معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد:

اختصاص 128 میلیارد تومان تسهیلات بروزرسانی تجهیزات / بخش صنعت تشنه آدم های کاربلد و مهارت محور است

1401/06/15 - 17:36 - کد خبر: 74118 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: هرچه به جلوتر پیش می رویم، مشکلات ما نیز بیشتر و ابعاد گسترده تری به خود می گیرد؛ لذا باید خودمان با تمام توان کار کنیم. ما باید خودمان سرنوشت خودمان را تغییر بدهیم. مشکلات امروز ما یک شبه ایجاد نشده که بخواهد یک شبه هم حل شود. 

به گزارش نصر، "غلامحسین حسینی نیا" با حضور در کارگاه های مرکز نوآوری مهارت و آموزش‌های تخصصی فنی حرفه‌ای (سه) تبریز از کارگاه اتوماسیون صنعتی وابسته به صنایع استان، کارگاه طراحی قطعات مکانیکی (مدل سازی)، کارگاه آموزش شبکه‌های کامپیوتر، کارگاه هوشمندسازی ساختمان (bms)، کارگاه مکاترونیک‌و آکواترونیک، شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو بازدید کرد و گفت: آذربایجان شرقی ششمین استانی است که این سفر با هدف خدمت صورت گرفته است. این سفر توفیقی بود تا از نزدیک با تلاشگران جهادی در این عرصه که علی رغم همه مسایل و‌ مشکلات موجود، جانانه و عاشقانه برای بالا نگهداشتن پرچمی که برای توسعه کشور لازم است، دیداری داشته باشیم. دست تک تک مربیانی که فداکارانه و دلسوزانه در این راه ارزشمند برای مهارت آموزی جوانان ایستادگی کرده اند را می بوسم. این کار نوعی عبادت است. بنده مومنی که حرفه ای دارد، مورد محبت خداوند است اما نباید فراموش کرد که لازمه داشتن حرفه، آموزش و مهارت است.
وی اظهار کرد: ظرفیت بی بدیل امکانات موجود در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره سه تبریز در کشور کم نظیر است و این نشان از توجه و پتانسیل و روحیه قوی در کارکنان و مدیریت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی است.


حسینی نیا تاکید کرد: داشتن یک زندگی شایسته و بی دغدغه با حقوقی شایسته برای مربیان حداقل حقی است که باید لحاظ شود. برای زندگی همکاران تمهیداتی باید اندیشید تا با فراغت بال اموراتشان را انجام دهند. معلمی کاری است که باید با آرامش خیال و فراغت بالی به سمت آموزش روی بیاورند، والا با این حقوق ها نمی توان گذر زندگی کرد.
وی با بیان اینکه درعرصه عمل، نیازمند مجهز بودن از باب علم و دانش هستیم، افزود: مربیان باید یک سر و گردن از بقیه جلوتر باشند حتی از حوزه صنعت؛ این امر در صورتی تحقق پذیر است که تجهیزات لازم به روز باشند، اما تجهیزات نیز یک زمان طلایی برای صرف دارند و از طرفی عمر تکنولوژی ها بسیار کم شده است و امروزه از دستگاه ها نهایت می‌توان یک سال استفاده کرد و این موضوع یک‌معضل بزرگی برای حوزه صنعت شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: هرچه به جلوتر پیش می رویم، مشکلات ما نیز بیشتر و ابعاد گسترده تری به خود می گیرد؛ لذا باید خودمان با تمام توان کار کنیم. ما باید خودمان سرنوشت خودمان را تغییر بدهیم. مشکلات امروز ما یک شبه ایجاد نشده که بخواهد یک شبه هم حل شود. 
حسینی نیا با بیان اینکه سازمان فنی حرفه ای یکی از سازمان های مهم و تاثیر گذار است، تصریح کرد: در کشوری که به سازمان آموزش فنی و حرفه ای آن ارزش داده اند، آن کشور توسعه پایدارتری داشته است. کشور تایوان و سنگاپور به مدد جدی گرفتن فنی حرفه ای و سرمایه گذاری در بخش مهارت مروزه حرفی برای گفتن در بحث توسعه پایدار دارند.


 
وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نگاه و توجه خاصی به بحث فنی حرفه ای دارد، ابراز کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای بروز شدن تجهیزات فنی و حرفه‌ای در کل کشور بودجه در نظر گرفته شده که ۱۲۸ میلیارد تومان نیز به آذربایجان‌شرقی اختصاص یافته است.
وی گفت: سرمایه اصلی مهارت است. نمی توان مهارت آموزی را نادیده گرفت. در یک نقطه عطفی قرار گرفته ایم. اید در این موقعیت کارهارا محکم و استوارتر پیش ببریم. فاصله کمی داریم تا سازمان را به جایگاه واقعی برسانیم کارهای خوبی صورت گرفته است در استان. با کارها و اقداماتی که سازمان فنی حرفه ای آذربایجان شرقی کرده است، سازمان فنی حرفه ای کشور را روی صحنه اصلی در بحث توسعه و اشتغال پذیری آورده است.
وی با بیان اینکه گشایش خوبی در حقوق حداقل بگیران صورت خواهد گرفت: افزایش سقف پرداخت فوق العاده ویژه از ۲۱ درصد به ۳۵ درصد نیز افزایش خواهد یافت. ۳۰ درصد به حقوق کارکنان در مراکز فنی و حرفه ای اضافه خواهدشد.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای سازمان را اختصاصی کردیم، تصریح کرد:  من خوشحال می شوم سقف حقوق مربیان ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خالص حقوق دریافت کنند و توان این را داریم اما خودمان باید سرنوشت خودمان را تغییر دهیم.


 
حسینی نیا اذعان کرد: براساس نگاه رییس جمهور و سرپرست وزارتخانه برای ساماندهی مسکن کارکنان فنی حرفه ای دارند. اتفاقات خوبی در این راستا رقم خورده است. با معاون مسکن و شهرسازی تفاهمنامه ای ایجاد کرده ایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به متضرر شدن بیمه آرمان باتوجه به سونامی تورم اشاره کرد و گفت: درزمانی که فراخوان، بیمه آرمان به عنوان بهترین شرکت انتخاب شده بود که با فاصله زیادی نسبت به سایر بیمه ها، خدمات خوبی میداد اما بحث تورم، تمامی شرکت های بیمه ای را با مشکل روبه رو کرده و سیستم آن ها را برهم زده است. به عنوان مثال این شرکت مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بابت حق بیمه از سازمان پول گرفته است درحالی که مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان ضرر کرده است. اما چون این شرکت به طرف قرارداد خود تعهد داده است، باید پای تعهدشان بمانند و تمامی حق و حقوق ها باید در زمان بندی پرداخت شود. شاید در پرداختی ها گیر و دار باشد ولی سوخت و ساز ندارد.
وی ادامه داد: برای مربیانی که در رشته خودشان تحصیل کرده است، جهت ارتقاء مهارت می توانند دو مقطع تحصیلی را در رشته تحصیلی خودشان ادامه دهند. همچنین برای تغییر رسته از مهندسی به آموزشی تمام توان خود را به کار گرفته ام.

نیازمند 75 هزار مربی برای آموزش فنی و حرفه ای کشور هستیم
حسینی نیا به ساماندهی وضعیت نیروهای حق التدریس اشاره کرد و گفت: حق التدریسان تلاش های ارزنده ای کردند و جزو این خانواده هستند و ما مدیون آنها هستیم. برای استخدام آنها یک سری مشکلاتی داریم. در سال ۹۴ فرصتی برای استخدام ایجاد شد و عده ای زیاد استخدام شدند. اما تعدادی نیز به دلایل مختلف نتوانستنداز فرصتی که ایجاد شده بود بهره مند شوند و در حال حاضر به دلیل بسته بودن ظرفیت استخدامی هیچ راهی وجود ندارد.
وی به وجود 5 هزار مربی در سازمان فنی حرفه ای کشور اشاره کرد و گفت: 20 هزار مربی در بخش خصوصی فعالی می کنند. طبق برآوردی که شده است، نیازمند 75 هزار مربی برای آموزش فنی و حرفه ای کشور هستیم. لذا در صدد این هستیم تا در غالب سامانه سام موضوع استاد مربی مدعوف و در قالب قرارداد خرید خدمت با عنوان حق التدریس و حق الزحمت، این مشکل را مرتفع سازیم.
انتهای پیام/
اختصاص 128 میلیارد تومان تسهیلات بروزرسانی تجهیزات / بخش صنعت تشنه آدم های کاربلد و مهارت محور است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار