معاون اداری، مالی وزیر علوم:

۷۵ درصد درآمد دانشگاه‌ها از اجاره ساختمان،فروش اموال منقول،دوره‌های آزاد و شهریه است

1401/06/12 - 12:49 - کد خبر: 73685 نسخه چاپی

نصر: معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بررسی درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۷۵ درصد درآمد اختصاصی از منابع غیر از حوزه تخصصی دانشگاه شامل اجاره ساختمان، فروش اموال منقول، برگزاری دوره‌های آزاد، شهریه و سود سپرده است. آموزش عالی باید وابستگی کمتری به بودجه دولتی داشته باشد بلکه کارهای جدی و تحقیقاتی انجام دهد.

به گزارش نصر، علی خطیبی در آخرین روز از برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها توضیح داد: درارتباط با هدایت نظام آموزش عالی با چهار پرسش "با توجه به سهم آموزش عالی از منابع موجود و افق پیش‌رو مبنی بر عدم امکان تغییر این سهم، ترکیب مناسب ورودی و خروجی، منابع و نیازها و به عبارت ساده‌تر، اقتصاد آموزش عالی چگونه باید باشد؟"، "منابع موجود، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به چه سمت و سویی هدایت شود تا بهترین کارایی را برای بخش آموزش عالی، تحقیقات و فناوری داشته باشد؟"، "برای تحقق اهداف علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، بهترین ترکیب رشته‌های روزانه برای استفاده از منابع عمومی کدام است؟"،"نحوه و فرمول توزیع اعتبارات بین دانشگاه‌ها، موسسات پزوهشی و پارک‌های علم و فناوری چگونه باشد؟" مواجه هستیم.
خطیبی درباره افزایش بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در شرایط کنونی، به دلیل مشکلات اقتصادی و اتفاقاتی مانند حذف ارز تدریجی، امکان افزایش بودجه وزارت عتف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سیستم آموزش عالی، تحصیلات رایگان را در کانون توجه قرار داده است، توضیح داد: این موضوع سبب می‌شود که با کسری بودجه مواجه شویم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رتبه‌های برتر کنکور برای پرداخت شهریه مشکلی ندارند؛ به طور مثال، دانشگاه شریف می‌تواند یک کلاس آموزشی را با همان کیفیت اما با پرداخت شهریه برگزار کند.
معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دومین پرسش خود، توضیح داد: تملک دارایی‌های دانشگاه‌ها ۴ هزار میلیارد تومان است. اگر قرار است که به روال کنونی ادامه دهیم، از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم که درارتباط با چند کار مهم مثل ایجاد مناطق ویژه فناوری به جمع‌بندی برسیم. همچنین ساخت کارگاه مهارتی برای اشتغال‌زایی در کانون توجه قرارگیرد. از شما می‌خواهم که به ما کمک کنید که بهترین راه را انتخاب کنیم.
خطیبی با بیان اینکه ۲ میلیون متر مربع فضای پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه‌ها است، توضیح داد: اگر با همین نرخ تورم ادامه دهیم، پروژه‌ها در ۱۱ سال آینده به اتمام می‌رسند. در ارتباط با این مسائل باید طرحی نو درانداخت. با توجه به بضاعتی که در فعالیت‌های عمرانی داریم، می‌توانیم در راستای نیازهای کشور اقداماتی انجام دهیم.
معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تعداد دانشجویان روزانه ۵۷۰ هزار نفر است، توصیح داد: ترکیب رشته‌ها اهمیت دارد. پرسش‌ی مطرح می‌کنم "آیا ترکیب رشته فعلی کفایت می‌کند یا باید رشته‌های دیگر را توسعه بدهیم؟"
خطیبی درباره توزیع اعتبارات آموزش عالی گفت: در حال حاضر، توزیع اعتبارات برمبنای سرانه دانشجویی صورت است. پرسشی مطرح می‌کنم، "آیا امکان تغییر این روند وجود دارد؟" بودجه‌ریزی باید بر چه مبنایی باشد؟
وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا ۹۹، سهم دانشجویان شهریه‌پرداز معادل ۲۳ درصد بود و مابقی تحصیل رایگان بودند، توضیح داد: سال ۹۹، میزان دانشجویان شهریه پرداز به ۲۰ درصد کاهش یافت.
معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه  مجموع بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است، اطهار کرد: ۹۴ درصد بودجه برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه می‌شود. اگر به همین شکل پیش برود، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصله‌ای ندارد، یعنی اعتباری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بعد دستمزد بدهد . اگرچه آموزش عالی منابع زیادی دارد اما مولد نیست و برای مولد سازی آن باید تلاش کرد.
خطیبی با بیان اینکه دانشجوی خارجی می‌تواند منبع خوبی برای کسب درامد باشد، توضیح داد:  ۹۴ هزار دانشجویی داریم که ۳ درصد از جمعیت کل دانشجویان را تشکیل می‌دهند. تعداد دانشجویان به هیچ وجه قابل توجه نیست. اگر بتوانیم این جمعیت را به ۹ درصد برسانیم، جمعیت ۹ درصدی معادل ۳۰۰ هزار دانشجو است. تنها ۲۵ درصد از ۳ درصد دانشجویان خارجی در دانشگاه وزارت علوم تحصیل می‌کنند و مابقی در دانشگاه‌های دیگر هستند. ۵۳ هزار دانشجو نیز در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.
وی درباره پرداخت بودجه تعمیرات گفت: ۵۰ درصد این بودجه تا پایان هفته جاری به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود.
انتهای پیام/
۷۵ درصد درآمد دانشگاه‌ها از اجاره ساختمان،فروش اموال منقول،دوره‌های آزاد و شهریه است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار