امیر حاتمی:

قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست/ در لبه فناوری پهپادی دنیا قرار داریم

1401/06/12 - 16:02 - کد خبر: 73719 نسخه چاپی

نصر: مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش گفت: قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست و به هر میزان که لازم باشد، آن را افزایش می‌دهیم و به هیچ وجه با کسی درباره آن صحبت نمی‌کنیم.

به گزارش نصر، امیر حاتمی مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش صبح امروز (شنبه) در همایش علم و فناوری در دفاع مقدس طی سخنانی، گفت: یکی از موضوعاتی که در جنگ‌ها همواره مقایسه می‌شود، نقش نیروی انسانی و تجهیزات است.
وی افزود: در دفاع مقدس نقش نیروی انسانی آن چنان برجسته و سنگین بود که بقیه موضوعات را تحت الشعاع قرار داد. حضور کمی و کیفی نیروی انسانی با انگیزه‌های الهی در دفاعی مقدس بسیار برجسته بود و نقش حضرت امام (ره) این نقش را برجسته‌تر کرد.
مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش بیان کرد: نیروی زمینی مدیون سربازانی است که در اجرای وظیفه سربازی آمدند و در دفاع مقدس حضور پیدا کردند.
امیر حاتمی اظهار کرد: این در حالی است که ما در دفاع مقدس از علم و فناوری بهره بسیاری بردیم و ارتش با اتکا به علم و دانش خودش و ظرفیت‌های علمی کشور توانست از روز اول تا روز آخر جنگ نقش ایفا کند.
وی با اشاره به علل نپرداختن به دستاوردهای علمی دفاع مقدس، گفت: همین امروز فناوری‌های متعددی در جبهه جنگ اوکراین و روسیه در حال تزریق است و این فناوری‌های جدید نقاط عطفی را ایجاد می‌کند. اما در دفاع مقدس ما با اتکا به داشته‌های خودمان جنگیدیم اما تجهیزاتی که به ما اضافه شد، آن چنان تعیین کننده نبود.
مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش تصریح کرد: اگر امروز کار تحقیقاتی مناسبی روی مسئله علم و فناوری در دفاع مقدس کرده بودیم، امروز یک گنجینه مناسب از رهیافت‌های علم و فناوری در اختیار داشتیم. شاید دلیل این موضوع آن باشد که بعد از جنگ دو نگاه در عرصه تبیین جنگ ایجاد شد که یکی دنبال حفظ و ترویج ارزش‌ها بود و دیگری دنبال حذف آثار دفاع مقدس بود که دیدگاه کاملاً نادرستی بود.
امیر حاتمی با بیان اینکه رهبر انقلاب دفاع مقدس را یک گنجینه می‌دانند، عنوان کرد: همه می‌توانند از دفاع مقدس بهره برداری کنند و اگر تحقیقات علمی در دفاع مقدس صورت گرفته بود، امروز رهیافت‌هایی در اختیار داشتیم که اثبات می‌کرد باید قدرتمند باشیم.
وی اظهار کرد: البته ما بعد از جنگ قدرت دفاعی خودمان را افزایش دادیم و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که دشمنان ما هم گفتند باید بر سر آن مذاکره کنیم. اما دفاع مقدس به ما آموخت که قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست و به هر میزان که لازم باشد آن را افزایش می‌دهیم و به هیچ وجه با کسی درباره آن صحبت نمی‌کنیم.
مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش افزود: همه تصمیم گیران ما به خوبی می‌دانند که در آینده با چه چیزی مواجه خواهند بود. اگر امروز موشک داریم به این دلیل است که ما درک کرده‌ایم که به این سلاح نیازمندیم. اگر امروز پهپاد داریم و در لبه این فناوری در دنیا هستیم و اگر دنیا امروز فهمیده است که پهپاد در جنگ آذربایجان و اوکراین نقش ایفا می‌کند، ما خیلی قبل تر این موضوع را فهمیدیم.
امیر حاتمی با اشاره به ارسال تسلیحات به جنگ اوکراین، گفت: امروز در جنگ اوکراین غربی‌ها با تسلیحات کوتاه بُرد و ضد زره به کمک اوکراین آمده‌اند. ما هم امروز تسلیحات ضدتانک، ضدبالگرد و… داریم که می‌تواند سرنوشت یک رزم را رقم بزند.
وی تاکید کرد: این نگاهی که در چند سال اخیر در حوزه جایگاه علم و فناوری پدید آمده نشان می‌دهد که ما به خوبی نیازمندی‌های دفاعی را تشخیص داده‌ایم و با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا ارتشی را برای طلوع خورشید ولایت عظما آماده کنیم.

دشمن را در ۶ ماه ابتدایی جنگ متوقف کردیم
امیر کیومرث حیدری نیز در این همایش طی سخنانی، ولایت فقیه را «صراط مستقیم» دانست و گفت خدا را شاکریم که در زمانی زندگی می‌کنیم که از نعمت بزرگ ولایت فقیه برخوردار هستیم.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه پیشکسوتان و اهمیت استفاده از تجربیات این عزیزان، گفت: همایش ما درباره اهمیت جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس است و ما معتقدیم اگر استفاده از علم و فناوری در دستور کار نباشد هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در دفاع مقدس نیز اگر هیچیک از اهداف و وعده‌های دشمن محقق نشده به دلیل استفاده رزمندگان ما در جبهه‌های دفاع مقدس از علم و فناوری است که بخصوص در شش ماه ابتدایی جنگ توانست ماشین جنگ دشمن را متوقف کند. استفاده پیشکسوتان ما از همین تجارب گرانقدر و علم و فناوری بود، که دشمن را متوقف کرد.
انتهای پیام/
قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست/ در لبه فناوری پهپادی دنیا قرار داریم خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار