در نشست انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه مطرح شد

حمایت از تولید تلفن همراه/ هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیون دستگاه موبایل تا ۱۴۰۴

1401/06/07 - 16:44 - کد خبر: 73212 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت از حمایت این وزارتخانه از تولید موبایل خبر داد و گفت: با توجه به گردش مالی بالای این صنعت باید مسائل آن به‌صورت ویژه پیگیری شود.

به گزارش نصر، سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشستی تخصصی با انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه، تبلت و تجهیزات جانبی بر ضرورت حرکت به سمت تولید محصولات دانش بنیان تاکید کرد و گفت: تلاش شد تا در ساختار جدید وزارت صمت، تمام حوزه‌ها اعم از واردات، صادرات، تولید، سرمایه‌گذاری در یک دفتر قرار گیرد تا روند مشکلات گذشته اصلاح شود.  همچنین در ساختار جدید، به یک سری رشته فعالیت‌ها که قبلاً به آن کم‌توجهی می‌شد، در دستور کار قرار گرفت. به‌ عنوان نمونه در ساختار جدید دفتر صنایع خلاق، دفتر صنایع هوایی یا مواد کم یاب ایجاد شد.
وی با بیان اینکه ایران در برخی صنایع مثل فولاد و نساجی صاحب سبک است و زیست بوم تجربه شده دارد، تصریح کرد: اما در صنایع پیشرفته که بر فناوری‌های نوین تکیه دارند باید تحول ایجاد شود.  
نیازی همچنین بر توجه به ایجاد سبد محصول در زنجیره تولید تلفن همراه و وسایل الکترونیک تاکید کرد و گفت: از تولید تلفن همراه در کشور حمایت می‌کنیم. با توجه به گردش مالی بالای آن باید مسائل این صنعت به‌صورت ویژه پیگیری شود.  در برخی از صنایع مثل تولید تلفن همراه و تبلت، باید برنامه تحولی باید با سرعت بیشتری نسبت به دیگر صنایع حرکت کرد و همه مجموعه وزارت صنعت و دیگر دستگاه‌ها نباید بصورت عادی با این صنعت رفتار کنند.
ظرفیت تامین نیاز کامل بازار تلفن‌های همراه دکمه‌ای و ۱۰ درصد نیاز بازار تلفن همراه هوشمند در کشور
در ادامه این نشست محسن احمری بخشایش - رئیس انجمن تولید کنندگان تلفن همراه تبلت تجهیزات جانبی - نیز گفت: با توجه به نوپا بودن صنعت تلفن همراه، حجم اشتغال ایجاد شده این صنعت در حال حاضر ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است. ظرفیت بالقوه این صنعت تامین نیاز کامل بازار تلفن‌های همراه دکمه ای و تامین ۱۰ درصدی نیاز بازار تلفن همراه هوشمند است که به دلیل عدم توجیه اقتصادی تولید تلفن همراه به دلیل سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بالای مورد نیاز و سربار تولید، از این ظرفیت بهره‌گیری نشده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون با وجود عدم امکان ثبت سفارش برای مدت دو ماه و با توجه به تغییر تعرفه ها، ۱۷۸ هزار دستگاه تولید شده که دو درصد از ظرفیت تولید ۱۹ واحد تولیدی تلفن همراه و تبلت فعال فعلی  است، اظهار کرد: این انجمن برنامه دارد در سال جاری به تولید اولیه تلفن همراه ساخت داخل کامل با برند ایرانی،  مونتاژ حدود سه میلیون تلفن همراه، شامل ۲۰ درصد تلفن همراه هوشمند، ۷۰ درصد تلفن همراه دکمه‌ای و ۱۰ درصد تبلت و همچنین دستیابی به عمق ساخت داخلی ۱۰ درصد تلفن های همراه دکمه‌ای برسد.
همچنین به گفته وی برنامه انجمن تولید کنندگان تلفن همراه تبلت تجهیزات جانبی این است در سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه تلفن همراه ساخت داخل کامل با برند ایرانی،  تولید پنج میلیون تلفن همراه در سال،  افزایش عمق ساخت  داخلی به میزان ۲۵ درصد در تلفن های همراه دکمه‌ای و پنج درصد در تلفن های همراه هوشمند و تبلت و افزایش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل برسد.
احمری بخشایش با بیان اینکه  در سال ۱۴۰۳ رقم تولید باید به هشت میلیون تلفن همراه در سال و همچنین افزایش عمق ساخت داخلی به میزان ۴۰ درصد در تلفن‌های همراه دکمه ای و ۱۵ درصد در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت افزایش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال قبلش برسد، گفت: برنامه سال ۱۴۰۴ هم این است که تولید موبایل به ۱۰ میلیون دستگاه در سال  برسد. همچینین افزایش عمق ساخت داخلی به میزان ۸۵ درصد در تلفن های همراه دکمه ای و ۴۵ درصد در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت و افزایش اشتغال به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال قبل و رسیدن به اشتغال ۱۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم از جمله دیگر برنامه‌های انجمن تا سال ۱۴۰۴ است.
انتهای پیام/
حمایت از تولید تلفن همراه/ هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیون دستگاه موبایل تا ۱۴۰۴ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار