گزارش/

ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌ها و درآمدهای سازمان اموال تملیکی/ تغییر ساختار با چه هزینه‌ای انجام می‌شود؟

1401/06/05 - 19:25 - کد خبر: 72962 نسخه چاپی

نصر: با توجه به آغاز فرآیند تغییر ساختار سازمان اموال تملیکی و در نظر گرفتن اینکه این سازمان باید هزینه‌های تغییر ساختار را از محل درآمدهای خود تأمین کند، لازم است در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای آن به صورت جدی شفاف‌سازی شود.

به گزارش نصر، فروردین‌ماه سال جاری بود که ساختار جدید سازمان اموال تملیکی که به تصویب رسیده بود از سوی سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد. بر این اساس قرار شد تا فرآیند تغییر ساختاری این سازمان آغاز شود.
براساس ساختار جدید سازمان اموال تملیکی که با رویکرد ایجاد تحول و ترفیع جایگاه سازمانی تدوین شده است، «مدیریت‌»های این سازمان به «اداره کل» ارتقا پیدا خواهند کرد.
اواخر تیرماه بود که «صاحب حجتی» قائم‌مقام سازمان اموال تملیکی در خصوص ساختار جدید سازمان اموال تملیکی گفت: تصویب ساختار جدید این سازمان که حسب دستور ریاست جمهوری در اولویت برنامه‌های تحولی سازمان قرار گرفت اتفاق بزرگی در راستای تحقق اهداف این سازمان است. ساختار سازمان اموال تملیکی با وظایف محوله به آن تناسبی نداشت که خوشبختانه این مسئله با پیگیری‌های به عمل آمده مورد موافقت سازمان امور استخدامی کشور قرار گرفت. در همین راستا طی روزهای اخیر، اموال تملیکی استان هرمزگان با تغییر سطح سازمانی از «مدیریت» به «اداره کل» ارتقا یافته و برای دیگر استان‌ها نیز این فرایند به زودی انجام خواهد شد.
گفتنی است، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ردیف بودجه دولتی ندارد و به جز موارد خاصی مانند استرداد کالا، از بودجه عمومی کشور کمک نمی‌گیرد. به گفته مسئولان این سازمان، درآمد‌های سازمان از فروش 10 درصد اموال منقول و پنج درصد اموال غیرمنقول تأمین می‌شود و از همین درآمد‌ها حقوق و دستمزد پرداخت، انبارها خریداری، کالا‌ها نگهداری و مجوز‌های لازم اخذ می‌شود.
البته این سازمان درآمدهای دیگری مانند دریافت کارمزد 2.5 درصدی از محل بازگشت کالاهای متروکه به گمرک نیز دارد که این مسئله خود با ابهامات و شائبه‌هایی روبه‌رو است. در حال حاضر زمان متروکه شدن کالاها از پنج ماه تعیین شده در قانون امور گمرکی به دو ماه کاهش یافته است که با توجه به شرایط تحریمی بسیاری از کالاها که صاحبان آن به دنبال ترخیص کالای خود هستند، متروکه و به سازمان اموال تملیکی ارجاع می‌شود.
در این شرایط وقتی صاحب کالا برای بازگشت کالای خود به گمرک اقدام می‌کند، براساس قانون باید 2.5 درصد ارزش ریالی کالا کارمزد بپردازد. با توجه به اینکه مبنای نرخ محاسباتی ارز در گمرک نیز از چهار هزار و 200 تومان به نرخ ETS تغییر پیدا کرده است، این پیش‌بینی وجود دارد که درآمدهای سازمان اموال تملیکی از این محل به شکل قابل توجهی افزایش یافته است اما هم‌اکنون هیچ گونه آماری در خصوص این درآمدها از سوی این سازمان اعلام نشده است.
لازم به ذکر است، بحث تغییر و تحولات ساختاری سازمان اموال تملیکی که در زمان حاضر مطرح است، طبیعتاً هزینه‌هایی را برای این سازمان به دنبال دارد. با توجه به اینکه سازمان اموال تملیکی به عنوان بنگاه اقتصادی در قالب شرکت دولتی بتواند هزینه‌های سازمان را از درآمد هزینه‌ها تأمین کند، این سؤال وجود دارد که اساساً وضعیت درآمدها و هزینه آن به چه نحوی است؟
همان‌طور که اشاره شد آمار روشنی از منابع درآمدی این سازمان و سهم هر یک از آنها وجود ندارد؛ ضمن اینکه هزینه‌ها از جمله هزینه‌های تغییر ساختار سازمان اموال تملیکی نیز شفاف نیست. با توجه به این موارد لازم است که سازمان اموال تملیکی نسبت به شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های خود از جمله درآمدهای کارمزد 2.5 درصدی دریافتی از کالاهای متروکه و تغییر آن نسبت به گذشته و همچنین بحث هزینه‌های تغییر ساختار این سازمان شفاف‌سازی کند.
انتهای پیام/
ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌ها و درآمدهای سازمان اموال تملیکی/ تغییر ساختار با چه هزینه‌ای انجام می‌شود؟ خبرگزاری تسنیم

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار