فراخوان جشنواره ملی عکس "خانه" منتشر شد

1401/06/10 - 17:04 - کد خبر: 73600 نسخه چاپی

نصر: فراخوان جشنواره‌ی عکس “خانه” با محوریت معماری مدرن، مفهوم خانه و بخش ویژه منتشر شد.

به گزارش نصر، پوستر جشنواره ملی عکس خانه در هتل شهریار لاله پارک تبریز با حضور شهردار تبریز و هیأت مدیره بانک مسکن رونمایی شد. شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (سهامی عام) در راستای بازشناسی، معرفی و ادراک دوباره معنا و مفهوم خانه، تبیین مفاهیم سکوت، ارتقاء کیفیت زندگانی، ایجاد حس تعلق و بازگشت به خود و یافتن هویت خودی، جشنواره عکس خانه را برگزار می‌کند.
"کریم متقی"، دبیر جشنواره ملی عکس خانه گفت در نشست خبری جشنواره ملی عکس خانه با اصحاب رسانه اظهار کرد: عکاسی مقارن با مدرنیسم است و مخصوصا در بحث ساخت راه آهن جایگاه ویژه‌ای داشته است.
وی ادامه داد: بعدا عکاسان گفتند که ما حرفی برای گفتن داریم و فقط عکاس نیستیم مثلا در آتش سوزی لندن عکاسان را آوردند تا تاریخ مصور را ثبت کنند.
دبیر جشنواره‌ی عکس "خانه" در خصوص این جشنواره ابراز داشت: وقتی نهادی را می‌بینم که خانه می‌سازد و می‌خواهد باز خورد مردم درباره خانه را ببیند، این امید را به من می‌دهد که توجه به اصلِ خانه مانند گذشته باز هم امکان‌پذیر است.
وی تصریح کرد: اجباری وجود ندارد که با دوربین عکس گرفته شود بلکه شرکت‌کنندگان می‌توانند عکس‌های موبایلی را هم به جشنواره ارسال کنند.


 
وی به فراخوان جشنواره‌ی عکس «خانه» اشاره کرد و گفت: خانه در میان همه‌ی اقوام و ملل و فرهنگ‌های مختلف جهان مسلما جایگاهی ویژه دارد. از آنجا که این مکان و فضا متضمن تشکیل نوعی از همزیستی گروهی در بین انسان هایی است که نسبت های مشخصی با یکدیگر دارند، می‌توان آن را، بعد از سرپناه‌های اولیه، از قدیمی ترین اماکن بشری شمرد.
متقی تاکید کرد: تعاریف و تفاسیر خانه، خصوصی ترین فضای زیست انسان، ظاهرا در همه به جای جهان به یک صورت است؛ اما نگاه جوامع و فرهنگ های مختلف، به ویژه در گذر زمان، متفاوت بوده است. از سوی دیگر، اقتضای اقتصاد مسکن، مفهوم واقعی «خانه»، چیستی، معنا و فلسفه ی وجودی آن را نیز تغییر داده است.

"فرزاد شکری"، رئیس ستاد جشنواره‌ی عکس "خانه" هم در این جلسه با بیان اینکه رسالت ما ساخت مسکن برای مردم ایران است، گفت: در ملغمه‌ای که در ساخت و ساز وجود دارد باید با دیدگاه مفهومی به خانه کار کنیم.
وی ادامه داد: دین اسلام خانواده محور است برخلاف اروپا که انسان محور است، برای همین در خانه‌های مردم ایران خاطرات زیادی وجود دارد که باید از تکنولوژی برای ثبت‌وضبط این خاطرات استفاده کنیم.


 
رئیس ستاد جشنواره تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفتیم تا با دیدگاه دیگران در خصوص مفهوم خانه آشنا شویم.
وی ادامه داد: امروزه، خانه به کالای مصرفی سودآور تبدیل شده است، اما واقعیت این است که مصالح و حیات جامعه و ارتباط هایی که این فضا دارد، چنین نگاهی را برنمی تابد.
شکری اذعان کرد: شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (سهامی عام) در راستای بازشناسی، معرفی و ادراک دوباره‌ی معنا و مفهوم «خانه»، و مفاهیم سکونت، ارتقاء کیفیت زندگانی ایجاد حس تعلق مکانی و بازگشت به خود و یافتن هویت خودی (خانگی) جشنواره‌ی عکس «خانه» را برگزار می کند.
وی به بخش های این جشنواره خاطرنشان کرد و گفت: خانه، معماری مدرن در ایران، به ویژه موضوعات مرتبط با بناها و زندگی در پروژه های مسکونی اجرا شده توسط شرکت استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل (سایت‌های پروژه های مسکونی اجرا شده در این چهار استان ازطریق صفحه ی اینستاگرامی و تارنمای شرکت به اطلاع خواهد رسید. عکاسان علاقه مند برای عکاسی با دبیرخانه در ارتباط باشند).
رئیس ستاد جشنواره عکس خانه، هدف برگزاری این جشنواره را دریافت عکس های مستند از تمام فضاها و رویدادهای مرتبط با خانه دانسشت و افزود: این فضاها مانند آشپز خانه اتاق نشیمن، پذیرایی، سرسرا، پستو،انباری، ایوان، حیاط، خانه باغ، محله، پیوستار محیطی خانه ..... و خود زندگی خانگی ایرانی بوده و عکس های ارسالی به هر سه بخش جشنواره باید در ارتباط با چگونگی و کیفیت زیست در خانه ها و شیوه های معماری و ابنیه ی ایرانی (سنتی یا مدرن) باشند.
شکری به آیین نامه این جشنواره خاطرنشان کرد و گفت: شرکت در این جشنواره برای تمامی عکاسان و هنرمندان ایرانی آزاد است. هر عکاس می تواند حداکثر ۱۸ قطعه عکس (در هر بخش ۶ تک عکس)، به صورت سیاه و سفید یا رنگی، به مسابقه ارسال کند. عکس ها می بایست با فرمت JPG حداقل با ضلع بزرگ ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم فایل یک MB (مؤكدا هر عکسی بیش از یک مگابایت نباشد)، به همراه فایل PDF ،Word شده به نشانی الکترونیکی h0mephotofestival@gmail.com  ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال آثار در این جشنواره تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.
انتهای پیام/
فراخوان جشنواره ملی عکس سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار