خبر/

گفتگوی تلفنی بایدن با نخست وزیر عراق درپی تحولات اخیر در این کشور

1401/06/09 - 23:28 - کد خبر: 73518 نسخه چاپی

نصر: منابع و رسانه های خبری اعلام کردند جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی تحولات اخیر در بغداد روز چهارشنبه به وقت محلی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفتگو کرد.

به گزارش نصر، بایدن در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق مدعی حمایت واشنگتن از حاکمیت و استقلال عراق بر اساس توافقنامه چارچوب استراتژیک میان دو کشور شد.
رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوی تلفنی بدون اشاره به دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق، با ستایش از نقش الکاظمی در رفع تنش های اخیر و حمایت از او، از رهبران این کشور خواسته است برای ایجاد یک نقشه راه و خروج از بن بست سیاسی کنونی وارد گفت وگوی ملی شوند.
ناآرامی های اخیر عراق در پی آن رخ داد که مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند و همین امر موجب نارآمی در بغداد و به ویژه در منطقه سبز شد.
پس از بیانیه کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان وی به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند اما پس از آن منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای
امنیتی این کشور کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست‌ گرفتند و نیروهای طرفدار صدر منطقه را ترک کردند.
چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق دوشنبه شب از جریان صدر خواست که به میز گفت وگو بازگردند.
در بیانیه این گروه عراقی آمده است: از جریان صدر می‌خواهیم به میز گفت وگو برگردد.
این چارچوب اعلام کرد: هنگامی که نهادهای دولتی هدف تعدی قرار می‌گیرند و در آستانه سقوط هستند، نمی‌توان بیطرف بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: دولت و نهادهای امنیتی باید اقدام به دفاع از نهادهای دولتی و مراکز عمومی و شخصی کنند.
این چارچوب از همه عراقی‌ها خواست که از فتنه‌انگیزی دوری کنند، زبان عقل و گفتگو را بر مسائل دیگر مقدم دانسته و از هرج و مرج و خونریزی در امان باشند.
مصطفی الکاظمی نخست وزیر  دولت پیشبرد امور عراق تیز دوشنبه شب گفت که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان معترضان هستند.
الکاظمی دستور داد که نیروهای امنیتی از فشنگ جنگی و شلیک به معترضان خودداری کنند و نیروهای امنیتی مسوول حفاظت از معترضان هستند و هرگونه بروز خلافی در این مورد پیگرد قانونی دارد.
وی همچنین اعلام کرده که تحقیقات فوری در مورد حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و منشا شلیک به معترضان گشوده شود، مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند.
انتهای پیام/
گفتگوی تلفنی بایدن با نخست وزیر عراق درپی تحولات اخیر در این کشور خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار