، مشخصه برجسته مردم آذربایجان در حوادث تاریخی بوده و دلیل آن هم وجود دو هویت بارز «غیرت و تدیّن» در مردم این خطه از ایران اسلامی است. 


 
بلاغی خاطر نشان نمود: بر همین اساس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی چشم انداز سند تحولی خود را روایت و ثبوت آذربایجان پیشرو در انقلاب بر مینای غیرت و تدین قرار داده است و به همین خاطر برای دست یافتن به این چشم انداز سلسله نشست های پژوهشی با عنوان مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب تدارک دیده شده است تا در این نشست ها وجوه سیاسی پیشرو بودن آذربایجان در حوادث تاریخی بررسی گردد.
وی اضافه کرد: بنابراین واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان اولین نشست پژوهشی مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب در یکصدوپنجاه سال اخیر را به مسائل و موارد نهضت تنباکو در آذربایجان تا مشروطه در این خطه از ایران اختصاص داده است. 
وی افزود: نشست تخصصی فوق با حضور و سخنرانی دکتر محمد عزیزی، نویسنده و پژوهشگر مسائل تاریخی در مورخه یکشنبه 20 شهریور 1401 راس ساعت 17 در محل سالن شهریار حوزه هنری استان برگزار می شود و حضور برای عموم علاقمندان آزاد است.
انتهای پیام/
نهضت تنباکو در آذربایجان بررسی می شود نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار