طی ۵ ماهه گذشته؛

درآمد‌های مالیاتی دو برابر شد

1401/06/07 - 12:39 - کد خبر: 73150 نسخه چاپی

نصر: رئیس امور اقتصاد کلان گفت: در ۵ ماهه گذشته افزایش دو برابری درآمد‌های مالیاتی با افزایش پایه مالیاتی (تعداد مالیات دهندگان) و در عین حال کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات تولیدکنندگان رقم خورد.

به گزارش نصر، محمد جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: منابع دولت نسبت به گذشته علاوه بر افزایش‏، قابل دسترس‌تر شده است.
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: با وجود افزایش حدود دو برابری قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی، سازمان برنامه بودجه طرحی را دنبال کرده که باعث شده تورم چندین برابری بر مردم تحمیل نشود.
به گفته جعفری هزینه ۱۷ میلیارد دلاری کالا‌های اساسی و دارو در پارسال، نیاز کشور برای تامین این اقلام در امسال را به دلیل جنگ اوکراین و تورم جهانی، حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد شد، در صورت عدم اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و ادامه برداشت از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی، تورم لجام گسیخته‌ای به کشور تحمیل می‌شد.
رئیس امور اقتصاد کلان گفت: تورم ماهانه خرداد از ۱۲،۵ درصد به ۲ درصد در مردادماه کاهش یافته و نرخ رشد پایه پولی که عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است، کاهشی شده است.

تسویه ۵۱ هزار ميليارد تومان از بدهی‌های دولت در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۱
به گفته جعفری، دولت در ۵ ماهه اول امسال ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده که ۳۴۲ درصد بیش از مدت مشابه پارسال است. این اقدامات موجب کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی شده به طوری که پیش بینی می‌شود با ادامه روند ۵ ماهه گذشته، نرخ رشد پایه پولی  در پایان سال با کاهش ۱۰ درصدی به  حدود ۲۰ درصد برسد. نرخ رشد نقدینگی و تورم نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت. اگر چه کاهش تورم به معنای ارزان شدن نیست، اما سرعت گران شدن کاهش یافته و با افزایش تولید و درآمد سرانه، ارزان شدن برای مردم ملموس خواهد شد.

افزایش حقوق کارمندان به شرط تامین منابع پایدار
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال ۱۴۰۱ توجه به حقوق بازنشستگان در اولویت برنامه‌های سازمان قرار گرفت، در همین راستا حقوق بازنشستگان حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد و مقرر است در صورت تجهیز منابع، حقوق کارمندان لشکری و کشوری نیز از ابتدای شهریور ماه تا ۱۰ درصد ترمیم شود.

اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو 
به گفته او تولید خودرو در امسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد، از مهر قیمت خودرو با واردات آن همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به مصوبه هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.

افزایش چند برابری درآمد دولت 
رئیس امور اقتصاد کلان با اشاره به مهمترین اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱، گفت: مهمترین اقدامی که دولت در ۵ ماهه گذشته رقم زده، افزایش چند برابری درآمد‌های نفتی بوده، افزایش دو برابری درآمد‌های مالیاتی با افزایش پایه مالیاتی (تعداد مالیات دهندگان) و در عین حال کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات تولیدکنندگان است.
به گفته جعفری، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰،  واکسیناسیون سراسری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد و متعاقباَ فعالیت اقتصادی از رکود خارج و رشد اقتصادی ۴ درصدی در این سال حاصل شد.   
رئیس امور اقتصاد کلان می‌گوید: یارانه‌های  تخصیص داده شده در پنج ماهه اخیر، قابل قیاس با مدت مشابه نیست و در سال ۱۴۰۱ ماهانه حدود ۲۵هزار میلیارد تومان یارانه داده می‌شود در حالیکه مجموع یارانه کل پارسال تقریبا ۸۶ هزار میلیارد تومان بود.
انتهای پیام/
درآمد‌های مالیاتی دو برابر شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار