مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی:

سالانه بیش از 50 هزار روسری چاپ باتیک صادراتی در اسکو تولید می‌شود

1401/06/15 - 14:54 - کد خبر: 74093 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: ماهانه سه تا چهار هزار روسری چاپ باتیک ( چاپ کلاقه‌ای) با هدف صادرات به ترکمنستان در خوشه «باتیک» شهرک صنعتی اسکو تولید می‌شود.

به گزارش نصر، مرتضی نیرومند اسکویی، روز سه شنبه در مراسم رونمایی و آغاز عملیات پروژه توسعه خوشه «باتیک» شهرک صنعتی اسکو با کارگزاری شرکت شهرک های صنعتی استان، افزود: هم اکنون ۷۰ کارگاه چاپ باتیک به صورت رسمی و غیررسمی در خوشه باتیک این شهرستان فعال هستند.
وی اظهار داشت: هنر چاپ باتیک یا کلاقه ای، جزو شاخص ترین هنرها و رشته های صنایع دستی اسکو و آذربایجان شرقی است و مطالعات شناخت آن از اواخر فروردین سال جاری شروع و وارد فاز پیاده سازی برنامه های عملیاتی شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: بنگاه های فعال خوشه چاپ باتیک شامل کارگاه های روسری ابریشمی مستقر در اسکو و روستای اسکندان این شهرستان است.
نیرومند اسکویی، ادامه داد: پروژه توسعه خوشه باتیک به مدت سه سال آغاز شده و تلاش می شود در تمام فازهای توسعه ای آن از جمله آموزش، حساس سازی، ارتقا کیفیت و توسعه بازار و برنامه های منجر به توسعه، قدم‌های مثبتی برداشته شود.
وی یادآوری کرد: عدم وجود ثبات رنگ، محدود بود بازار هدف، عدم وجود تنوع طرح و آلایندگی پساپ چاپ باتیک و نبود مطالعات بازار از جمله نقاط ضعف خوشه باتیک اسکو بوده و تلاش می شود در مدت این سه سال آینده اقدامات اساسی برای رفع این مشکلات برداشته شود.
نیرومند اسکویی، افزود: برنامه عملیاتی سال اول این خوشه تدوین و فاز اجرای آن آغاز شده و در سال های دوم و سوم نیز به مرور این برنامه نوشته و اجرا خواهد شد و بعد از سه سال عامل توسعه خارج شده و خود اعضای خوشه با یک شبکه فراگیر پروژه را ادامه خواهند داد.
به گزارش ایرنا، شهرک صنعتی اسکو در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار اجرا شده و فاز توسعه آن ۱۰۰ هکتار است و تاکنون ۱۱۵ قطعه زمین صنعتی این شهرک به سرمایه گذاران واگذار شده است.
چاپ باتیک یا کلاقه ایف نوعی از چاپ سنتی است که در آن قسمت هایی از پارچه را با ماده ای مقاوم که مانع از نفود رنگ به پارچه می شود، می پوشانند تا با روشی خاص نقوش دلخواه را بر روی پارچه ایجاد کنند. 
نوعی از چاپ باتیک که به «کلاقه ای» مشهور است، از حدود ۵۰۰ سال قبل در ایران رواج یافته است؛ شهرستان اسکو  در 25 کیلومتری جنوب تبریز مرکز اصلی این هنر است. 
انتهای پیام/
 سالانه بیش از 50 هزار روسری چاپ باتیک صادراتی در اسکو تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار