مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری:

اجرای ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری هدیه‌ای برای بازنشستگان کشور است

1401/06/07 - 23:11 - کد خبر: 73238 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حوزه ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان کار درست اجرای ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری است اگر این ماده اجرا شود به عنوان یک هدیه بسیار مهم به بازنشستگان کشوری است.

به گزارش نصر، محمد اسکندری دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در خصوص مسائل مربوط به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری آمده است که دستگاه ها باید به بازنشستگان خود خدمات بیمه تکمیلی ارائه دهند و اکنون کاری که در دستگاه ها انجام نمی شوند، صندوق بازنشستگی خود این موضوع را انجام می دهد.
وی ادامه داد: در خصوص ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری در صندوق اقداماتی انجام شده و آیین نامه آن هم آماده شده است و به هیات دولت می رود که اگر این ماده اجرا شود به عنوان یک هدیه بزرگ به بازنشستگان تلقی می شود که می تواند به عنوان یک دستاورد بزرگ دولت مطرح شود.

مهمترین اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم
 مدیرعامل صندوق بازنشستگی در بیان مهمترین اقدامات این صندوق در یک سال که از دولت سیزدهم گذشته است، گفت: بهترین کاری که توانستیم در این دوره انجام دهیم، پرداخت حقوق هاست که با حمایت دولت این موضوع انجام شده، هرچند که این امر وظیفه حداقلی مادر صندوق است.
وی خاطر نشان کرد: درخصوص بیمه تکمیلی درمان بخشی از هزینه های پایین تر از ۵۰۰ هزار تومان را ظرف چند روز پرداخت می کنیم.
اسکندری افزود: در بحث سفر بازنشستگان مطالبات بسیار مهمی هست و در مورد  وام های ضروری نیز ۵۰ درصد رقم این وام‌ها افزایش یافته است ولی همچنان افزایش رقم این وام ها از مطالبات بازنشستگان است.
 وی درخصوص وام ازدواج فرزندان بازنشستگان نیز گفت: همه متقاضیانی که برای دریافت وام ازدواج فرزندان شان ثبت نام کرده بودند و همین طور وام پایان نامه دانشجویی وام های خود را دریافت کرده اند.
اسکندری اعلام کرد :در خصوص بیمه تکمیلی سعی در نظام ارجاع در صندوق داریم و همچنین در دولت سیزدهم جشنواره ورزشی بازنشستگان برگزار شد چرا که یکی از رویکردهای اصلی در صندوق بازنشستگی کشوری افزایش روحیه نشاط بازنشستگان است.
وی گفت: در مورد خانه های امید(خانه مهر) دوباره این خانه ها را راه اندازی و فعال خواهیم کرد و امورات مربوط به آن را به کانون‌های بازنشستگی واگذار خواهد شد چرا که این که این خانه‌های امید برای انجام فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی بازنشستگان است.

چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی شود؟
 اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی شود، گفت: در دولت قبل  قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه گفته شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.
وی افزود: همچنان دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ بود هنوز پرداخت نشده و همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.
اسکندری با بیان اینکه ۹ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی برای صندوق بازنشستگی در نظر گرفته شده بود، اما همچنان نحوه تخصیص آن و توزیع آن مشخص نشده است که شاید بخشی از این مبلغ مربوط به احکام بازنشستگان حوزه وزارت بهداشت و درمان باشد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی تاکید کرد: ما به دنبال قانون و اصلاح آن در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم ، ولی همچنان فرمول مربوط به همسان سازی اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه قرار است ۹۰ درصد از پرداختی بازنشستگان و حقوق های آنها معادل از کارکنان همسان در گروه های خود باشد، گفت: اما در خصوص و متناسب سازی هنوز سازمان برنامه و سازمان برنامه موضوعی را ابلاغ نکرده است.
اسکندری افزود: سازمان خصوصی سازی هم متاسفانه در این خصوص سهامی را اعلام کرده است که سهام به فروش برسد تا هزینه شود به این صورت که بودجه سازی غیر نقدی اعلام می‌شود که مبحث نقد کردن آن می بایست توسط خود صندوق انجام شود که این کار یک کار بسیار سخت است و برای ما ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خودش تبدیل به یک مسئله شده است.
وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه در این خصوص فرمولی را تخصیص نداده و نحوه تخصیص آن را هم هنوز به ما اعلام نکرده است.
اسکندری گفت: البته در این روش نقد کردن سهام توسط صندوق موضوعی است که بازنشستگان دوست دارند و تاکید بر این دارند که به جای سهام پول نقد را دریافت کنند.

چرا حقوق بازنشستگان کشوری فقط ۱۰ درصد افزایش یافت؟
مدیرعامل صندوق بازنشستگی گفت: این موضوع کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه توسط بازنشستگان مطرح می شود.
وی ادامه داد: در مورد افزایش حقوق بازنشستگان کشوری هم دولت و هم وزارت رفاه در جریان است و دولت هم مدافع این موضوع است و این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی افزود: در پیش نویس تهیه شده در این لایحه این موارد دیده شده است و تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و منابع مالی در آن دیده شود و دولت هم به این موضوع را در نظر دارد و عزم مردم دولت هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.
اسکندری در پاسخ به این سوال که چند درصد  افزایش حقوق در این لایحه پیش‌بینی شده، گفت: در این خصوص ما نظرات خود را اعلام کردیم ولی پیشنهاد ما در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری است .
وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار هزار میلیارد حقوق می دادیم که در حال حاضر این روند به ۱۴ هزار میلیارد تبدیل شده، افزود: ما در این خصوص مشکلات و مسائل که سازمان برنامه دارد را متوجه هستیم و می دانیم که به شدت آن ها تحت فشار هستند باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شود که این وضعیت بهبود یابد.

مباحث مربوط به وام بازنشستگان کشوری
 مدیرعامل صندوق بازنشستگی در خصوص توضیحاتی مربوط به وام های بازنشستگان کشوری و اینکه مطرح می‌شود که بازنشستگان می توانند بدون ضامن وام بگیرند نیز گفت: در اینجا لازم است که توضیحی در خصوص وام های بدون ضامن ارائه دهم، چراکه وام های بدون ضامن مربوط به وزارتخانه ما نبود و همچنین همه افراد در کشور می توانستند این وام ها را دریافت کنند و این وام های بدون ضامن که اعلام شده بود مربوط به بازنشستگان نبود.
وی افزود: اکنون صندوق بازنشستگی ۱۵ میلیون تومان در قالب وام ضروری به بازنشستگان بدون ضامن پرداخت می کند و ثبت نام آن هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود که کارمزد آن هم چهار درصد است.
اسکندری ادامه داد: وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری هم در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان است و وام ۶ میلیون تومان هم مربوط به پایان نامه ها دانشجویی است  که این نوع وام ها با کمترین تشریفات اداری انجام می شود .
وی تاکید کرد: در خصوص برقراری حقوق بازنشستگان هم سیستم های مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان و پیگیری موضوعات مربوط به آن در حال حاضر به صورت برخط انجام می شود و گواهی کسر از حقوق و ضمانت هم کاملاً بازنشستگان می‌توانند به صورت اینترنتی دریافت کنند.
اسکندری در مورد کاهش مراجعه حضوری بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری گفت :هوشمند سازی در صندوق بازنشستگی انجام شده است و هوشمندسازی از اولویت های کاری ما در صندوق بازنشستگی کشوری است.
وی با تاکید بر اینکه در مورد پرداخت هزینه در بیمه های تکمیلی و درمان شفافیت در پرداخت داریم نیز افزود: همه در سایت صندوق بازنشستگی صاحب حساب کاربری هستند و خدمات غیر حضوری ارائه می شود و اگر هم اشکالی در این زمینه باشد می توانند با تلفن دو هزار و 500 تماس حاصل کنند و موضوعات خود را پیگیری کنند.
اسکندری با بیان اینکه دستگاه هایی که بودجه می‌گیرند موظفند که بخشی از این بودجه را به مسائل مربوط به رفاهیات بازنشستگان خود تخصیص دهند، گفت: این دستگاه‌ها موظفند یک درصد از بودجه های دریافتی خود را به مسائل رفاهیات بازنشستگان دستگاه‌های خود ارائه دهند.
وی با بیان اینکه بیمه آتیه سازان کارگزار ما است، تاکید کرد: در بیمه تکمیلی در حال حاضر هزینه های زیر ۵۰۰ هزار تومان را ظرف چند روز تا یک هفته پرداخت می‌کنیم اما اگر اینکه گفته می‌شود گاهی پرداخت این هزینه ها تا ۶ ماه طول می‌کشد مربوط به این است که برخی از مراکز که ما پیگیری کرده‌ایم ارایه  اسناد درمانی طول می کشد تا ارائه شود.
اسکندری گفت:‌ در حال حاضر موضوعی که به عنوان مشکل مطرح می شود مربوط  به چشم پزشکی است که با بالا رفتن تعرفه های چشم پزشکی همه مراکز ارائه خدمت خود به بازنشستگان را قطع کرده‌اند ولی این خدمات در همه مراکز به جز دو مرکزی که از مراکز معروف که شاید هم وابسته به افراد معروف باشند برقرار شده است.

پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان چگونه است؟
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان کاملاً باید توسط خود دستگاهها که بازنشسته از کارکنان آن محسوب می شد پرداخت شود.

بحث حقوق های نجومی 
وی در پاسخ به اینکه شما در خصوص ریخت و پاش های شرکت ها و همچنین حقوق های نجومی چه کرده‌اید، گفت: از سال ۸۰ به این طرف کسورات ما کمتر از حقوق بود  و برخی از بازنشستگان هم برای گرفتن خدمات راغب به استفاده از خدمات تامین اجتماعی بودند و در این خصوص سهام هفت شرکت را به ما دارند، اما در سال ۹۰ به این موضوع اعتراض کردیم و گفتند  چرا اینقدر راجع به این موضوع اعتراض می کنید؟
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در مورد مسائل داخل شرکت ها وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری هم گفت: حقوق های نجومی از شکلی به شکل دیگر تبدیل شده است و در حال حاضر از هیات مدیره و مدیران گرفته، هیچ سقفی ندارد و گاهی هم حقوق آنها را کم کردیم آنها می روند شکایت می کنند و رای می گیرند. ‌
وی افزود: در هیچ جا اعلام نشده به خصوص در مورد قرارداد های دائمی که مبلغی از این حقوق ها کم شود و قانونی هم در این خصوص نداریم، لازم است قانونگزار در این مورد فکر کنند اما اگر این حقوق ها را هم کم کنیم این افراد می روند شکایت می کنند و حکم می گیرند و بنابراین دست ما در این خصوص بسته است، این نمی شود هر کس که یک بار چیزی را گرفت از او گرفت تا جایی که ما در سال ۹۷ کسی بود که ۶۰۰ میلیون تومان می گرفت و این رقم بازنگشت.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در خصوص وضعیت های شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی نیز گفت: در سه ماهه امسال سود حاصل از این شرکت ها خوب است و روند سوددهی روند خوب و سلامتی است و همه شرکت ها صورت های مالی خود و گزارش های ماهانه خود را در سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی بارگذاری می کنند .
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری از دولت چقدر است، اعلام کرد: در حال حاضر این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
انتهای پیام/
اجرای ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری هدیه‌ای برای بازنشستگان کشور است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار