رئیس سازمان امور اداری و استخدامی:

نظام جبران خدمات باید بر اساس الگوی امتیاز باشد/ افزایش درصدی حقوق‌ها به سود حقوق‌های بالاتر است

1401/06/06 - 12:52 - کد خبر: 73034 نسخه چاپی

نصر: معاون رئیس‌جمهور گفت: پیشنهاد دادیم که نظام جبران خدمات بر اساس الگوی امتیاز باشد و مهم‌ترین دغدغه ما دراین‌خصوص تأمین اعتبار از محل منابع پایدار است.

به گزارش نصر، میثم لطیفی در خصوص افزایش حقوق گفت: دراین‌خصوص پیشنهادهایی تهیه و در بودجه ۱۴۰۱ ارائه شد که توسط مجلس تغییر کرد. هم‌اکنون میزان افزایش حقوق‌ها در نظام جبران خدمات مبتنی بر درصد است و این الگوی درصدی برای افرادی که دریافتی بالایی دارند موجب افزایش بیشتر حقوق آنها می‌شود و بخشی از فاصله دریافتی‌ها نیز به دلیل همین الگو است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: سازمان خدمات کشوری الگوی امتیاز را الگوی پرداخت حقوق در دستور کار قرار داده و براین‌اساس سازمان اداری و استخدامی نیز پیشنهاد پرداخت دستمزد بر اساس امتیاز را داد و امیدواریم روند قانونی آن طی شود.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مانع برای این پیشنهاد، تأمین اعتبارات است و نگران هستیم که این پرداخت‌ها از محل منابع پایدار باشد و پیشنهاد دادیم که از شهریورماه اجرایی شود.
وی افزود: جشنواره رجایی از سال ۷۶ شروع شد و این جشنواره سه نسل دارد نسل اول به دنبال انتخاب کارکنان برتر بود در نسل دوم دستگاه اجرایی نمونه نیز اضافه شد و در نسل آخر بر مدیریت عملکرد در دستگاه‌ها  را مورد بررسی قرار می‌دهد.
لطیفی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارزیابی انجام شد که به نتیجه رسیدیم برای ارزیابی عملکرد باید دستگاه‌ها خود وارد میدان شوند مثلا در دولت الکترونیک باید وزارت ارتباطات خودارزیابی انجام دهد
وی بیان کرد: امسال برای اولین‌بار نظام ارزیابی عملکرد با استفاده از ظرفیت ۲۰ دستگاه انجام می‌شود. از اندیشکده ها و ظرفیت اندیشکده نخبگانی کمک می‌گیریم. بعد از جشنواره، سامانه دولت‌سنج رونمایی می‌شود و در آن وضعیت عملکرد دستگاه‌ها برای عموم مردم قابل‌دسترس است. این سامانه، الان در مرحله بارگذاری اطلاعات است و این اقدام در راستای شفافیت دولت است.
وی افزود: با همکاری وزارت ارتباطات برای همه کارکنان دولت بارکدی تهیه شده است و بر اساس آن دریافت خدمات را نظر می‌دهند. نقش نظارت مردم در سال آینده پررنگ‌تر شود و نظام ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها بر اساس نظر مردم باشد. عملکرد دستگاه اجرایی به سه سطح عالی خوب و متوسط است تقسیم می‌شود و هیچ‌کدام از دستگاه‌ها در سطح عالی نبودند.
۷۰ درصد اطلاعات دستمزد کارکنان در سامانه ثبت شده 
رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره آخرین وضعیت سامانه پاکنا گفت: هم اکنون دو سامانه پاکنا و حقوق و دستمزد را داریم که سامانه پاکنا مربوط به ورود اطلاعات کارمندان دستگاه‌های اجرایی است و به غیر از شهرداری‌ها اطلاعات کارکنان سایر دستگاه‌ها به طور کامل وارد شده است 
وی افزود: در خصوص سامانه حقوق هنوز موانع پابرجاست و ۷۰ درصد اطلاعات وارد شده است. اطلاعات پرداخت حقوق برخی شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها هنوز دریافت نشده است.
لطیفی تاکید کرد: باید نظام جامع اطلاعاتی یکپارچه از حقوق را داشته باشیم و تمام پرداختی‌ها منسجم باشد و دستگاه‌ها نباید فیش دوم صادر شود. 
دو میلیون کارمند 
وی درباره تعداد کارمندان گفت: در حال حاضر دو میلیون و یکصد هزارکارمند در کشور داریم و از سال آینده همه کارمندان دولت کد یکتای شناسایی سی‌رقمی دریافت می‌کنند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: همچنین برای هر یک از کارمندان QRکد تعریف و در محل خدمت آنها نصب می‌شود که مردم می‌توانند با اسکن کردن این کد به ارزیابی عملکرد کارمند بپردازند.
معاون رئیس جمهور همچنین گفت: متاسفانه بهره‌وری در دستگاه‌های دولتی طی ۱۰ سال گذشته یک درصد منفی شده و این به دلیل بزرگ بودن دولت، موازی کاری و عدم استفاده از فناوری است و براین اساس بسیاری از انتقادات مردم به کارمندان ناشی از این قضیه است.
انتهای پیام/
نظام جبران خدمات باید بر اساس الگوی امتیاز باشد/ افزایش درصدی حقوق‌ها به سود حقوق‌های بالاتر است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار