مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان؛

میانگین بارش استان نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است/ افتتاح مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در دهه فجر

1401/06/05 - 18:50 - کد خبر: 72959 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت:میزان روان آب‌های ناشی از بارش حدود ۳۰ درصد کمتر بوده و باعث شده جاری شدن آب در رودها کم تر شود.

به گزارش نصر، "یوسف غفارزاده" در نشست خبری به مناسبت هفته دولت به آخرین وضعیت پروژه های افتتاح در هفته دولت اشاره کرد و گفت:طرح‌های عمرانی آبی شامل بهره برداری از ۵۰۰ هکتار از شبکه آبیاری اراضی بهبود سد قلعه چای با۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار، آب اندازی ۵۰۰ هکتار از شبکه پایاب سد آیدوغموش با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی به وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: میانگین بارش استان در سال جاری ۲۴۲ میلی متر است. وضعیت بارش در استان نسبت به میانگین دراز مدت ۲۰ درصد پسرفت داشته و نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه بارش‌ها در چند مدل هستند، تصریح کرد: نوع بارش، شدت و شرایط بارش در ایجاد روان آب‌ها خیلی مهم است. امسال علی رغم کاهش بارش‌ها و تعداد بارش‌های کمتر از ۵میلی متر، روان آب مورد انتظار ایجاد نشد و این میزان بارش فقط در آمارها گنجانده شدند.
غفارزاده به وضعیت روان آب‌ها در استان خاطرنشان کرد و گفت: به آب های سطحی روان آب گفته می شود و روان‌آب، حاصل بارش باران است. میانگین روان آب در استان ۳۰ درصد نسبت به میانگین سال قبل کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: امسال در رودخانه آجی چای، میزان روان آب، ۸۱ درصد کاهش پیدا کرده بود.
وی اذعان کرد: مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، سیستم حفاظت هوشمند تاسیسات آبرسانی با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، جایگزینی ۲۶.۵ کیلومتر خط لوله ۲۰۰۰ فولادی جایگزین به جای خط لوله فرسوده بتنی بین مخزن ۴ و ۵ و اتصال به خط اصلی با اعتباری بالغ بر ۷هزار و۵۰۰ میلیارد افتتاح خواهد شد.
مدیر عامل آب منطقه ای با بیان اینکه شبکه قلعه چای بسیار مهم می باشد، خاطر نشان کرد: این طرح، جزو پروژه های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و برای اجرای آن از اعتبارات ملی استانی و اعتبارات ستاداحیای دریاچه ارومیه و سایر منابع تاکنون ۸۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل مابقی شبکه پایاب سد قلعه چای ۷هزار و۸۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز خواهد بود.
وی اذعان کرد: پیش بینی می کنیم در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، کل شبکه ۷هزار و۳۰۰ هکتاری قلعه چای تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و به بهره برداری برسد.
غفارزاده اذعان کرد: با بهره برداری از شبکه قلعه چای شاهد توزیع عادلانه آب، ارتقای راندمان آبیاری وکاهش مصرف آب، تحقق اهداف و نقشه راه ستاد احیای دریاچه ارومیه و اهداف اقتصاد مقاومتی به لحاظ عدم نیاز به برق در تامین فشارشبکه آبیاری، افزایش بهره وری، رفع مشکلات اجتماعی و سهولت بهره برداری و بهبود معیشت کشاورزان روستاهای هدف می‌شود.
مدیر عامل آب و منطقه ای گفت: میزان روان آب‌های ناشی از بارش حدود ۳۰ درصد کمتر بوده و باعث شده جاری شدن آب در رودها کم تر شود.
وی تصریح کرد: با توجه به گرمایش هوا در میزان مصرف هر یک درجه که هوا گرمتر می شود، ۳ درصد مصرف آب افزایش پیدا می کند.
غفارزاده با بیان اینکه در استان ۳۴ درصد از مخزن سدها پر می باشد، خاطر نشان کرد: این درصد طبیعی بوده و در آبان و آذر سد پر می‌شود.
وی گفت: با توجه به برنامه ریزی ها و عملیات کوتاه مدتی که انجام داده ایم در استان ما کمبود آب رخ نداد و در شهریور ماه از این پیک عبور خواهیم کرد و باید برای سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم.
مدیر عامل آب و منطقه ای در رابطه با  کیفیت آب تبریز خاطرنشان کرد: کیفیت آب تبریز، مربوط به آب و فاضلاب می باشد و ما مسئول تأمین آب هستیم.
انتهای پیام/
میانگین بارش استان نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است/ افتتاح مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در دهه فجر سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار