مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:

60 واحد مددجوئی نیز به افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده می شود

1401/06/07 - 14:38 - کد خبر: 73185 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: فردا در روز سه شنبه 8 شهریورماه، تعداد 60 واحد مددجوئی نیز به افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده می شود که این آمار علاوه بر مساکن یاد شده طی یک سال اخیر می باشد. از زمان شروع نهضت مسکن به سال 1389 تاکنون تعداد 7 هزار و 600 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده شده است.

به گزارش نصر، "فرگل صحاف" امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه 120هزار نفر تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی هستند که از این تعداد 80هزار نفر مستمر بگیر هستند، اظهار کرد: در سال جاری 10 درصد از تعداد خانوارهای پشت نوبت مستمربگیر اعم از معلولین و زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی هستند، وارد دور مستمری بهزیستی استان شده اند.
وی به حق پرستاری ضایعه نخاعی مددجویان بهزستی اشاره کرد و گفت: به افرادی که دجار ضایعه نخاعی هستند، نباید به دلیل بسترگرا بودن، زخم بستر گرفتن و نداشتن کنترل دفعی پشت نوبت بمانند و این افراد علاوه بر مستمری، از خدمات حق پرستاری نیز بهره مند می شوند. امسال در طول دولت سیزدهم، 8.2 درصد حق پرستاری دریافت کنندگان ضایعه نخاعی را افزایش داده ایم.
صحاف با بیان اینکه وسایل کمک توانبخشی از بزرگترین چالش های حوزه توانبخشی است، تصریح کرد: ولیچر، اعصا، سمعک، تشک مواج، توالت فرنگی و...جزو وسایل مصرفی در تجهیزات توانبخشی هستند که بعد از مدتی یا فرسوده و یا خراب می شوند. امسال 37.5 درصد از خرید وسایل کمک توانبخشی را افزایش داده‌ایم. در راستای تهیه وسایل کمک توانبخشی، الویت با کودکان و جوانان و در صورت مازاد بودن، افراد مسن است. برای افرادی که از قبل از تجهیزات کمک توانبخشی بهره‌مند شده اند نیز هزینه تعمیر تجهیزات کمک توانبخشی داده می شود.

_در زمینه تماس گیرندگان آسیب های اجتماعی، با رشد منفی مواجه بودیم
مدیرکل بهزیستی استان اذعان کرد: مهم ترین اقدامات حوزه معلولین، خدمت رسانی به امور آسیب دیدگان اجتماعی است که خوشبختانه با رشد منفی مواجه بودیم.در ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی از مددجویان به دلیل منزوی شدن و دور شدن از اجتماع، دچار آسیب های روانی و اجتماعی شده بودند و افزایش تماس گیرندگان به خط 1480 و 123 گواه نیاز این افراد به مداخلات روانشناختی بود.با پایان همه گیری کرونا ودر طول یک سال گذشته در زمینه تماس گیرندگان آسیب های اجتماعی، با رشد منفی مواجه بودیم.
صحاف به خدمت گیرندگان خدمات پیشگیری از معلولیت خاطرنشان کرد و گفت: غربالگری شنوایی و بینایی جزو برنامه های الویت دار در برنامه پیشگیری از معلولیت ها است. در پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3-6 سال، از طریق پایگاه های دائمی و سیار غربال می‌شوند. در این راستا سال گذشته در آذربایجان شرقی 144هزار 751 کودک غربالگری بینایی شدند که از این تعداد تنها 3هزار و 863 کودک یعنی 2.66 درصد از کودکان نیاز به درمان داشتند. در یک سال گذشته با بررسی و غربالگری تشخیص معلولیت ها، غربالگری بینایی و شنوایی و اختلالات ژنتیکی و... به میزان 7هزار654 مورد، جزو اقدامات بهزیستی آذربایجان شرقی بوده است که دربرنامه خدمت گیرندگان پیشگیری از معلولیت ها، 92.9 درصد پیشرفت داشته است.
وی اقدامات مهم و اصولی دولت سیزدهم و سازمان بهزیستی کشور را توانمندسازی مددجویان این نهاد بیان و اضافه کرد: بر همین اساس ساخت، تجهیز و تحویل واحدهای مسکونی به مددجویان تحت پوشش در اولویت محوری قرار گرفته است، چون بدون داشتن مسکن مطمئن و مناسب، توانمندی مددجویان میسر نخواهد شد.
صحاف اعتبار هزینه شده برای مساکن فوق از سوی دولت و اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی را 57 میلیارد تومان اعلام کرد که این سرمایه گذاری در قالب کمک هزینه های بلاعوض و تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه مسکن های مددجوئی فوق در شهرها و روستاهای مختلف آذربایجان شرقی ساخته و تحویل افراد تحت پوشش به خصوص خانوارهای دارای 2 معلول به بالا داده شده است، اظهار داشت: این تعداد واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی استان نسبت به سال آخر دولت دوازدهم رشدی بیش از 29 درصد دارد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور رقم بسیار قابل توجه و بالایی به شمار می رود.

_743 مورد پرداخت ودیعه مسکن به مددجویان بهزیستی
وی پرداخت ودیعه مسکن به مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم دانست و با بیان اینکه طی یک سال اخیر به تعداد 743 مورد پرداختی در این زمینه صورت گرفته است، رقم این تسهیلات را 12 میلیارد تومان اعلام کرد.
صحاف ابراز کرد: فردا در روز سه شنبه 8 شهریورماه، تعداد 60 واحد مددجوئی نیز به افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده می شود که این آمار علاوه بر مساکن یاد شده طی یک سال اخیر می باشد. از زمان شروع نهضت مسکن به سال 1389 تاکنون تعداد 7 هزار و 600 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی توجه به اشتغال را از دیگر برنامه های اولویت دار دولت سیزدهم برای توانمندسازی مددجویان این مجموعه برشمرد و یادآور شد: در این زمینه تسهیل گری اشتغال معلولان شامل آموزش و اتصال به واحدهای مختلف کارگاهی و صنعتی در دستور کار قرار گرفته است که در این رابطه و از محل تبصره 16 بودجه سال گذشته اعتباری معادل 182 میلیارد تومان برای اشتغال تعداد 6 هزار و 413 نفر در استان هزینه شده است.
صحاف ارایه تسهیلات کم بهره برای کارفرمایانی که اقدام به کارگیری مددجویان بهزیستی کنند را از برنامه های مهم اشتغالزایی پایدار افراد تحت پوشش بیان کرد و افزود: بر همین اساس تسهیلاتی با بهره 4 درصدی به مبلغ 100 میلیون تومان به ازای هر مددجوی به کار گرفته شده برای کارفرمایان پرداخت می شود که سقف آن تا 20 نفر قابل افزایش است.
وی میزان رشد اشتغالزیی مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت دوازدهم را بیش از 6 درصد اعلام کرد. نحوه اشتغال مددجویان در واحدهای مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی توسط اداره بهزیستی آذربایجان شرقی بررسی و رصد می شود،: پس از دریافت تسهیلات توسط کارفرمایان، نحوه اشتغال مددجویان به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت برزو مشکلات نسبت به رفع آنها اقدام می شود.
انتهای پیام/
60 واحد مددجوئی نیز به افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده می شود سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار