رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان شرقی از سرانه درآمد خوبی برخوردار نیست/ باتوجه به پتانسیل بالای استان، از توانایی صادرات کمی برخورداریم

1401/06/09 - 11:29 - کد خبر: 73407 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: نرخ اقتصادی استان در دوران تحریم مطلوب بود که این اتفاق مدیون عملکرد بخش دولتی و خصوصی است.

به گزارش نصر، "محمد فرشکاران"، طی نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای پتانسیل مطلوب از بعد سرمایه ای و نیروی انسانی دارد، اظهار کرد: در شاخص های کلان استان در حوزه سرمایه گذاری و جذب سرمایه در بحث بهره وری نیروی کار و به تبع آن بهره وری سرمایه، از نرخ های بسیار پایین و گاها منفی برخوردار هستیم.
وی افزود: باتوجه به آمار سال 99، حدود 9.3 از جی پی دی، سهم آذربایجان شرقی بود و سهم فعلی نسبت به سرانه جمهیت نزدیک به 8.4 جی پی دی است. یعنی سرانه درآمدی ما نسبت به میانگین کشوری از سرانه خوبی برخوردار نیست. این نشانگر این است که فعالیت های اقتصادی و مدار توسعه اقتصادی استان به دلیل تورم، تحریم، کمبود نقدینگی و...به نحو مطلوبی در گردش نبوده است. این در حالی است که استانی با سابقه صنعتی 70ساله، باتوجه به شرایط اقلیمی خاص، توانایی معدنی و نیروی انسانی خوب، باید نسبت به سایر استان ها از جایگاه مطلوب تری برخوردار میشد.
وی تصریح کرد: در بخش رتبه جی تی پی که استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۹ در رتبه ۱۴ کشور، در سال ۱۳۹۲ در رتبه ۱۶ کشور و درسال ۱۳۹۹ در رتبه ۱۸ کشوری است که این نشان از افت استان در این بخش است.
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی استان در دوران تحریم نرخ مطلوب تری نسبت به میانگین کشوری می توانست باشد، تصریح کرد:  در بحث توسعه، مجموعه عوامل چون  فرهنگ توسعه و تولید و نقش رسانه ها  در تبیین و‌نقد و بررسی و به چالش کشاندن اهداف، موقعیت ها می تواند با ایجاد فرهنگ مطالبه گری در توسعه استان موثر باشند.
فرشکاران تاکید کرد: افزایش سرمایه ثابت و جذب سرمایه گذار موجب رشد استان در جدول جی تی پی می شود که باید در این عرصه تلاش های مضائف کنیم. شتاب رشد کشور نسبت به استان بیشتر است که این کند بودن روند شتاب موجب شده سهم و سرانه جمعیت استان مان پایین  باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان کرد: در سال ۱۳۹۹ سهم استان در بخش خدمات ۵۳ درصد، در بخش کشاورزی ۷/۶ درصد، در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش معدن ۲/۲ درصد است.


 
وی افزود: در جی تی پی سال ۱۳۹۹ استان در بخش اشتغال کشاورزی ۲۰ درثد، در بخش اشتغال صنعت ۳۷ درصد و در بخش اشتغال خدمات ۴۱ درصد است.
فرشکاران ابراز کرد: تامین کننده سرمایه درحال گردش یکی از چالش ها و مشکلات استان است که موجب ایجاد خیلی از موانع در بحث شتاب اقتصادی کشور است که امید است با تدابیر ویژه این مشکل برطرف شود. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش افزوده و سهم جی تی پی استان از ۳/۵ درصد به ۷/۸ درصد رسیده است که البته حدود ۳۰ همت لازم است این ارقام افزایش یابد.
در سال ۱۴۰۰ توانستیم تراز اعتباری و مالی استان را نسبت به اعتبار مصوب استان جذب کنیم. امیدوارم در سال ۱۴۰۱ از محل جذب اعتبارات متفاوت مرکز و دستگاه های اجرایی استان نیز این اعتبارات را جذب کنیم. البته در مسیر رشد و توسعه استان اعتبارات بیشتر از این مد نظر است.
وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی که یک اتفاق تاثیر گذار برای پروژه های عمرانی شروع شده با میانگین ۱۵ سال سن است که حدود ۴۰ همت برای این پروژه ها تعلق گرفت. در این سفر، سه حوزه آب، بهداشت و راه بیشترین میزان از بودجه اختصاص یافته را به خود گرفتند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: خروج ارزش افزوده از استان بحث های بود که از بدو ورود درگیر این موضوع بودیم. ما در بحث معدن ادعا داریم و در تراز اول ذخایر معدنی مطلوبی داریم ولی ارزش افزوده در این حوزه تنها ۲ درصد است. 
وی با بیان اینکه در معدن هیچ‌گونه نفعی به نفع استان اضافه نشده است، تاکید کرد: نگران کننده ترین حالت ممکن در بحث استفاده از ذخایر معدنی این است که آب و خاک و انرژی استان به کار گرفته می شود ولی هیچ ارزش افزوده ای به استان ندارد؛ تنها بردی که از این فضا داشتیم، بحث اشتغال و دریافت حقوق برای صنایع و کارگران بوده است. اما نمی توان گردش مالی و ارزش افزوده صنایع مهم تبریز چون پتروشیمی مس سونگون و ... را نادیده گرفت.
فرشکاران عنوان کرد: هدف گیری و جهت گیری تغییر و حرکت جی پی دی از ۳ درصد به ۸ درصد است. ۳۰برای حرکت جی پی دی 30 همت سرمایه گذاری در بخش های مختلف لازم است.
وی بیان کرد: در استان که در بخش صنعت و بخش کشاورزی بسیار مستعد است، ما نگرش نو به مفهوم اصلی دانش بنیان داریم که باید گام های بزرگی برداریم.در بخش فرهنگ غفلت هایی شده است که ما در یکی از برنامه های خود نگاه اساسی به آن خواهیم داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 52 درصد ظرفیت صنایع استان خالی از نیروی کار است، تاکید کرد: این یعنی نیروی کار فعال مهاجر پذیر به سمت سایر استان و کشورهای همسایه است.

آذربایجان شرقی تشنه ارزش افزوده است
فرشکاران تاکید کرد: توانایی صادرات ما با توجه به پتانسیل استان خیلی پایین است. متاسفانه در بین پنج استان موثر در صادرات، رتبه پنجم را داریم. این در حالی است که با تقویت گمرکاتی می توانیم این ظرفیت و توانایی صادرات را افزایش دهیم و فرایندهای موثر نیز تقویت و اصلاح شود و همچنین سرمایه گذاران را وارد استان کنیم. سرمایه گذار وقتی یک ثروتی را بدست می آورد، ارزش افزوده ای که در استان های دیگر به دست می آورد چند برابر این استان است. 
وی اظهار کند: انتقال آب ارس به تبریز جزو پروژه های مهم است که بخش کشاورزی و آب شرب تبریز را تامین می کند.
وی با بیان اینکه اگر منابع تغذیه دریاچه ارومیه را حذف کنیم و بیاییم اقدامات جایگزین مانند ویلاسازی انجام دهیم، قطعا باید منتظر خشکی دریاچه ارومیه باشیم، ادامه داد: باید روی تثبیت و حفظ آبی که بر دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود تدابیر شود تا آب صرف شده برای جلوگیری از خشکی این دریاچه هدر نرود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: بورس استان متاسفانه در این مدت بسیار افت شدید داشته که این اتفاق بسیار مهم و نگران کننده است که امیدواریم با اقدامات که با یاری سرمایه گذاران انجام خواهد شد این روند از تنگنا خارج شده و رشد آن به طور ملموس احساس شود.
_تقویت صندوق های نوآوری و شکوفایی استان فریز است.
فرشکاران ابراز کرد: فعالیت و قدرت رقابت در استارت اپ ها و شرکت های دانش بنیان خیلی پایین است. باید بر مبنای مزیت های نسبی بازارهای مالی کنارشان قرار بگیرد. سرمایه گذاران مدیون این استان هستند باید کمک کنند تا مفهوم اولین ها حفظ شود و تنها در اسم نباشد 
وی تاکید کرد: ایجاد فرهنگ توسعه خیلی مهم است چراکه واگرایی فرهنگ استان بالا است. اگر نخواهیم محرومیت ها را خودمان از بین ببریم، هیچ کس برای رفع محرومیت ها کمکمان نخواهد کرد. هدف گذاری ما تغییر و تحول است. این تغییر ها سخت و تلخ خواهد بود ولی موضوع این است که هر کس در تبریز بتواند کار کند، همه جا می تواند کار کند.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی از سرانه درآمد خوبی برخوردار نیست/ باتوجه به پتانسیل بالای استان، از توانایی صادرات کمی برخورداریم سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار