معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال خبر داد:

تشکیل ۸ هزار پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

1401/06/09 - 16:37 - کد خبر: 73493 نسخه چاپی

نصر: معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال گفت: تاکنون هشت هزار پرونده برای افرادی که فاقد شناسنامه ایرانی تشکیل شده که مدارک خود را به ثبت احوال تحویل داده اند.

به گزارش نصر، محمدباقرعباسی، معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال گفت: یکی از مسائل مهم اجتماعی مشکلات افراد فاقد شناسنامه است که این موضوع در سیستم اداری به افرادی گفته می‌شود که بالای ۱۸ سال سن دارند و به هر دلیلی شناسنامه ندارد، اما این افراد در جامعه اینگونه شناخته می‌شوند که افرادی هستند که به هر دلیلی مدارک هویتی خود را در اختیار ندارند یا اتباع خارجی هستند که قصد گرفتن مدرک هویتی ایرانی را دارند.
وی افزود: افرادی که فاقد مدارک هویتی هستند و مدرکی مبنی بر اثبات ایرانی بودن مانند نسب نامه دارند و می‌توانند ایرانی بودن خود را ثابت کنند، با مراجعه به دفاتر ثبت احوال می‌توانند جهت دریافت مدارک هویتی درخواست دهند تا پس از روند بررسی مدارک و تایید مراجع رسیدگی از ثبت احوال مدارک هویتی خود را اخذ کنند که تاکنون هشت هزار پرونده در این خصوص تشکیل شده، اما در رسانه بعضا آمار غیر واقعی منتشر می‌شود.
عباسی ادامه داد: ثبت احوال در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نیز تا کنون ۱۲ هزار و ۸۶۴ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی صادر کرده است.
معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی یک وجوهی دارد که باید مراجع مرتبط نظر دهند و ثبت احوال در دو مرحله در این راستا انجام وظیفه می‌کند در مرحله اول مدارک شناسایی مادر ایرانی را تایید می‌کند و پس از تایید ادارات امور اتباع در مرحله دوم ثبت احوال ظرف ۴۸ ساعت شناسنامه فرزند متولد شده از مادر ایرانی را صادر می‌کند.

قانون تابعیت ایران دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد
رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه در ادامه گفت: مصوبه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از خرداد سال ۱۳۹۹ ابلاغ و از بهمن ۹۹ از طریق سامانه‌های الکترونیک وزارت خارجه امکان ثبت در نمایندگی‌ها فراهم شد و تا کنون بیش از ۸۰۰ موافقت در این مورد اعلام شده و به مرحله صدور شناسنامه رسیده است و با هیچ درخواستی از حیث مراجع امنیتی مخالفت نشده است.
رضوانی ادامه داد: موضوع اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ برمی گردد و متولی این امر اداره تابعیت بود و در سال ۹۸ مجلس ماده واحده‌ای تصویب کرد که به موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.
وی در خصوص طولانی شدن روند رسیگی به پرونده‌ها گفت: وزارت امورخارجه کمتر از یک هفته درخواست‌ها را بررسی می‌کند و شناسنامه صادر می‌شود باید توجه داشت، قانون تابعیت ایران دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد که نیازمند کار کارشناسی است.
انتهای پیام/
تشکیل ۸ هزار پرونده برای افراد فاقد شناسنامه باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار