دبیر کل خانه پرستار:

حذف سقف کارانه پزشکان، عقبگرد از برنامه پزشک خانواده است

1401/06/08 - 17:53 - کد خبر: 73357 نسخه چاپی

نصر: دبیر کل خانه پرستار گفت: حذف سقف پرداخت کارانه پزشکان بر خلاف قوانین کشور، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است و نظام سلامت را به عقب برمی‌گرداند. در هیچ جای دنیا درآمد پزشکان بدون سقف نیست. این تصمیم به افزایش شکاف طبقاتی و بیماری‌ها در جامعه منجر می‌شود.

به گزارش نصر، محمد شریفی مقدم افزود: نظام سلامت ایران بر پایه پرداخت تعرفه و کارانه به پزشکان طراحی و از آمریکا الگوبرداری شده است اما حتی در آمریکا نیز پرداختی به پزشکان بدون سقف نیست. حذف سقف کارانه پزشکان و پرداخت بدون سقف به آنان در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
وی گفت: در همه جای دنیا، هم پرداختی به پزشکان سقف دارد و هم، تعداد عمل‌های جراحی و ویزیت پزشکان حد مشخصی دارد. حذف سقف پرداخت کارانه به پزشکان به معنای این است که از این پس پزشکان به جای توجه به بیماران و کیفیت خدمات، بیش از گذشته به کمیت و تعداد بیشتر عمل و ویزیت‌ها توجه کنند.

هیچ جای دنیا درآمد پزشکان بدون سقف نیست
دبیر کل خانه پرستار افزود: این تصمیم هزینه‌های القایی و غیرضروری تحمیلی پزشکان به مردم را به مراتب بیشتر می‌کند و شاهد تجویزهای بی‌مورد، انواع تصویربرداری‌ها و آزمایش‌های غیرضروری و پاس دادن بیماران از این مرکز به آن مرکز خواهیم بود.
شریفی مقدم گفت: اولین پیامد این تصمیم تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و نظام سلامت است که نه تنها به نفع جامعه نیست. بلکه در همان مناطق محروم نیز به زیان مردم تمام می‌شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم مناطق محروم مثلا در استان سیستان و بلوچستان از سوء تغذیه و فقر در رنج هستند. سرانه مصرف گوشت آنها یک سوم میانگین کشور و کمتر از یک کیلوگرم در سال است. اگر حتی بخشی از این پولی که قرار است به جیب پزشکان ریخته شود. صرف پیشگیری و تغذیه مردم فقیر و تامین گوشت و لبنیات و میوه آنان بشود. بسیاری از آنها اصلا بیمار نمی‌شوند.

پرداخت بدون سقف به پزشکان متخصص، شکاف طبقاتی را افزایش می‌دهد
دبیرکل خانه پرستار افزود: حذف سقف پرداخت کارانه پزشکان باعث افزایش شکاف طبقاتی در نظام سلامت و جامعه پزشکی می‌شود. با این کار یک گروه کوچک که پزشکان متخصص هستند از جیب مردم به ثروتهای زیاد و نجومی دست پیدا می‌کنند و مردم فقیر همچنان در فقر و محرومیت می‌مانند. نمی شود در یک منطقه محروم یک گروه کوچک را تقویت کرد و به بقیه مردم توجهی نکرد.
وی در ادامه گفت: تا قبل از مصوبه اخیر مبنی بر حذف سقف کارانه پزشکان، در مناطق محروم، پزشکان متخصص علاوه بر حقوق ۴۰ میلونی، حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه کارانه می‌گرفتند. حالا سقف کارانه پزشکان در مناطق برخوردار ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده و در مناطق محروم این سقف برداشته شده است. احتمالا بسیار بیش از این رقم نیز در مناطق محروم به عنوان کارانه به پزشکان پرداخت می‌شود.
شریفی مقدم افزود: حذف سقف کارانه پزشکان، عقبگرد از برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و برنامه‌های توسعه کشور است که بر اساس پیشگیری از بیماری‌ها طراحی شده بود. این تصمیم عقبگرد از اصول نوین نظام سلامت است. زیرا در حالی که در اروپا و کشورهای پیشرفته به دنبال تخت زدایی و کاهش تختهای بیمارستانی هستند. در ایران با حذف کارانه پزشکان و فاصله گرفتن از خدمات پیشگرانه به سمت افزایش بیماری‌ها حرکت می کنیم.

به جای افزایش درآمد پزشکان، سوء تغذیه مردم مناطق محروم را کم کنید
وی ادامه داد: اگر اولویت نظام سلامت پیشگیری بود. باید اعتبارات و منابع ملی را برای حل مشکل آب، تامین مواد غذایی و رژیم غذایی مناسب مردم هزینه می‌کردیم. تا مردم به بیماری‌های مزمن مثل دیابت مبتلا نشوند. هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در سال حدود ۸۰ میلیون تومان است. در حالی که اکثریت بیماران توان پرداخت این هزینه را ندارند.
دبیرکل خانه پرستار گفت: در دنیا خدمات سلامت بر اساس نظام ارجاع و پزشک خانواده است. یک تیم شامل پزشک عمومی، ماما، پرستار. روانشناس و مددکار در مرحله اول خدمات پیشگیرانه، غربالگری و آموزشهای سلامت را به مردم ارائه می‌کنند. تلاش می‌کنند با کنترل وضعیت سلامت مردم از بروز بیماری‌ها کم کنند. و در صورت نیاز بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند. اما در کشور ما برعکس به سمت افزایش تخت‌های بیمارستانی و بار بیماری‌ها پیش می‌رویم.

به نام مناطق محروم، به کام پزشکان
وی افزود: علت این روند اشتباه و خلاف قانون، این است که تصمیم گیرندگان نظام سلامت، پزشکان متخصص و جراحان هستند. این افراد بر خلاف همه جای دنیا که به دنبال ارزان کردن خدمات سلامت و تقویت خدمات مهارتی هستند. فقط به منافع اقلیت پزشکان متخصص توجه دارند و حتی اخیرا به دنبال افزایش مجدد تعرفه‌های پزشکی هستند.
شریفی مقدم گفت: اکنون تعرفه خدمات پزشکی در مناطق محروم 2k یا دو برابر تعرفه در شهرها و مناطق برخوردار است. اما سازمان نظام پزشکی پیشنهاد داده که این تعرفه 4k یعنی دو برابر شود. این تصمیم خطرناکی است که به مراتب بیش از پیش به افزایش شکاف طبقاتی و بار بیشتر بیماری‌ها در کشور دامن می‌زند و به هیچوجه به نفع مردم نیست.
وی تاکید کرد: مصوبه حذف سقف پرداخت کارانه پزشکان در واقع به نام مردم مناطق محروم و به کام پزشکان متخصص است و نظام سلامت کشور را بیش از پیش به عقب بر می‌گرداند.
انتهای پیام/
حذف سقف کارانه پزشکان، عقبگرد از برنامه پزشک خانواده است پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار