گفت و گوی اختصاصی نصر با مسئول پارک بانوان تبریز؛

پارک بانوان بستری برای تعاملات اجتماعی اقتصادی زنان

1401/06/14 - 21:32 - کد خبر: 74017 نسخه چاپی

نصر: مسئول پارک بانوان شمس تبریزی از برگزاری نمایشگاه بانوان، همدلان کارآفرین، توسط امور فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه یک تبریز خبرداد و گفت: این نمایشگاه تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ در خیابان فارابی(چایکنار) جنب پمپ بنزین، پارک شمس تبریزی، پارک بانوان شمس از ساعت ۹ الی ۱۴ برای عموم آزاد است.

به گزارش نصر، "فخری" در گفت و‌ گو با نصر اظهار کرد: با بیان اینکه ایجاد این فضای مناسب در پارک بانوان شمس تبریزی جهت کمک به تولیدکنندگانی است که امکان فروش تولیدات خود را ندارند، افزود: نمایشگاه توانمندی بانوان در راستای حمایت از کالای ایرانی و با هدف معرفی توانمندی های بانوان فعالان این‌ منطقه برگزار شده است.
وی با بیان اینکه پارک بانوان بستری برای تعاملات بهتر اجتماعی زنان است، ابراز کرد: پارک بانوان به‌عنوان بستری مناسب اهدافی را به شکل معیارهای عملکردی بر پایه رویکردهای فرهنگی اجتماعی تفریحی بهداشتی و اقتصادی مبتنی بر الگوهای رفتاری جامعۀ زنان ایرانی به منظور نیازهای آنان و خواسته‌های آنان دنبال می‌کنند؛ بنابراین پارک بانوان علاوه بر کارکرد تفریحی و ورزشی عرصه‌ای برای فعالیت اجتماعی، فرهنگی، فراغتی و سلامت و بهداشتی و اقتصادی در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی و رضایت‌مندی آنان می‌شود. حال با توجه به رویکردهای فوق‌الذکر در بستر پارک بانوان برگزاری نمایشگاه ها، زمینه‌ساز تعاملاتی در جهت رفع نیاز بانوان در عرصه اقتصادی و اجتماعی می‌گردد.
وی افزود: امروزه نیمی از جمعیت انسانی در جهان و ایران بانوان هستند و نیمی از مسئولیت اجتماعی و اقتصادی هر جامعه‌ای به دوش زنان نهاده شده است، زنان یکی از ارکان اصلی نهاد خانواده‌ها و همچنین آموزش فرزندان جامعه را عهده‌دار هستند؛ اما این سؤال پیش خواهد آمد که چرا هنوز زنان جایگاهی در فرصت‌های اجتماعی و حقوق فردی و اجتماعی خود با مردان ندارند و از برخورداری اجتماعی در جامعه به یک میزان بهره نمی‌برند.
فخری تصریح کرد: پارک شمس تبریزی که یکی از پارک‌های جذاب و زیبای تبریز به شمار می‌رود که در راستای احیای باغات چایکنار از چند سال قبل ساماندهی و نگهداری شده و به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم رفاه، تفریح و ورزش بانوان شهر تبریز مورد استفاده بانوان و زنان و دختران تبریزی قرار می‌گیرد.
مسئول پارک بانوان تبریز بابیان اینکه ارتقای کیفیت تولیدات و توانمندسازی بانوان خانه‌دار و سرپرست خانوار دارای اهمیت خاصی است تا بتوانند برای فروش محصولات تولیدی خود به بازار وصل شوند، ادامه داد: یکی از این راه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فصلی و محلی در طول سال است که پارک بانوان شمس تبریزی در این راه اقدامات موثری داشته است.
فخری تصریح کرد: مشاغل خانگی نقش مهمی در احیای برخی هنرها و صنایع دستی خانگی فراموش شده و توسعه تولید داخلی، ارتقای جایگاه بانوان در اقتصاد خانواده و افزایش روحیه خودباوری در آن‌ها دارد.
وی افزود: تاریخ برگزاری این نمایشگاه از  پنج شهریور الی ۱۰ شهریور ماه بود ولی به دلیل فروش و استقبال خوب و همچنین رضایت شرکت کنندگان، این نمایشگاه را تا ۱۵ شهریور تمدید کردیم.
وی ابراز کرد: در این نمایشگاه با در اختیار قراردادن ۶۰ میز و ۱۰ رگال لباس از طرف شهرداری منطقه یک به شرکت کنندگان، که اغلب آنان جزو زنان سرپرست خانواده و یا جز بدسرپرستان و کارآفرینان هستند و توانایی و تولیدات‌شان را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.
فخری ادامه داد: عمده محصولات این نمایشگاه، شامل لباس، صنایع دستی، وسایل آشپزخانه، ادویه جات، عرقیجات، لوازم التحریر، گل و گیاه، شمع، شیرینیجات و حلوا است.
مسئول پارک بانوان شمس تبریزی با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان تا امروز بیشتر از ۸۰ نفر بوده است، اذعان کرد: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان خانم در نمایشگاه‌های توانمندی وجود ندارد. بانوانی که برای حضور در اینگونه نمایشگاه‌های رایگان که در راستای توانمندی اشتغال بانوان تمایل دارند، ابتدا باید نام و اطلاعات تماس خود را در بانک اطلاعات پارک شمس ثبت کنند سپس با برگزاری هرنوع نمایشگاهی با آنان جهت شرکت تماس گرفته می شود.
فخری عنوان کرد: از سال ۹۳ قبل از شیوع کرونا، نمایشگاه‌ها در داخل پارک به صورت دائمی برگزار می‌شدند و هر ۱۵ روز نفرات تعویض می‌شدند ولی بعد کرونا برگزاری نمایشگاه ها محدود شد. لذا نمایشگاه بانوان، همدلان کارآفرین اولین نمایشگاهی است که بعد از کرونا برگزار شده است.
وی گفت: باتوجه به اینکه قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است، تمامی محصولات این نمایشگاه با بهترین کیفیت و کمترین قیمت برای مشتریان عرضه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پارک بانوان بالای دو هزار نفر عضو ثابت دارد، تصریح کرد: برآورد رفت و آمد روزانه پارک بانوان شمس تبریزی، بیش از ۴۰۰ نفر است که از ظرفیت‌های روزانه در این محیط از جمله باشگاه، کارگاه‌ها‌، کلاس ها استفاده می‌کنند.
فخری با بیان اینکه بالای ۲۰ واحد کلاس آموزشی در پارک بانوان شمس وجود دارد، ابراز کرد: این کلاس های آموزشی شامل، کلاس ورزش، آموزش خاگینه، طراحی اولیه، نقاشی کودکان، نقاشی بزرگسالان، سرویس آشپزخانه، خیاطی، جواهردوزی، عروسک سازی، نقطه کوبی، قرآن، طراحی روی پارچه، تکه دوزی، سرمه دوزی، قلاب بافی، چرم دوزی، نازک دوزی، کیک پزی، خوشنویسی، موبایل و کامپیوتر است.
وی ادامه داد: مجموع تعداد ثبت نام کنندگان کلاس های هنری و ورزشی پارک بانوان شمس تبریزی، ۸۵۶ نفر است که ۳۰ نفر از آن‌ها جزو خانواده همکار شهرداری هستند و ۱۵ نفر توسط کارت منزل، چهار نفر جزو خانواده شهدا و جانباز، یک نفر جزو بیماری های خاص، پنج نفر به صورت تشویقی در مسابقات به صورت رایگان از خدمات این مجموعه بهره مند می شوند.
مسئول پارک بانوان تبریز تاکید کرد: نزدیک به ۵۰۰ نفر در کلاس های ورزشی ثبت نام کرده اند. باشگاه این مجموعه از صبح ساعت هشت صبح تا بعداز ۱۴ ظهر دایر است.
فخری عنوان کرد: تا به امروز دو هزار و ۴۲۰ نفر از دانش آموزان دختر پایه دبستان تا دبیرستان در تبریز، همراه با برنامه های فرهنگی و اجتماعی پارک بانوان شده اند.
وی از برگزاری کارگروه های روانشناسی در پارک بانوان شمس تبریزی خبر داد و گفت: ۸۰ درصد بانوان ایرانی مخصوصا بانوان تبریزی به دلیل نبود رفاه اجتماعی در بستر شهر، نگاه های سنتی، دچار افسردگی هستند. این درحالی است که پارک بانوان بستری برای تعاملات بهتر اجتماعی زنان، بستری برای تعاملات اوقات فراغت بانوان، بستری برای برنامه‌های بهداشتی و سلامت، بستری برای تعاملات اقتصادی است و می‌توان از وجود چنین ظرفیت هایی به بهترین نحو بهره‌مند شد.
وی به تعداد پارک فعال بانوان در تبریز اشاره کرد و گفت: تبریز با داشتن ۶ پارک مختص بانوان، ازجمله پارک بانوی مهر باغمیشه، پارک بانوان بهار، پارک بانوان مشروطه تبریز، باغ پارک بانوان، پارک رضوان تبریز، پارک بانوان شمس تبریز و بوستان آنا نام برد.
انتهای پیام/
پارک بانوان بستری برای تعاملات اجتماعی اقتصادی زنان سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار