رییس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها/ اجرای طرح خدمات سمپاشی در ۳ استان کشور

1401/06/13 - 14:09 - کد خبر: 73836 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد و گقت: طرحی برای استفاده بهینه از سم و سم‌پاشی صحیح در اراضی کشاورزی سه استان کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش نصر، «شاهپور علایی مقدم» با بیان اینکه طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در راستای مصرف بهینه آفتکش‌ها و سلامت غذا به کشاورزان سه استان ارایه می‌شود، افزود: در حال حاضر در کشور ۱۵ هزار و ۵۰۰ گیاه پزشک، ۶۴۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در ۲۵۷ شهرستان داریم.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که قرار است طرحی برای استفاده بهینه از سم و سم‌پاشی صحیح در اراضی کشاورزی سه استان کشور نیز آغاز شود، تصریح کرد: ما در سازمان یک مدلی را تعریف کرده‌ایم که در سه استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این مدل به جای آن که سم به دست کشاورز داده شود، خدمات سم‌پاشی به آنان ارایه می‌شود و در این زمینه از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فنی - مهندسی استفاده می‌شود.
علایی مقدم  گفت: در صورت توفیق در اجرای این مدل، علاوه بر مصرف بهینه آفتکش‌ها، هزینه‌های تولید کاهش و بهره‌وری بالا می‌رود.
وی با بیان این که مصرف بیش از حد آفتکش در کشور نداریم، گفت: خلا موجود مربوط به مدیریت و مصرف بهینه آفتکش‌ها است.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور داد: بر اساس گزارش سازمان فائو نیز ۷۰ درصد اثرگذاری آفتکش‌ها مرتبط با نحوه استفاده از این مواد است.
وی اظهار داشت: در ایران بیش از ۷۵ درصد کشاورزان، علم و دانش نحوه استفاده از نهاده‌ها را ندارند که این یکی از مهم‌ترین مسایل به شمار می‌رود.
علایی مقدم تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات از کل حدود ۱۳۲ میلیون تن محصول تولیدی کشور باید از حدود ۱۰۶ میلیون تن در بخش کشاورزی مراقبت کند که کار دشواری است.
وی ارتقای مهارت و دانش کشاورزان را برای استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی را مهم دانست.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور میانگین مصرف آفتکش‌ها در اراضی کشور را ۲.۵ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف آفتکش‌ها در دنیا ۲.۹ کیلوگرم در هکتار است.
وی با بیان این که ۴۰ درصد امنیت غذایی در دنیا وابسته به عملکرد حفظ نباتات است، تصریح کرد: تغییر اقلیمی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که عوامل خسارت‌زا را می‌تواند افزایش دهد و گیاه را دچار تنش و کاهش محصول کند.
انتهای پیام/
آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها/ اجرای طرح خدمات سمپاشی در ۳ استان کشور خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار