گزارش/

‌‌وضعیت تجارت خارجی در یک سال فعالیت دولت‌/ صادرات غیرنفتی 28 درصد رشد کرد

1401/06/06 - 12:42 - کد خبر: 73022 نسخه چاپی

نصر: در یک سال فعالیت دولت سیزدهم از مرداد 1400 تا مرداد 1401 صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 47 میلیارد دلار رسید که براین اساس صادرات غیرنفتی کشور رشد 28 درصدی داشته است.

به گزارش نصر، صادرات غیرنفتی کشور در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم رشد قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که از مرداد 1400 تا مرداد 1401 اگرچه هدف گذاری شده بود تا صادرات غیرنفتی کشور به 45 میلیارد دلار برسد اما با اقدامات انجام شده صادرات غیرنفتی طی بازه زمانی یاد شده با افزایش نسبت به هدف‌گذاری به 47 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید. 

* رشد 28 درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم
بنابراین صادرات غیرنفتی کشور طی بازه زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 در مجموع 108 درصد نسبت به اهداف و نتایج مورد انتظار رشد داشته است. 
بنابراین براساس دستور و وعده رئیس جمهور و همچنین سند تحول دولت 28 درصد رشد در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم را حاصل کرده است. 

* رشد 78 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی
سال 1399 کل صادرات خدمات فنی و مهندسی 499 میلیون دلار بوده است اما با تلاش دولت جدید، بالغ بر 2 میلیارد دلار شده است یعنی 78 درصد رشد داشته است. 
در حوزه خدمات فنی و مهندسی براساس هدف‌گذاری سند تحول دولت مقرر شده بود تا صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازه زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 به یک میلیارد دلار برسد که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازه زمانی یاد شده به 2.3 میلیارد دلار رسید که با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار رشد 230 درصدی داشته است. 
 

 
دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت
 
* رشد 30 درصدی تجارت در دولت سیزدهم 
حجم تجارت در فعالیت یک ساله دولت سیزدهم با رشد بیش از 30 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده است. 
براساس هدف‌گذاری دولت سیزدهم دستیابی به تجارت 84 میلیارد دلاری در بازه زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 بود که با اقدامات و اهتمام دولت سیزدهم نسبت به این مقوله حجم تجارت در بازه زمانی یاد شده به 99 میلیارد دلار رسید، بنابراین با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار حجم تجارت کشور 118 درصد رشد داشته است. 

* بعد از تحریم‌های سال 1397 به فرصت‌های صادرات غیرنفتی توجه بیشتری شد
در این‌باره، جمشید نفر، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، می‌گوید: یکی از بخش‌هایی که دولت در آن موفق عمل کرده است، بخش تجارت خارجی کشور بوده است و سازمان توسعه تجارت نیز در این بخش تلاش فوق العاده‌ای انجام داده و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده است.
رئیس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه ما از کشورهای توسعه یافته که مسیر توسعه خود را از راه صادرات پیموده‌اند، فرسنگ‌ها عقب هستیم، بیان داشت: نباید فراموش کرد که تا قبل از سال 1397 و خروج ترامپ از برجام، ما کشوری بودیم که اقتصادمان را بر مبنای امکانات نفتی ایجاد کرده‌ایم و به امکانات صادرات غیرنفتی توجه زیادی نشده بود.
نفر گفت: اما بعد از سال 1397 و اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها، دولتمردان چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند که کشورمان از ظرفیت های فوق العاده‌ای در رابطه با صادرات غیرنفتی برخوردار است که متاسفانه بسیاری از فرصت ها از آن طی 43 سال گذشته استفاده نشده است.
وی با اشاره به افزایش چندین برابری قیمت دلار بعد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: هر کشوری از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده می‌کرد، اما در کشور ما با وضعت بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های غلط و دست و پاگیر نه تنها رشد قیمت دلار منجر به افزایش صادرات غیرنفتی نشد، بلکه در بعضی سال‌ها شاهد کاهش صادرات غیرنفتی نیز بودیم. 
نفر گفت: تجارت خارجی امری نیست که امروز تصمیم بگیریم و بعد اضافه شود، بلکه توسعه آن نیازمند فراهم سازی زیرساخت است و مهمتر از هر چیزی به ایجاد زیر ساخت برای کار صادراتی نیاز داریم. 
یکی از ابزارهای لازم برای توسعه تجارت با کشورهای مختلف رایزنان بازرگانی هستند که متاسفانه در حوزه تجارت خارجی به دلیل مشکلات مالی کمتر به این مقوله توجه شده بود اما در دولت سیزدهم به این موضوع اهتمام ویژه‌ای شد و تعداد رایزنان بازرگانی که تا قبل از دولت سیزدهم فقط 5 نفر بود با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب، دستور و وعده رئیس‌جمهوری، سند تحول دولت، برنامه‌ها دستگاه‌ها و قوانین بالادستی در بازه زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 به 9 نفر افزایش یافت البته هدف‌گذاری برای این موضوع 10 نفرود که محقق نشد.

* لزوم استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی
همچنین  یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف برای توسعه تجارت، گفت: برای توسعه صادرات یکی از الزامات اولیه آن است که ما در کشورهای مقصد صادراتی حداقل یک نفر را با عنوان رایزن بازرگانی باید داشته باشیم که مسائل و مشکلات حوزه تجارت را در آن کشور پیگیری کند، اما متاسفانه در این مورد با بی توجهی‌ها صورت گرفته تعداد رایزنان بازرگانی ما در کشورهای هدف صادراتی بسیار اندک است و حتی به 10 نفر نیز نمی‌رسد. این در حالی است که برخی از کشورها حداقل 150 تا 160 رایزن بازرگانی  در کشورهای مختلف دنیا دارند. 
به گزارش فارس، در دولت سیزدهم هدف گذاری شده بود که 1.5 میلیارد دلار تهاتر با کشورهای مختلف انجام شود که این مهم در بازه زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار بصورت 100 درصد محقق شد و 1.5 میلیارد دلار تهاتر با کشورهای مختلف انجام شد. 
 
 
دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت
 
در بخش تهاتر با کشورها 50 درصد رشد در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفت.
در یک سال دولت سیزدهم از مرداد 1400 تا مرداد 1401 در مجموع 8 موافقتنامه با کشورهای منطقه منعقد شد و این در حالی است که در دوره قبل فقط یک موافقتنامه با کشورهای منطقه توافق شده بود. 
انتهای پیام/
‌‌وضعیت تجارت خارجی در یک سال فعالیت دولت‌/ صادرات غیرنفتی 28 درصد رشد کرد خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار