سفیر جمهوری آذربایجان در گفتگوی اختصاصی با «نصر» تاکید کرد؛

سیاست جمهوری آذربایجان توسعه همه‌جانبه روابط با ایران است

1401/06/13 - 18:42 - کد خبر: 73864 نسخه چاپی

نصر: سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: سیاست جمهوری آذربایجان توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، ما همیشه برای توسعه روابط با ایران مصمم بوده‌ایم و اراده داریم روابط‌مان را با ایران در همه حوزه‌ها تقویت کنیم.

به گزارش نصر، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو همسایه دوست و برادر هستند که بیشترین اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی را بین کشورهای همسایه خود با یکدیگر دارند و به تبع این اشتراکات فراوان، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بی‌شماری برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد.
قدمت مناسبات سیاسی دو طرف به سال 1918 می‌رسد و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با موضع گیری‌های اخیر سران سیاسی خود در بیانیه‌ها و در دیدارها با مقامات ارشد جمهوری آذربایجان، فضای سیاسی موجود در روابط دوجانبه را مطلوب‌تر ساخته است.
روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد، شتاب بیشتری به خود گرفته است. طی دیدار رئیسی و علی‌یف در عشق آباد، روسای جمهوری دو کشور، علاوه بر تاکید بر گسترش روابط دوجانبه سیاسی، خواهان تحرک در همکاری‌های اقتصادی از جمله در حوزه نفت و گاز، توسعه راه‌های ارتباطی، همکاری‌های مرزی و مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان شدند.
همچنین، دو کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از همکاری‌های خوبی برخوردارند. هم اکنون همکاری‌های بین ایران و آذربایجان علاوه بر سازمان کشورهای اکو (ECO) و سازمان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (OIC) در قالب روابط سه جانبه و چندجانبه شامل قالب‌های همکاری‌های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، همکاری‌های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه، همکاری‌های چهار جانبه ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان و همکاری‌های شش جانبه، موسوم به پلتفرم 3+ 3 (شامل ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) می‌شود.
ایران و آذربایجان با بیشترین اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی و قرار گرفتن در محور مهمترین کریدور جهانی شمال- جنوب زمینه قدرتمندی برای توسعه همه جانبه همکاری دوجانبه و همگرایی منطقه‌ای دارند. اما در سال‌های اخیر برخی نیروها و طرف‌های ثالث تلاش کردند مانع از نزدیکی و پیوند هر چه بیشتر دو کشور دوست، برادر، همسایه و مسلمان شوند که البته با درایت مقامات و رهبران دو کشور همواره ناکام مانده‌اند.
هفته گذشته «علی علیزاده» سفیر جمهوری آذربایجان در تهران میزبان صمیمی گروه خبری «نصر» بود تا به پرسش‌های مختلف خبرنگاران نصر در زمینه توسعه مناسبات و علایق دو کشور در حوزه‌های مختلف پاسخ دهد. وی پیش از این سفیر جمهوری آذربایجان در پاکستان و پیشتر نیز سرکنسول جمهوری آذربایجان در شهر تبریز بوده است.
با ما در گفتگو با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران همراه شوید:
***
 

 
آقای سفیر، از میزبانی شما متشکریم. به عنوان سوال اول بفرمایید اهمیت حُسن همجواری ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو همسایه برادر و تاریخی در چیست؟
من از دیدن شما بسیار خوشحال هستم و روزهای خیلی خوبی را در تبریز گذرانده‌ام و دوستان خیلی خوبی در تبریز دارم و وقتی شنیدم شما به اینجا تشریف می‌آورید خیلی خوشحال شدم و از لطف شما هم سپاسگزارم که به تهران تشریف آورده‌اید و تلاش می‌کنم بهترین پاسخ‌ها به سوالات شما ارائه دهم.
ایران و آذربایجان دو همسایه بسیار نزدیک و برادر برای یکدیگر هستند و ما در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... باید مناسبات دو کشور را توسعه دهیم و دو کشور فرهنگ، دین و زبان مشترک دارند و این موضوع شرایط را برای توسعه بیشتر مناسبات ایران و آذربایجان فراهم می‌کند. خوشبختانه مناسبات سیاسی دو کشور همواره در حال توسعه است و ما با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران هم روابط بسیار خوبی داریم و دو دیدار بین روسای جمهور دو کشور در ماه‌های اخیر صورت گرفته است و این برای توسعه مناسبات بیشتر دو کشور کمک شایانی کرده است. در کنار توسعه مناسبات سیاسی دو طرف، ما برای توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی آذربایجان و ایران تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در زمان کوتاهی چند لایحه مشترک به امضا رسیده است، ما علاقه داریم مناسبات اقتصادی دو کشور را بیشتر کنیم.
همان‌طور که می‌دانید پس از آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، امکان‌های جدیدی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو طرف ایجاد شده است و خوشبختانه ما با آزادسازی 132 کیلومتری مرزهای کشورمان با ایران ظرفیت‌های جدید و بسیار بزرگی برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌ایم. حالا ما به واسطه آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان می‌توانیم بیشتر با یکدیگر کار کنیم. بخش دیگری که می‌خواهیم با ایران مناسباتمان را توسعه دهیم، بخش راه، ترانزیت و دریا است و دو کشور در کریدور شرق و غرب جا گرفته‌اند و جمهوری آذربایجان در بین کشورهای قفقاز جنوبی در این حوزه بیشترین پتانسیل را دارد و در این خصوص می‌خواهیم همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران بیشتر کنیم.
ما در حوزه افزایش ترانزیت و تجارت بین دو کشور علاقمند به توسعه همکاری‌ها هستیم و همچنین در خصوص همکاری در بخش انرژی با ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم و در این حوزه پتانسیل‌های بزرگی داریم که البته مذاکرات بین دو کشور در حوزه توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی برقرار است و چند لایحه همکاری هم بین طرفین به امضا رسیده است. در حوزه همکاری‌ها در بخش انرژی نیروگاه برقآبی سد خداآفرین جزو مهم‌ترین مورد همکاری طرفین است و در این زمینه عملیات عمرانی در دو طرف ادامه دارد. همچنین پروژه سینک کردن شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه جزو پروژه‌های مشترک بزرگ است که در حال اجراست. ما در حوزه توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی امکانات وسیعی داریم و همان طور که می‌دانید در سال گذشته تفاهم نامه گازی بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هم به امضا رسید که اتفاق بزرگی در حوزه توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی است و در همین نزدیکی‌ها مقرر شده ظرفیت تبادل گازی در این قرارداد افزایش یابد.
در حوزه توسعه روابط تجاری علی‌رغم پاندمی کرونا، در دو سال گذشته مرزهای تجاری آذربایجان و ایران را باز نگه داشتیم و ترانزیت و حمل و نقل کالا به حیات خود ادامه داد و در مسیر توسعه روابط تجاری دو طرف هم رشد پیدا کرد و در این مسیر هم امکانات توسعه روابط تجاری دو طرف را داریم و در دیدارها و مذاکرات اخیرمان هم سرمایه گذاران ایرانی را برای استفاده از مناطق آزاد تجاری و پارک‌های صنایع نوین آذربایجان دعوت کرده‌ایم و در عین حال می‌دانید که لایحه‌هایی برای تولید مشترک خودرو با شرکت‌های ایرانی داریم و علاوه بر این موارد از شرکت‌های ایرانی برای تولید خودروهای کار و اتوبوس دعوت کرده‌ایم و این مسیر تلاش می‌کنیم پتانسیل‌های هر دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و صنعتی به منصه ظهور برسد.
 

 
آقای علیزاده، سطح فعلی روابط دو کشور را چطور ارزیابی می‌کنید و از این سطح روابط راضی هستید؟
روابط ما خوب و رو به توسعه است، اما برخی‌ها نمی‌توانند روابط خوب دو کشور را تحمل کنند و تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف اندازی کرده و به دوستی و برادری دو کشور ضربه وارد کنند، اما هیچ وقت موفق نشده و نخواهند شد. سران دو کشور مصمم هستند که روابط آذربایجان و ایران بیش از پیش توسعه پیدا کند و فکر می‌کنم که این خواسته اصلی ملت و دولت دو کشور است و رفته رفته روابط ما بیشتر هم خواهد شد.
 
ایران و آذربایجان دو کشور برادر هستند و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پتانسیل‌های بسیار بزرگی برای توسعه روابط دو سویه دارند، سیاست‌های دولت آذربایجان در این حوزه چیست؟
سیاست جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است و یقیناً شما هم شاهد بودید که رئیس جمهوری آذربایجان پس از آزادسازی اراضی اشغالی کشورمان در کنار مرز دو کشور و کنار رود ارس حضور یافت و مرز ایران و آذربایجان را مرز دوستی نامید و ایشان همیشه آذربایجان و ایران را دو کشور دوست و برادر عنوان کرده است. ما همیشه برای توسعه روابط با ایران مصمم بوده‌ایم و اراده داریم روابط‌مان را با ایران در همه حوزه‌ها تقویت کنیم.
 
آقای سفیر، نقش ایران و آذربایجان در ایجاد و تقویت همگرایی منطقه‌ای به نفع توسعه ظرفیت‌های دو جانبه چیست؟
ایران و آذربایجان در سازمان‌های منظقه‌ای با یکدیگر همکاری دارند و این در توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه موثر است. دو کشور همچنین در قالب قراردادهای منطقه‌ای نیز همکاری دارند و این بخصوص در قالب همکاری‌های ترانزیتی ایران، آذربایجان و روسیه بروز و ظهور پیدا کرده است. همچنین در ارتباط با ترکیه هم همکاری‌های منطقه‌ای با مشارکت ایران به طور جدی و فعال دنبال می‌شود. با آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان هم واقعیت‌های جدید منطقه‌ای روشن شده است و در قفقاز جنوبی لزوم همکاری کشورهای منطقه در قالب همکاری 3+3 با مشارکت آذربایجان، گرجستان، ارمنستان باضافه ایران، ترکیه و روسیه دنبال می‌شود و این تحول بسیار مثبتی است.
فکر می‌کنیم در همه این پلتفرم‌ها ایران و آذربایجان همگرایی و همکاری‌های خود را می‌توانند مستحکم‌تر کنند و در عین زمان دستاورد این همکاری‌ها توسعه دوستی و همکاری بین همه کشورهای منطقه است. مسئولان گمرک سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه اخیراً دیدار داشتند و مقرر شد در مسیر ترانزیت بین سه کشور تسهیل شود و ماه آینده هم دیدار معاونان نخست وزیران سه کشور در مورد کریدور شمال-جنوب برنامه‌ریزی شده است. برای توسعه مناسبات کشورهای منطقه، آذربایجان همواره تلاش‌ها و ابتکارات خود در میان می‌گذارد و ما در این مسیر مصمم هستیم.
 

 
آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در نتیجه جنگ دوم قره باغ موفقیت و تحول بزرگی در تحولات منطقه‌ای بود و این مهم، ملت و دولت ایران را هم مثل همه کشورهای دوست آذربایجان خوشحال کرد. شما آینده همکاری‌های ایران و آذربایجان را در مناطق آزادشده کشورتان را چطور می‌بینید؟
بله، متشکرم از سوال خوبی که مطرح کردید. من از فرصت استفاده می‌کنم و می‌خواهم از ملت و دولت عزیز ایران بابت حمایت‌هایشان از دولت و ملت آذربایجان تشکر کنم و ما می‌دیدیم که ایرانی‌ها چقدر از آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان خوشحال بودند و ما حتی در مرزهای ایران و آذربایجان هم شادی و حمایت مردم ایران از برادران خودشان در آذربایجان را دیدیم و از صمیم قلب خوشحال شدیم. آزادسازی اراضی اشغال شده آذربایجان امکانات و فرصت‌های جدیدی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است و فکر می‌کنم ما شاهد بیشترین سطح همکاری‌ها با برادران ایرانی‌مان در این مناطق خواهیم بود. می‌دانید که سیاست خشونت‌آمیز ارمنستان در منطقه موجب مهاجرت اجباری بیش از یک میلیون شهروند آذربایجانی از مناطق اشغالی شده بود و بزودی آنها دوباره به سرزمین‌های خود بازخواهند گشت و چقدر خوشحالیم که اولین بازگشت‌ها به سرزمین‌های آزاد شده از مناطق هم مرز با ایران آغاز شده و روستاهای هوشمند در منطقه زنگیلان به بهره برداری رسیده است. با بازگشت مردم آذربایجان به سرزمین آبا و اجدادی خود، اثرات مثبت این تحولات در امنیت و رونق بخشی به مرزهای ایران هم خودنمایی خواهند کرد. متاسفانه اراضی اشغال شده مین کاری شده و پاکسازی این مناطق زمان بر خواهند بود و پس از پاکسازی‌ها، ما به سرعت کار بازسازی شهرها و روستاهای از اشغال آزادشده را آغاز خواهیم کرد و شهرها و روستاهای هوشمند را در این مناطق ایجاد کرده و انرژی‌های سبز را در این مناطق توسعه خواهیم داد.
همچنین با دستور رئیس جمهوری آذربایجان منطقه آزاد تجاری «آراز» هم در این مناطق ایجاد شده و توسعه می‌یابد و اثرات مثبت خود را بزودی نمایان خواهد کرد و حتماً این اثرات مثبت در اقتصاد ایران هم نمایان خواهد شد. علاوه بر این می‌دانید که ما شرکت‌های ایرانی را هم برای اجرای پروژه‌های بازسازی مناطق آزادشده دعوت کرده‌ایم و تا کنون قراردادهای متعددی با شرکت‌های ایرانی منعقد شده است. این همکاری‌ها در اقتصاد ایران هم اثرات مثبت خود را خواهد گذاشت و ما امیدواریم بزودی شاهد شکوفایی مناسبات برادرانه دو کشور باشیم.
 
آقای سفیر؛ شما هم به مناطق آزاد تجاری اشاره کردید، مقامات ایران و آذربایجان تا کنون بارها بر ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین دو کشور تاکید کرده‌اند، اما این مهم تا کنون اجرایی نشده است. به نظر شما این تفاهم‌ها چگونه اجرایی خواهند شد؟
من فکر می‌کنم ما بیش از یک منطقه آزاد تجاری مشترک را می‌خواهیم و فعالان اقتصادی دو کشور این امکان را می‌خواهند که بتوانند تعاملات اقتصادی خود را افزایش دهند. در عین زمان در آذربایجان و ایران هم اکنون هم مناطق آزاد تجاری موجود هست و بخصوص در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس این همکاری‌ها از گذشته شکل گرفته و سرمایه گذاران آذربایجانی در این منطقه فعال هستند. علاوه بر توسعه مناطق آزاد، تلاش می‌کنیم توجه فعالان اقتصادی را به پتانسیل‌های مشترک اقتصادی دو طرف جلب کنیم و من اطلاع دارم که خوشبختانه در ماه‌های اخیر فعالیت فعالان اقتصادی آذربایجان در مناطق آزاد تجاری ایران افزایش یافته است و ما باید تلاش کنیم اعتماد بین بخش خصوصی دو کشور بیشتر جلب شود تا از امکانات موجود و آینده ایران و آذربایجان در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی به نفع دو کشور بهره برداری شود.
 

 
نقش کریدورهای ارتباطی منطقه در افزایش همبستگی کشورها و توسعه آنها مهم است و خوشبختانه توافق مهمی بین ایران و آذربایجان برای احداث کریدور ارتباطی بین نخجوان و سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان از خاک ایران انجام شده است، به نظر شما این توافق چه اهمیتی در توسعه روابط دو کشور دارد؟
بله خدا را شکر که این توافق یکی از مهمترین توافق‌های دو طرف بوده است و این توافق در کمترین زمان بین دولت‌های ایران و آذربایجان حاصل شد که نشان از علاقه طرفین برای بسط همکاری‌های دوجانبه دارد. می‌دانید که این توافق علاوه بر محورهای زمینی، خطوط راه آهن و انرژی را نیز شامل می‌شود و با این توافق جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران به خاک اصلی جمهوری آذربایجان منتصل می‌شود. ما اجرای این توافق را آغاز کرده‌ایم و عملیات عمرانی برای احداث خطوط ارتباطی این مسیر در آذربایجان اجرایی می‌شود و نخستین پل در اراضی روستای آغبند از منطقه خداآفرین در حال احداث است و فکر می‌کنم طی یک و نیم سال آینده پیشرفت‌های قابل توجهی در اجرای این راه ارتباطی حاصل شود. همچنین خطوط انرژی هم به طور همزمان در حال اجراست.
اجرای این توافق مهم سطح همکاری‌های ایران و آذربایجان را توسعه چشم‌گیری خواهد داد و در عین حال همکاری‌های منطقه‌ای کشورها را هم رونق خواهد بخشید. در سایه این توافق هم خطوط راه آهن و هم محورهای ارتباطی خودروها هم برای ایران و هم آذربایجان توسعه خواهند یافت.
 
آقای علیزاده؛ شما سال‌ها در تبریز سرکنسول کشورتان بودید و آشنایی بسیار نزدیک و خوبی با ظرفیت‌های ویژه تبریز و استان‌های شمالغرب کشورمان دارید، به نظرتان توجه به این ظرفیت‌ها در توسعه مناسبات همه‌جانبه ایران و آذربایجان چه اهمیتی دارد؟
بلی، تبریز برای ما بسیار عزیز است و من در مدت 6 سال ماموریت در تبریز روزهای بسیار خوبی داشتم و خاطرات زیبایی دارم و حضور در تبریز به ما امکان می‌داد به استان‌های شمالغرب ایران سفر داشته باشیم و با ظرفیت‌های آنها آشنا شویم. من از این فرصت استفاده می‌کنم و به مردم عزیز تبریز درود می‌فرستم و از مهمان نوازی آنها تشکر می‌کنم. عموماً استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای توسعه روابط دو کشور دارد و ما بخصوص در مورد توسعه همکاری‌ها با نخجوان به ظرفیت‌های آذربایجان شرقی توجه داریم. تبریز یکی از شهرهای صنعتی ایران است و ما در مذاکرات اخیرمان با مقامات شرکت تراکتورسازی ایران توافقات بسیار خوبی برای ایجاد کارخانه و خط مونتاژ محصولات این شرکت در مناطق از اشغال آزاد شده جمهوری آذربایجان داشتیم و امیدواریم این توافقات به زودی اجرایی شوند و محصولات این شرکت معتبر در خدمت پیشرفت بخش کشاورزی آذربایجان قرار گیرد. علاوه بر این آذربایجان شرقی در بخش توریسم و ترانزیت هم پتانسیل‌های بزرگی دارد و ما پیش از مذاکرات و توافق‌های خوبی در این زمینه با برادران ایرانی‌مان داشته‌ایم و امیدواریم روابط ما در همه بخش‌ها از جمله توریسم سلامت، توریسم طبیعت، بخش صنعت و... توسعه یابد. مردم دو کشور حتی روابط خانوادگی با یکدیگر دارند و ما وظیفه داریم در آینده روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها به نفع دولت و ملت ایران و آذربایجان توسعه و بهبود ببخشیم.
 

 
برنامه دولت آذربایجان برای بازگشایی مرزهای زمینی و برقراری مجدد پرواز تبریز-باکو چیست؟
می دانید که با شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی در مرزهای زمینی و هوایی بین کشورها برای حفظ سلامت مردم اعمال شد و آذربایجان هم مثل همه کشورها محدودیت‌هایی را بخصوص در مرزهای زمینی با همه کشورهای همسایه خود اعمال کرد، اما با بهبود وضعیت پاندمی کرونا، مرزهای ما بازگشایی خواهند شد و شاهد هستیم که روند شیوع ویروس کرونا در حال فروکش کردن است و با کاهش آمار مبتلایان، انشاالله به زودی مرزهای زمینی آذربایجان به سوی گردشگران بازگشایی خواهند شد. ما پروازهای تهران-باکو را از مارس امسال از سرگرفتیم و دو پرواز هفتگی بین تهران و باکو هم اکنون برقرار است و در عین زمان برقراری مجدد پرواز تبریز-باکو هم برای ما تکلیف شده است و مذاکرات مسئولان مربوطه دو کشور در این زمینه آغاز شده و انشاالله با فروکش کردن پاندمی کرونا، پروازهای مستقیم دو سویه افزایش خواهند یافت.
 
آقای سفیر، نظر شما درباره بازگشایی محور ریلی راه‌آهن جلفا به جمهوری آذربایجان چیست و بازگشایی راه‌آهن این منطقه چه اهمیتی برای دو کشور دارد؟
می دانید که راه آهن جلفا-نخجوان یکی از محورهای ارتباطی موجود منطقه است که نخجوان را به سرزمین اصلی آذربایجان وصل می‌کند، متاسفانه پس از اشغال بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان در سال‌های گذشته، این راه آهن مسدود شد. در حال حاضر با آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان، ما در منطقه عموماً طرفدار بازگشایی مسیرهای ارتباطی هستیم و یکی از این مسیرها هم راه آهن جلفا-نخجوان است. در حال حاضر آذربایجان تا مرز ایران پروژه راه آهن را تا آغبند توسعه داده است و می‌توان گفت اکثر کارهای این راه آهن به اتمام رسیده است و فکر می‌کنیم تا پایان سال آینده راه آهن هورادیز-آغبند به پایان برسد و به واسطه دهلیز زنگه‌زور به نخجوان متصل شده و آینده نزدیک هم به راه آهن جلفا متصل شود.
می دانید که ما پس از آزادسازی اراضی اشغالی، به دنبال امضای معاهده تعیین حدود مرزی و صلح با ارمنستان هستیم و شناسایی تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان، شرایط را برای صلح، سازش و توسعه اقتصادی بخصوص پیشرفت صنعت حمل و نقل در کشورهای منطقه فراهم می‌کند و حتی ارمنستان هم می‌تواند پس از امضای معاهده صلح از این زیرساخت‌ها و راه‌ها بهره‌مند شود. در عین حال این کریدور در مناطق شمال و شمالغرب ایران هم موجب ایجاد رونق در صنعت ترانزیت خواهد شد و فکر می‌کنیم با فعالیت کریدور زنگه‌زور در منطقه شاهد صلح، سازش و توسعه در همه کشورهای منطقه خواهیم بود.
 
آقای علیزاده، در روزهای گذشته شهر زیبای لاچین هم از اشغال آزاد و به جمهوری آذربایجان بازگشت، این موفقیت را تبریک می‌گوییم. بفرمایید برنامه دولت آذربایجان برای بازسازی مناطق از اشغال آزاد شده چیست و با توجه به تاکید روسای جمهور دو کشور برای همکاری در بازسازی مناطق از اشغال آزاد شده آذربایجان، تا کنون چه اقدامات شاخصی برای توسعه این همکاری‌ها صورت گرفته است؟
بلی، خوشبختانه لاچین هم از اشغال غیرقانونی ارامنه آزاد شده و به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بازگشت و من از تبریک شما متشکرم. در سال‌های آتی این مناطق به توسعه یافته‌ترین شهرهای جمهوری آذربایجان تبدیل خواهند شد و توجه جهان را به خود جلب خواهند کرد. همان طور که شما اشاره کردید سران دو کشور برای همکاری در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان اتفاق نظر دارند و ما یک بار دیگر از طریق رسانه شما شرکت‌های ایرانی را برای مشارکت در پروژه‌های بازسازی دعوت می‌کنم و پیش از این چندین شرکت ایرانی در پروژه‌های تعریف شده از جمله ساخت بیمارستان، مدرسه، تولید خودرو، تراکتور و... قراردادهای خود را منعقد کرده‌اند.
 

 
آقای سفیر، در پایان اگر صحبتی با مخاطبان ما دارید، بفرمایید.
از قبول زحمت و حضور شما در تهران متشکرم و امیدوارم پاسخ‌های سازنده‌ای به پرسش‌های شما داده باشم. من در عرض 6 سالی که به همراه خانواده‌ام در تبریز زندگی کردم، خاطرات بسیار خوب و شیرینی داشته‌ام و ما در همه جا همیشه از تبریز تعریف کرده‌ایم و تبریز یک شهر تاریخی و بسیار غنی است و از این فرصت استفاده می‌کنم سلام خودم را به مردم تبریز تقدیم می‌کنم.
 
انتهای پیام/
سیاست جمهوری آذربایجان توسعه همه‌جانبه روابط با ایران است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار