مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی:

میانگین بارش در آذربایجان شرقی 59 درصد افزایش یافت

1398/01/31 - 12:25 - کد خبر: 736 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میانگین بارش در استان در سال آبی جاری (اول مهر تا 17 فروردین 98) نسبت به بلند مدت، 59 درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، علی دولتی مهر افزود: میانگین بارش در آذربایجان شرقی در این مدت 272.6 میلی ‌متر به ثبت رسیده است در حالی که که میانگین بارش در بلند مدت 168 میلی متر بود.
وی با بیان اینکه میانگین بارش سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته نیز حدود 34.1 درصد افزایش یافته است، یادآوری کرد: میانگین بارش در سال آبی گذشته در این مدت 203.3 میلی متر ثبت شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تاکنون این استان حدود 95.7 درصد از بارش سالانه خود را دریافت کرده و بارش سال آبی کامل گذشته حدود 284.8 میلی متر بود.
دولتی مهر ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی در سال آبی جاری با حدود 335.6 میلی متر از ملکان و کمترین میزان بارندگی با 221.8 میلی متر از سراب گزارش شده است.
وی گفت: میزان بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری از شهرستان تبریز 256.4 میلی متر بوده که نسبت به سال آبی گذشته 27.1 درصد و نسبت به بلند مدت 62 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به دمای استان اظهار داشت: در سال آبی جاری دمای استان به طور میانگین 5.4 درجه بوده که نسبت به سال گذشته 1.3 درجه کاهش و نسبت به بلند مدت یک درجه افزایش نشان می دهد.
دولتی مهر افزود: خدآفرین با میانگین دمای 8.7 درجه بیشترین دما و سراب با میانگین دما 3.1 درجه کمترین دما را در استان به خود اختصاص داده است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/

میانگین بارش در آذربایجان شرقی 59 درصد افزایش یافت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار