رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خبر داد:

نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن در اختیار بخش‌های مختلف دستگاه قضا

1401/06/07 - 16:07 - کد خبر: 73205 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت:در ادامه اجرای سند تحول قضایی و تسهیل و تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن در اختیار همه دادگستری‌های و بخش‌های ستادی دستگاه قضا قرار گرفت.

به گزارش نصر، در بخش دوم جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، مسئولان دستگاه قضایی به ارائه گزارش پرداختند که حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از دستگیری سرکرده یک باند جعل و کلاهبرداری که با جعل احکام و تنظیم مکاتبات جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد مختلف می‌کردند خبر داد و گفت: روند شناسایی سایر اعضای این باند که ۳۶۰ پرونده شکایت از آن‌ها وجود دارد نیز در حال انجام است.
حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه نیز در ادامه جلسه با اشاره به صرف‌نظر کردن اولیاء دم از ۶۷۹ مورد قصاص نفس طی سال گذشته در نتیجه حصول سازش در نتیجه تلاش‌های خیرین و دستگاه قضایی، اظهار کرد: طی چهار ماهه نخست سال جاری نیز از ۲۴۵ مورد اجرای حکم قصاص صرف‌نظر شده است.
وی با اشاره به عواقب و تبعات سوء در دسترس بودن سلاح سرد در سطح جامعه گفت: در نتیجه یکی از آسیب‌شناسی‌های معاونت قضایی قوه قضائیه در میان ۲۳۰ پرونده موضوع قصاص نفس سال ۱۴۰۱، مشخص شد که آلت قتاله در ۱۰۱ مورد از این پرونده‌ها سلاح سرد بوده است؛ نکته حائز اهمیت در این میان آن بود که در تعداد قابل توجهی از این پرونده‌ها، قاتل و مقتول همدیگر را نمی‌شناختند و اختلافات قبلی و سابق نیز در میان آن‌ها وجود نداشت و تنها یک مشاجره آنی منجر به قتل شده بود.
معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه در زمینه خلع سلاح‌های سرد از جامعه، علی‌رغم برخی نواقص قانونی، شاهد وجود قوانین و مقررات خوب و مناسبی هستیم که متاسفانه در اجرای آن‌ها غفلت صورت گرفته است، تصریح کرد: قانون مجازات اسلامی در خصوص جُرم حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس و همچنین ممنوعیت واردات، تولید و عرضه این سلاح‌های سرد صراحت لازم دارد، اما با این وجود شاهد هستیم که فروش این ادوات از سوی برخی مغازه‌ها هستیم؛ طبق قانون مجازات اسلامی، مغازه‌ای که سلاح سرد می‌فروشد، علاوه بر پروانه کسب باید دارای مجوز قانونی از سوی نیروی انتظامی برای فروش این ادوات باشد که هم اکنون این موضوع به درستی اجرا نمی‌گردد.
 صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این جلسه از تشکیل یک قرارگاه ویژه برای مقابله سریع، قاطعانه و قانونی با سارقان مسلح، زورگیر‌ها و افراد شروری که امنیت جامعه را سلب می‌کنند خبر داد و گفت: جلسات این قرارگاه به صورت مستمر در دادسرای تهران در حال برگزاری است؛ ضمن آنکه دو شعبه دادسرای ویژه سرقت‌های مسلحانه را نیز به این امر اختصاص داده‌ایم.
وی همچنین گفت: با تلاش و زحمات شبانه‌روزی و پس از پیگیری‌های به عمل آمده، قرار مجرمیت و کیفرخواست سارق مسلح بزرگراه نیایش با اتهام «محاربه» صادر و این پرونده امروز به دادگاه ارسال شد.
کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال، اجرای سند تحول قضایی و تسهیل و تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، نرم‌افزار « تبدیل گفتار به متن » از هفته قوه قضائیه سال جاری در اختیار همه دادگستری‌های و بخش‌های ستادی دستگاه قضا قرار گرفت.
وی «تسریع در تایپ اوراق و مکاتبات قضایی» و «جلوگیری از خروج اوراق پرونده‌ها از مراجع و محاکم قضایی» را از جمله مزایای بکارگیری نرم افزار تبدیل گفتار به متن در واحد‌های قضایی دانست و گفت: فناوری به کار رفته در این نرم‌افزار که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تولید شده، کاملا بومی است.
جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به دستور دو هفته پیش رئیس دستگاه قضا جهت آسیب‌شناسی یکی از پرونده‌های مرتبط با کلاهبرداری شبکه‌ای، به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت.
انتهای پیام/
نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن در اختیار بخش‌های مختلف دستگاه قضا نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار