دادستان کل کشور با دادستان کل جمهوری آذربایجان دیدار کرد

1401/06/09 - 09:49 - کد خبر: 73393 نسخه چاپی

نصر: حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با دادستان کل کشور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با کامران علی اف دادستان کل کشور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در این نشست گفت: دو‌ کشور ایران و آذربایجان دارای زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک هستند.
وی افزود: ارتباط مستمر بین دو کشور می تواند در تحکیم روابط در حوزه های مختلف موثر باشد.
دادستان کل کشور با بیان اینکه ما مشترکات فراوانی داریم، گفت: باید در اینگونه نشست‌ها مشترکات را مرور کنیم و چنانچه مشکلاتی در روابط مشاهده کردیم برای رفع آن تلاش کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: روابط حقوقی و قضایی دو کشور می تواند در ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف دو کشور موثر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه دو کشور مناسبات مختلفی در حوزه های قضایی و حقوقی دارند، گفت: در چارچوب قراردادها و تعهداتی که بین دو کشور وجود دارد، قادر هستیم مشکلات را حل کنیم. بخشی از مسایل حقوقی و قضایی در حیطه اختیارات دادستان های دو کشور است اما برخی از مسایل مرزی هم وجود دارد که می‌توانیم به رفع مشکلات آنها نیز کمک کنیم.
دادستان کل کشور با بیان اینکه در حوزه مسایل قضایی و تبادل زندانیان توافقاتی بین ایران و آذربایجان از قبل وجود داشته است، اظهار کرد: انتظار داریم زندانیان محبوس در ٢ کشور، در چارچوب موافقنامه‌های مشترک تبادل شوند.
وی با بیان اینکه در ملاقاتی که در روسیه با دادستان کل کشور آذربایجان انجام شد خواستار زندانیان ایرانی از این کشور شدیم که با مساعدت انجام شده، عده ای آزاد شدند، گفت: از این بابت تشکر می کنم و انتظار داریم بدون ارتباط تلفنی، تصویری و حضوری به مجرد محکومیت فردی در ایران و یا آذربایجان با موافقتنامه هایی که وجود دارد، کار تبادل صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: طبق آمارها حدود ۱۷۱ نفر از ایرانیان که عمده جرایم‌شان مواد مخدر است در آذربایجان محبوس و محکوم شدند و از کشور آذربایجان نیز ۱۴ نفر در ایران محبوس هستند.
وی عنوان کرد: تعداد زندانیان در ٢ کشور زیاد است، باید به صورت مستمر رصد کنیم و تبادل زندانیان هر از چندگاهی انجام شود.
دادستان کل کشور اضافه کرد: متاسفانه افراد خلافکار گاهی اوقات با توجه به حسن روابط دو کشور، ممکن است سو‌ء استفاده‌هایی کنند که نباید اجازه این نوع اقدامات انجام شود.
دادستان کل کشور تاکد کرد: دو ملت مسلمان و هم زبان هستیم، حق همسایگی اقتضا می‌کند وقتی تخلفی از سوی اتباع دو کشور دیده شد، این را با دوستی و مسالمت حل کنیم، اقتدار این نیست که اگر همسایه ای تخلفی مرتکب شد با اسلحه و خشونت برخورد شود.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: ضمن اینکه معتقدیم رعایت قوانین و ضوابط واجب است اما برخورد اخلاقی و مسالمت آمیز ارجحیت دارد. می توانیم طی مذاکره با مرزبانان، چارچوبی مشخص کنیم که دو طرف با برخوردی مسالمت آمیز با چنین قضایایی برخورد کنند.
دادستان کل کشور یادآور شد: در خصوص‌محیط زیست نیز، بخاطر مسایل مشترک انتظار داریم همکاری مستمر و تنگاتنگی صورت گیرد. همچنین درباره مسئله آلودگی آب در رودخانه ارس که از ۴ کشور ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان می‌گذرد، معتقدیم برای سلامت محیط زیست همکاری و تعامل فوق العاده ای صورت گیرد.
وی گفت: بعد از سفری که به ارمنستان داشتم، در ایران اقدامات خوبی برای پاکسازی این رودخانه صورت گرفت که انتظار همکاری کشور آذربایجان در این مسئله را نیز داریم.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری یاد آورشد: موضوع قاچاق مواد مخدر، مورد ابتلای دو‌ کشور است و در این باره هزینه‌های بسیاری می دهیم؛ ایران در همسایگی افغانستان است و مواد مخدر از این‌ کشور به ایران آمده و به اروپا و دیگر کشورها فرستاده می شود. خارج از تعارفات دیپلماسی باید به صورت حساب شده و عملیاتی به این موضوع وارد شویم تا جلوی این آسیب برای دو‌ کشور گرفته شود.
کامران علی اف، دادستان کل جمهوری آذربایجان نیز در این ‌مراسم گفت: از دادستان کل کشور ایران برای این دعوت و مهمان‌نوازی‌شان تشکر می‌کنم.
وی افزود: این سومین نشست مشترک‌ بین ۲ کشور است و ۳ سال قبل دیداری در بیشکک و بعد از آن دیداری در روسیه انجام شد.
دادستان کل کشور آذربایجان نیز تصریح کرد: ایران و آذربایجان دارای ارزش های تاریخی و فرهنگی مشترک ‌هستند، این دومین سفر من به ایران است، خوشبختانه بعد از استقلال آذربایجان، ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال ما را به رسمیت‌ شناخت و از همان روزها مناسبات دو کشور در زمینه های سیاسی، اجتماعی و افتصادی گسترش یافت.
ی عنوان کرد: حتما موافق هستید که اگر مناسبات سیاسی در سطح بالایی باشد، زمینه همکاری در سایر زمینه ها و از جمله همکاری دادستانی دو کشور فراهم شود.
دادستان جمهوری آذربایجان گفت: ما با سایر مقامات ایران دیدار خواهیم داشت و مسیر توسعه روابط و حل مشکلات در این دیدارها دنبال‌می شود.
کامران علی اف تاکید کرد: آذربایجان و ایران، در یک منطقه بوده و مرزهای طولانی دارند که باعث شده اتباع ۲ کشور رفت و آمد داشته باشند و گاها مشکلاتی پیش می آید و در نشست عصر درباره موارد مختلف آن می توانیم تبادل نظر کنیم.
وی بیان کرد: در دوحیطه می‌توان تبادل نظر کرد، نخست مسايلی که تحت اختیارمان نیست و می‌توانیم در آنها تاثیر گذار باشیم مانند مسائل مرزی‌، گمرگ، موارد ‌‌زیست محیطی، مسائل بشردوستانه، ‌ فعالیت سفارت آذربایجان، قاچاق مواد مخدر و مسايل امنیتی در این دسته جای می‌گیرند.
دادستان کل کشور جمهور آذربایجان عنوان کرد: دسته دوم شامل استرداد مجرمان، بررسی وضعیت حقوقی اتباع آذربایجانی و ایرانی که در کشورهای ما استقرار دارند و سایر موارد حقوقی و قضایی خواهد بود.
ان
کامران علی اف تاکید کرد: بعد از استقلال جمهوری آذربایجان، این اولین سفر رسمی و دیدار دادستان‌های دو کشور است که از این بابت تشکر می کنم.
دادستان کل کشور جمهوری آذربایجان افزود: ۱۷۱ ایرانی در زندان‌های آذربایجان حضور دارند که ۹۰ درصد آنها پرونده‌ای مرتبط با مواد مخدر دارند. حدود ۱۴۵ نفر از این تعداد حکمشان قطعی شده است و براساس قراردادی که داریم این افراد می توانند استرداد شوند.
کامران علی اف اضافه کرد: از ١٧١ زندانی ایرانی، پرونده ۲۶ نفرشان در مرحله تحقیق قرار دارد و ۲ نفر حکمشان اجرا نشده است و برای استرداد ۱۳۷ نفر در حال مذاکره هستیم.
وی عنوان کرد: ۳۱۶ محکوم در ۲۰ سال اخیر بین دو کشور مبادله شدند و اکثرا آنها جرم‌هایی در زمینه مواد مخدر داشتند و اخیرا ۳۱۳ زندانی تحویل ایران دادیم و ۷ نفر زندانی آذربایجانی را از ایران تحویل گرفتیم.
انتهای پیام/
دادستان کل کشور با دادستان کل جمهوری آذربایجان دیدار کرد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار