مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان؛

۳۵ درصد کشمش صادراتی کشور تولید آذربایجان‌شرقی است

1401/06/15 - 09:46 - کد خبر: 74033 نسخه چاپی

نصر: مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی استان از صادرات کشمش کشور گفت: محصولات انگور سایر استان‌ها به شکل تازه خور، آبغوره و کنسانتره اما بخش اعظم انگور استان به صورت کشمش صادر می‌شود.

به گزارش نصر، منوچهر رحمانی در جلسه تخصصی هم اندیشی در مورد بازاریابی و صادرات کشمش شهرستان ملکان افزود:  ۴۲ درصد صادرات کشمش کشور از طریق گمرکات آذربایجان شرقی انجام می شود.
وی روسیه، اوکراین، قزاقستان، لهستان و امارات متحده عربی را مهمترین مقاصد صادراتی کشور در زمینه انگور و فرآورده های تبدیلی آن عنوان کرد و ادامه داد: ایران جایگاه سوم تولید و صادرات کشمش جهان را دارد و نزدیک به  ۲۰۰ هزار تن کشمش در کشور تولید می شود که ۱۴۰هزار تن آن صادر می شود.
مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تولید سالانه ۶۸ میلیون تن انگور در جهان، گفت: ایران پس از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، آمریکا و ترکیه، هفتمین تولید کننده انگور در جهان است که با تولید سالانه ۳ میلیون تن انگور، ۴.۵ درصد از تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص می دهد.
وی استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان را تولیدکنندگان عمده انگور و خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، همدان و قزوین را تولید کنندگان شاخص کشمش در کشور معرفی کرد.
مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن انگور در آذربایجان شرقی در سال جاری، گفت: ۸۰ درصد از انگور استان در ملکان تولید می شود.
وی داده های آماری سازمان جهاد کشاورزی در خصوص میزان تولید ۳۹ محصول حوزه کشاورزی استان را به روز دانست و افزود: در حوزه کشاورزی به خاطر وجود عوامل قهری و امکان تغییر میزان تولید، آمار تولید به طور مستمر رصد و پایش شده و ماهانه بروز رسانی می شود و براساس همین داده ها و سایر اطلاعاتی که داریم، میزان تولید سالانه را با درصد خطای بسیار کم برآورد می کنیم. 
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با ارائه آماری از سایر محصولات کشاورزی استان، گفت: استان آذربایجان شرقی ۲۷۳ هزار تن تولید سیب زمینی دارد که  ۱۹۳ هزار تن آن داخل استان مصرف می شود.
وی گفت: میزان تولید پیاز استان نیز ۷۷ هزار تن است که با توجه به مصرف ۸۶ هزار تن در آذربایجان شرقی، ۹ هزار تن در خصوص این محصول کمبود داریم که از خارج از استان تامین می کنیم.
رحمانی ادامه داد: در زمینه حبوبات، ۴۲ هزار تن تولید و ۳۴.۷ هزار مصرف داریم و با تولید ۷۱۰ هزار تن سیب درختی، ۵۸۱ هزار تن مازاد در این محصول داریم و تنها ۱۲۹ هزار تن آن در استان مصرف می شود.
وی افزود: در زمینه میوه های هسته دار ۱۷۱ هزار تن تولید داریم و با مصرف ۲۴ هزار تن آن در استان، ۱۴۷ هزار تن مازاد داریم و همچنین در خصوص محصول گوجه فرنگی نیز با توجه به میزان تولید استان، ۵۴ هزار تن کمبود داریم.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای محصولات تولیدی استان، گفت: قبل از اینکه فصل برداشت محصولات عمده استان آغاز شود با برگزاری جلسات متعدد با تعاون روستایی، صندوق توسعه کشاورزی و سایر ادارات مربوط هر شهرستان، وضعیت تولید و توزیع را بررسی می کنیم تا غافلگیر نشویم و شرایط را تحت کنترل داشته باشیم.
رحمانی توسعه کشاورزی قراردادی در کشور را یکی از عوامل موفقیت در حوزه کشاورزی دانست و بیان کرد: کشاورزی قراردادی این امکان را برای تاجران، خریداران و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی مهیا می کند که با انعقاد قرارداد با کشاورز به روند تولید، کیفیت و کمیت آن نظارت داشته باشند و محصولی مطابق با استانداردهای مد نظر خود را خریداری کنند.
وی در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری در خصوص توسعه کشاورزی قراردادی توسط اتاق بازرگانی و سایر بخش ها گفت: یکی از مواردی که در خصوص کشاورزی قراردادی می تواند ملموس باشد، استفاده از سم لاروینیا تیودیکارب در برخی باغات انگور به رغم ممنوعیت آن است اما اگر با گسترش کشاورزی قراردادی، باغدار بداند که محصولی که دارای سم لاروین است، خریداری ندارد و امکان صادرات نیز بر آن مهیا نیست از این سم ممنوعه استفاده نخواهد کرد.
انتهای پیام/
۳۵ درصد کشمش صادراتی کشور تولید آذربایجان‌شرقی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار