وزیر ارشاد:

حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان مستقل باشد

1401/06/07 - 17:38 - کد خبر: 73218 نسخه چاپی

نصر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از تشکیل مجمع بانوان قرآنی گفت: حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان باید مستقل باشد تا رشد کند.

به گزارش نصر، محمدمهدی اسماعیلی امروز دوشنبه در نشست هم اندیشی بانوان استاد و فعال قرآنی گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی، رونق جلسات قرآنی و مذهبی بوده ولی برخی بر اساس مشاهدات ناقص خودشان قضاوت ناعادلانه ای می کنند. بنده معتقدم وضعیت فعالیت های قرآنی امسال از ۱۰ سال پیش بهتر است چه رسد به ۴۰ سال پیش.
وی با اشاره برخی آمارها و نظرسنجی ها گفت: من واقع بین هستم و تحت تاثیر اعداد غیرعلمی قرار نمی گیرم و معتقدم انقلاب اسلامی یک معجزه است.
اسماعیلی با بیان نقش زنان در حوادث تاریخی همچون صدور حکم تحریم تنباکو گفت: حضور بانوان در دوره دفاع مقدس به شکل های مختلف، نشان می دهد که فرهنگ قوی داریم.
وی اضافه کرد: ۳۰۰ خانم حافظ قرآن در یک روستا دیدم و وقتی پرسیدم با این مشکلات چگونه این تعداد حافظ قرآن تربیت کردید، گفتند یک رزمنده دفاع مقدس طی اقامتی شش ماهه به کودکان و نوجوانان قرآن یاد می داد و برخی از کودکان قرآن را حفظ کردند.
وزیر فرهنگ افزود: فرصتی که امروز در این دولت انقلابی پدید آمده را باید مغتنمی شمرد.
وی با استقبال از تشکیل مجمع بانوان قرآنی گفت: کارهای خوبی پیش بینی شده و معتقدم حوزه فعالیت های قرآنی بانوان باید مستقل باشد تا رشد کند و اگر بتوانیم فضای نورانی قرآن را به خانه ها ببریم تاثیر فراوانی خواهد داشت.
اسماعیلی افزود: امروز شاهد ازدحام اراده ها هستیم و مسئولان با هم تصمیم می گیرند در حالی که در گذشته شاهد تزاحم تصمیم ها بودیم.
وی اضافه کرد: طرح «بشری» یک طرح موفقی بوده و آثار خوب اجرای این طرح ابتکاری را در برخی شهرها مثل ملارد دیدم و این فعالیتها مورد حمایت وزارت ارشاد است.
اسماعیلی با اشاره به انتقاد یکی از بانوان قرآنی گقت: اگر قصوری داشتیم عذرخواهی می کنیم. مسابقات قرآن ایران و عراق کار خوبی بود و از آن حمایت می کنیم و طرح های فرهنگی در فضاهای متنوع مورد حمایت است. چون عامل وحدت و تقریب به ویژه در حوزه بانوان است.
وی خواستار گسترش برنامه‌های بین المللی مجمع بانوان قرآنی شد و قول داد که بودجه های آن از سوی وزارت فرهنگ تامین شود.

مجمع بانوان قرآنی کشور آغاز به کار می کند
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به آیات پایانی سوره تحریم گفت: امروز برای تشکیلات فرهنگی و قرآنی بانوان روز مهمی است. دو هزار و ۵۰۰ موسسه قرآنی و ده ها هزار مسجد و پایگاه بسیج کارهای قرآنی انجام می دهند و حدود چهار تا شش میلیون نفر مخاطب کارهای قرآنی هستند و نکته جالب این است که ۹۰درصد از این مخاطبان را بانوان و دختران تشکیل می دهند.
علیرضا معاف افزود: مجمع بانوان قرآنی کشور آغاز به کار می کند و یکی از یادگارهای اسماعیلی خواهد بود. این جلسه مقدمه ای برای نشست مهر ماه است که با مدیریت بانوان و همکاری سازما بسیج، اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن تشکیل خواهد شد.

مجمع بانوان قرآنی آبان ماه تشکیل می شود
مژگان خان بابا دبیر شورای راهبری فعالیت های قرآنی بانوان نیز با ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده برای ایجاد مجمع بانوان قرآنی گفت: فهرستی ۵۰۰ نفره داشتیم که از بین آنها ۸۰ نخبه انتخاب می شود. تاریخ تشکیل این مجمع ۱۲ آبان خواهد بود و این مجمع یا ارایه طرح های استانی تلاش می کند تا از ظرفیت بانوان استفاده کرده و برخی طرح ها را به اجرا درآورد.

انتظار کارهای اثر گذار از مجمع بانوان قرآنی می رود
زینب بهجت پور رییس اداره قرآن و عترت حوزه های علمیه خواهران کشور نیز گفت: جای خالی چنین تشکیلاتی دیده می شد که اقدامات قرآنی بانوان را ساماندهی کند. 
وی افزود: هدف از تشکیل این مجمع فقط ایجاد یک تشکل نمادین نیست بلکه تلاش داریم تا این مجمع به عنوان مرجع فعالیت های قرآنی بانوان در حوزه‌های مختلف باشد و دچار روزمره گی نشویم و این ساختار باید به قدری قوی باشد که به لایه های عمیق تر قرآنی برسیم.
استاد دانشگاه سوره ادامه داد: از این مجمع انتظار داریم تا ضمن ارتباط با سطح عمومی جامعه با اندیشمندان و نخبگان رابطه داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در حوزه های مختلف از کارهای هنری تا فیلمسازی به کمک این مجمع بیاید.
وی افزود: گاهی مجموعه هایی شکل می گیرد که کارهای موازی می کنند و لازم است مجمع بانوان قرآنی بتواند کارهای اثرگذار داشته باشد.
شهناز عزیزی مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از ضرورت کارهای فرهنگی تشکیلاتی و منسجم بانوان و فرهیختگان کشور در  حوزه فرهنگ سخن گفت و چند پیشنهاد ارایه کرد.
بتول مشکین فام رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا درباره بین المللی کردن فعالیت های قرآنی بانوان کشور گفت: ما ثقل اکبر و اصغر را از هم جدا می کنیم و در سطح بین الملل و در بخش خواهران نتوانسته ایم کار شایسته ای انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان دختر ایرانی و عراقی در مشهد گفت: همکاران وزارت فرهنگ فعالیت‌های قرآنی را جزو فرهنگ عمومی نمی دانند و در واقع مد و لباس و برج میلاد را فرهنگ عمومی می دانند. 
دانشیار دانشگاه الزهرا افزود: در میان کودکان عراقی حافظان خوبی حضور داشتند و داوران ایرانی برای تربیت مربی و داور عراقی اعلام آمادگی کردند و فضای خوبی برای این همکاری‌ها وجود دارد.
راحله دیوسالار مربی متخصص در آموزش عمومی قرآن کریم نیز گفت: از طریق طرح «بشری» که یک طرح آسان است توانستیم تجوید را به سادگی در چهار صفحه به کودکان آموزش دهیم.
وی از شهرری، میبد، ماهشهر و یزد به عنوان شهرهایی یاد کرد که طرح بشری در آنها اجرا شده است.
این مجری طرح قرآنی بشری خواستار همکاری وزارت آموزش و پرورش برای تربیت مربی طرح بشری شد. 

۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می دهند
فروغ پارسا رییس مرکز پژوهشی مطالعات قرآن نیز درباره پژوهش های قرآنی بانوان دانشگاهی نکاتی را بیان کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می دهد.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: ما با تشکیل یک انجمن تلاش می کنیم تا با طرح مباحث مربوط به خانواده و عفاف و حجاب، پژوهش های قرآنی انجام دهیم.
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دولت های گذشته همیشه شعار فرهنگ داده می شد ولی برای بستر انتقال فکری نمی شد. اگر به دنبال سبک زندگی سالم به عنوان مولفه تمدن نوین اسلامی هستیم، می توانیم آن را  از قرآن استخراج کنیم و کافی است خانواده‌ها را با آموزه های قرآنی آشنا کنیم.
وی با اشاره به سفر اخیرش به ونزوئلا گفت: یکی از بانوان آنجا می گفت من حجابم را در شما می بینم و این مصداقی از تشنگی مسلمانان جهان به معارف قرآنی است و از ظرفیت بانوان می توان برای گسترش آموزه های قرآنی استفاده کرد.
مینو اصلانی رییس شورای بانوان اربعین نیز درباره حضور بانوان قرآنی در اربعین حسینی به عنوان فرصت ها و توانمندی ها سخن گفت.

طرح ملی بیمه قرانی نداریم
فرخنده کریم زاده داور پیشکسوت قرآن از استان اصفهان درباره نقش بانوان در آموزش و ترویج قرآن مطالبی را بیان کرد. 
وی با بیان مشکلاتی که برای گرفتن مجوز موسسات قرآنی وجود دارد، تاکید کرد: علاوه بر مشکلات مالی هیچ نظارتی درباره کیفیت این موسسات وجود ندارد. 
کریم زاده با اشاره به غیرضروری بودن برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سطح کشور گفت: هدف مسابقات ایجاد انگیزه است و باید آموزش نیز در این زمینه سرلوحه باشد.
این پیشکسوت قرآنی افزود: چیزی به نام طرح ملی بیمه قرانی نداریم و حمایت درستی صورت نمی گیرد.
انتهای پیام/
حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان مستقل باشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار