مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز خبر داد:

توسعه بزرگ‌ ترین تفرجگاه کوهستانی ایران

1401/06/11 - 17:26 - کد خبر: 73632 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز از توسعه بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور در تبریز خبر داد و گفت: ۸۰۰ هکتار فضای سبز در این اراضی ایجاد و تاکنون ۳۰۰ هزار اصله درخت در این فضا کاشته شده است.

به گزارش نصر، بابک دانش‌ پناه مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز پیش از ظهر امروز در جمع اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در بام تبریز اظهار کرد: سازمان عمران و توسعه عون ابن علی برای نگهداری و بهره‌برداری 8 هزار هکتار از اراضی ملی واقع در گستره غرب و شرق تبریز تا دامنه‌های کوه دند ایجاد شده و بسیاری از مدیران شهری و استانی از جمله استاندار، اعضای شورا و شهرداری عضو شورای این سازمان هستند که البته یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آن جز مستثنیات قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه تبریز با فقر فضای سبز مواجه است، افزود: ۸۰۰ هکتار فضای سبز در این اراضی ایجاد و تاکنون ۳۰۰ هزار اصله درخت در این فضا کاشته شده که مهمترین مشکل آن تامین آب است و نه تنها توسعه بلکه نگهداری این فضای سبز را تحت الشعاع قرار داده و به دلیل مشکل آب طرح توسعه فضای سبز را نداریم.
مدیرعامل سازمان عمران و توسعه عون ابن علی شهرداری تبریز نگهداری و توسعه مراکز تفریحی و اقامتی را یکی از اهداف اصلی سازمان عنوان و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این منطقه را به عنوان یک برند گردشگری معرفی کنیم و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این امر در اولویت داریم تا از این طریق زمینه برای حضور سرمایه گذار فراهم شود و لازمه این مهم نیز توجه نهادهای حاکمیتی برای پیش بینی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.
 دانش پناه ادامه داد: با همراهی نمایندگان و مسؤولان ارشد استانی مکاتبات و تعاملاتی انجام گرفته، در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۰ میلیارد تومان بودجه مختص عون ابن علی و اجرای پروژه‌های زیربنایی و جذب سرمایه گذار در این منطقه اختصاص یافته است.
وی در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در مورد وضعیت ناایمن تله کابین تبریز اظهار کرد: این شایعات صحت ندارد و ایمنی سازی‌های لازم انجام شده و استانداردهای لازم نیز دریافت شده است.
گزارش فارس حاکی است، مجموعه عون بن علی (عینالی) با امکانات و خدمات رفاهی، ورزشی و تفریحی چون جنگل مصنوعی، استخر، تله کابین، آمفی تئاتر روباز 5 هزار نفری و سایر موارد به عنوان بزرگترین و یکی از زیباترین تفرجگاه‌های کوهستانی کشور همه‌روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است. با این حال، این تفرجگاه برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های لازم، نیازمند توجه ویژه در بحث بودجه و تخصیص اعتبارات دولتی است.
 اجرای طرح جنگل‌کاری و تفرجگاهی در کوهستان عینالی واقع در شمال شهر تبریز به عنوان راهکار جبران کمبود فضای‌سبز و جلوگیری از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی شمال شهر توسط مسؤولان استانی و شهری آغاز شده و اکنون جنگل‌کاری بیش از ۸۰۰ هکتار و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده ۵۶۰۰ هکتاری تحت اختیار سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی و پارک طبیعت شهرداری تبریز نشان از تحقق اهداف و موفقیت این طرح است. با جنگل کاری حدود ۸۰۰ هکتار از کوهستان، احداث بنای یادمان شهدای گمنام 8 سال دفاع مقدس و میزبانی 8 شهید والا مقام در جوار بقعه تاریخی عون‌بن علی (آستان مقدس امامزادگان عون بن علی و زید بن علی (ع))، احداث تله کابین، آمفی تئاتر روباز، قرارگاه کوهنوردی، پارک طبیعت و حیات وحش، باغ پرندگان، دریاچه داغ گولو، باشگاه فوتبال، باشگاه اسب سواری، پارک پیوند، برپایی نمایشگاه صنایع دستی نگارخانه عینالی، توسعه راه‌های دسترسی، سنگفرش مسیر اصلی ۳، ۵ کیلومتری تفرجگاه، نصب پیکره‌های مفاخر آذربایجان، نصب المان‌های متعدد، رستوران بام تبریز، کافی شاپ‌ها، مبلمان شهری، اجرای آبراه در طول مسیر سنگفرش، احداث پایگاه امداد و نجات کوهستان و سایر خدمات رفاهی تفریحی بر زیبایی‌های این تفرجگاه افزوده و آن را به بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور تبدیل کرده است که همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه است.
 روستای گردشگری و بوم‌گردی دند با هدف توسعه صنعت گردشگری در سه فاز اقامتی، کارگاهی و نمایشگاهی در حال اجرا است.
ایجاد بازارچه‌های دائمی فروش محصولات و تولیدات خانگی، دامی، لبنیاتی، صنایع دستی و هنری روستاییان و عشایر همچنین محل‌های خاص برای احیای فرهنگ، سنن و بازی‌های روستایی و ایجاد موزه، رستوران‌ها، محل‌های متعدد پذیرایی و پیش‌بینی محلی برای برگزاری نمایشگاه کشوری در حوزه روستا و عشایر در نظر گرفته شده است.
دهکده گردشگری و بوم‌گردی دند برای ۵۰ واحد مسکونی طراحی شده و ۱۵ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. هر خانه روستایی با صنایع دستی و هنری روستاییان تزئین شده و حداقل یک اتاق مهمان برای اقامت روزانه و شبانه دارد.
 انتهای پیام/
توسعه بزرگ‌ ترین تفرجگاه کوهستانی ایران خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار