در یک شرکت دانش بنیان محقق شد/

تولید خوراک دام و طیور از پسماند رستوران ها / جایگزین ذرت و سویا

1401/06/13 - 12:45 - کد خبر: 73807 نسخه چاپی

نصر: محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند با استفاده از پسماند رستوران ها، جایگزین ذرت و سویا برای نهاده های دامی را تولید کنند.

به گزارش نصر، سمیرا نعمت زاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه تولید نهاده دامی با استفاده از پسماند غذایی در رستوران‌ها به خبرنگار مهر گفت: ما در این شرکت توانستیم با فراوری پسماند رستوران‌ها و میوه تره بار، مکمل جیره غذایی دام و طیور را تولید کنیم.
وی با بیان اینکه محصولی که در این شرکت تولید کردیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد حاوی پروتئین و در حدود ۴ هزار تا ۴۵۰۰ کیلوکالری انرژی قابل در دسترس برای دام و طیور دارد، گفت: از آنجایی که علاوه بر ترکیبات پروتئینی، کلسیم، فیبر و سایر ترکیبات فسفری مورد نیاز دام و طیور است و ماده اولیه این نهاده دامی نیز پسماند رستوران بوده می‌تواند این ویتامین‌های مورد نیاز دام را تأمین کند.
وی با بیان اینکه پسماند رستوران و میوه تره بار شامل برنج، نان، سبزیجات، صیفی جات، خورشت و… می‌شود، گفت: این ترکیبات علاوه بر ویتامین‌ها ترکیبات فیبری هم دارند و تغذیه کانلی برای دام و طیور محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه از ابتدا تفکیک این پسماند در شرکت انجام می‌گیرد و همین باعث می‌شود ارزش غذای محصول نهایی را بدانیم، گفت: بعد از تفکیک، مرحله فراوری و تولید محصول را خواهیم داشت که متناسب با نیاز مشتری است.
وی با بیان اینکه این محصول جایگزین خوبی برای ذرت و سویا به عنوان نهاده‌های دامی می‌شود، بیان کرد: بر اساس تحقیقات و آزمایشاتی که داشتیم محصولی که از پسماند به تولید می‌رسد از نظر انرژی و پروتئین با ذرت و سویا برابر است ولی در مواردی بیشتر هم هست.
نعمت زاده افزود: برای حیوانات خانگی نیز می‌توان علاوه بر دام و طیور از این دسته مواد غذایی بهره برد.
مدیر شرکت دانش بنیان گفت: بر اساس آخرین آمار، در کشور سالیانه ۲۱ میلیون تن پسماند تولید می‌شود و این حجم بالایی است که می‌توان از آن به عنوان جایگزین نهاده دامی بهره برد.
وی با بیان اینکه تنها در اردبیل روزانه دو تا ۲و نیم تن پسماند رستوران و ۵ تن پسماند میوه تره بار دور ریخته می‌شود، گفت: قطعاً این آمار در تهران بیشتر است و می‌توان در حجم بالایی این محصولات را برای دام و طیور تولید کرد ضمن اینکه از به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی جلوگیری می‌کنیم.
وی تاکید کرد: هدف این شرکت تولید خوراکی با ارزش غذایی بالا و قیمتی مقرون به صرفه برای دام و طیور است.
وی با بیان اینکه این پروژه به صورت پایلوت اجرایی شده و موفقیت آمیز بوده است، گفت: اکنون در حال جذب سرمایه هستیم تا وسعت تولید بیشتر شود.
انتهای پیام/
تولید خوراک دام و طیور از پسماند رستوران ها / جایگزین ذرت و سویا خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار