رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد؛

تعیین تکلیف شفافیت شرکت‌های حاضر در لیست واگذاری تا اواسط مهرماه

1401/06/06 - 14:05 - کد خبر: 73046 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تا اواسط مهرماه، شفافیت شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند مشخص می‌شود، گفت: ٢٤ شرکت از ١٨٩ شرکت دارای وضعیت مناسب شفافیت هستند که می‌توان آنها را در رتبه یک عنوان کرد.

به گزارش نصر، حسین قربان زاده امروز (یکشنبه) در نشست خبری که امروز در سازمان خصوصی سازی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی در طی سالیان گذشته به دلیل واگذاری ها با چالش و مشکلات زیادی مواجه بود و برخی ار آنها طی این مدت با موفقیت و عدم موفقیت همراه شد.
قربانزاده تاکید کرد: در این یک سال ترجیح دادیم تا به صورت بی طرفانه رویداد بین المللی و نمایشگاهی را برگزار کنیم و وضعیت شرکت هایی که به صورت مدیریتی و کنترل شده از سوی دولت واگذار شده را به صورت کامل بررسی کردیم.
رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: قدم نخست در این زمینه، شفافیت واگذاری ها در دو دهه گذشته بود که در این نمایشگاه سامانه پاسخ را با حضور رییس جمهور راه اندازی کردیم و از آن به بعد جزییات بنگاه های واگذار شده قابل نمایش است. گزارشی را از وضعیت واگذاری صنایع تهیه کردیم که در این گزارش ارزش بازار آنها و تحلیل از تحقق اهداف اصل ٤٤ ارایه شده است.
قربان زاده اظهار داشت: در این رویداد بین المللی که اواخر اردیبهشت برگزار شد علاوه بر ارائه کامل از واگذاری ها، نشست های مهمی را برگزار کردیم تا بتواند قطب نمایی برای آینده واگذاری های دولت باشد.
رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در طول یک سال فعالیت خود معتقد بودم که دولت نسبت به کلیت سیاستگذاری در حاکمیت ملی اتفاق نظر داشته باشد که این موضوع در قواعد مختلف تنظیم شده است و اثر آن در بنگاه های واگذاری شده و اقتصادی تاثیرگذار بود. گاهی در سیاست گذاری ها با مداخلاتی مانند قیمت گذاری مواجه هستیم که این امر اثر زیادی را در عملکرد و موفقیت واگذاری ها خواهد داشت.
قربان زاده اعلام کرد: حمایت هوشمند دولت در طول واگذاری ها باید ادامه داشته باشد تا نتیجه کارآیی شرکت پس از عملیات واگذاری مشخص شود. در طول این یک سال پرونده زیادی در زمینه واگذاری وجود داشت که باید تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ می شد، از ١٨٩ شرکت، ١٠٤ شرکت زیان ده بودند و دارای زیان انباشته هستند که این ضرر و زیان ها از جیب ملت ایران است.
وی با بیان اینکه تا اواسط مهر ماه، شرکت هایی که در لیست واگذاری قرار دارند باید شفافیت آنها مشخص شود، گفت: ٢٤ شرکت از ١٨٩ شرکت دارای وضعیت مناسب شفافیت هستند که می توان آنها را در رتبه یک عنوان کرد.

۶ شرکت ارزنده دولتی در پرتفوی جاماندگان سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی به آخرین وضعیت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: طبق قانون مشمولان کمیته امداد و نیز سازمان بهزیستی جزو جاماندگان سهام عدالت هستند که طبق قانون به سایر افراد واجد شرایط هم اشاره شده است.
وی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی آماده تخصیص سهام عدالت به افرادی است که در فاز نخست به عنوان جامانده شناسایی شده‌اند، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که برای فازهای بعدی با کمبود منابع مواجه باشیم اما ممکن است بتوانیم این مشکل را با رفع وثایق در سهام مس و فولاد برطرف کنیم.
وی ادامه داد: مطابق قانون هر فرد مستحقی شامل دریافت سهام عدالت می‌شود که این افراد باید توسط وزارت رفاه و وزارت اقتصاد مورد شناسایی قرار بگیرند.
قربان زاده در ادامه اظهار داشت: حدود ۶ شرکت که جزو سهام ارزنده دولتی هستند، برای پرتفوی جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شد که این موضوع به هیات دولت رفت.

وثیقه بودن سهام، مانعی بزرگ در واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو
وی در ادامه در مورد آخرین وضعیت سایپا و ایران خودرو توضیح داد: از مدت‌ها قبل اشاره‌ای را نسبت به این موضوع داشتم که سوءتفاهم‌هایی در زمینه واگذاری این دو شرکت بزرگ خودروسازی صورت گرفته است، سهام مستقیم دولت در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو پنج درصد است که وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده واگذاری این  سهام است.
قربان زاده ادامه داد: بر اساس صحبت‌های انجام شده شرکت‌ها می‌توانند در زمینه واگذاری یا فروش سهام تودلی خود اقدام کنند. هر اطلاعی هم که تاکنون منتشر شده است توسط خود شرکت‌ها صورت گرفته است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی وثیقه بودن این سهام را مانعی بزرگ در واگذاری سهام این دو شرکت خودروسازی دانست و افزود: تاکنون پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام و مکاتباتی  برای آزاد شدن وثیقه‌ها صورت گرفته است.
قربان زاده اظهار داشت: با توجه به ارزندگی سهام ایران خودرو و سایپا کارگروهی بدین منظور بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل و به دنبال جلسات برگزار شده یک سند مشترک به دست آمد.
وی تاکید کرد: وزارت صمت و نیز وزارت اقتصاد نسبت به این موضوع که باید قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال به حداقل برسد، دارای اشتراک نظر هستند.

احتمال بازگشایی سرخابی‌ها تا دو روز آینده
وی در پایان به آخرین وضعیت بازگشایی نماد پرسپولیس اشاره کرد و گفت: سال مالی منجر به تغییر زمان بازگشایی این دو نماد شد اما بر اساس صحبت‌های انجام شده ممکن است که بازگشایی پرسپولیس طی یک یا دو روز آینده به مرحله انجام برسد.
تعیین تکلیف شفافیت شرکت‌های حاضر در لیست واگذاری تا اواسط مهرماه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار