الاخبار تحلیل کرد:

شرایط آمریکا بستر امتیازگیری جدی ایران را فراهم کرد/ نگرانی غرب از الگوبرداری منطقه از ایران

1401/06/05 - 15:42 - کد خبر: 72933 نسخه چاپی

نصر: روزنامه الاخبار امروز شنبه در تحلیلی نوشت: بستر جدید بین المللی که ویژگی اصلی آن کاهش هژمونی آمریکا و تشدید تقابل راهبردی این کشور با رقبای خود است، بستر را برای ایران فراهم کرد تا امتیازات جدی از واشنگتن بگیرد.

به گزارش نصر، روزنامه لبنانی " الاخبار" امروز در تحلیلی درباره روند مذاکرات رفع تحریم ها و واکنش سران رژیم صهیونیستی به آن در سایه احتمال دستیابی به یک توافق نوشت: "دیوید بارنیاع" رئیس سازمان موساد اسرائیل از بازگشت آمریکا به تعهدات هسته ای خود با ایران به عنوان یک " فاجعه راهبردی " نام برد. از نظر برنیاع، "تبدیل شدن ایران به الگویی برای کشورهای منطقه " یکی از دلایلی است که باعث شده تا او از بازگشت آمریکا به تعهدات هسته ای خود با ایران به عنوان یک فاجعه راهبردی نام ببرد.
بر اساس این گزارش، در واقع برنیاع از رویکرد مستقل ایران در رویارویی با طرح های سلطه جویانه آمریکا و اسرائیل بیمناک است.
روزنامه الاخبار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام "الهام بخش جنبش های آزادیبخش در جهان عرب و سایر کشورهای محروم جهان" نام برد و افزود: شرایط بین المللی کنونی از پسرفت توان سلطه جویانه آمریکا در جهان حکایت دارد و ایالات متحده تسلط و حاکمیت خود بر جهان را از دست داده و توان رو در رو شدن با قدرت های رو به رشد یعنی چین و روسیه را ندارد.
بر پایه این گزارش، حاشیه استقلال فراروی کشورهای جنوب گسترش یافته است. این واقعیت در موضع گیری این کشورها در ارتباط با جنگ اوکراین خود را نشان داد. این کشورها حاضر نشدند تسلیم مطالب دیکته شده از سوی آمریکا شوند و در فرآیند تحریم های شکل گرفته علیه روسیه مشارکت داشته باشند.  
روزنامه الاخبار نوشت: ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سایه شرایط بسیار سخت در برابر جنگ چند وجهی آمریکا علیه خود ایستادگی کرده و در آستانه دستیابی به یک پیروزی درخصوص برنامه هسته ای و تحریم های اعمال شده است.
این روزنامه افزود: تناقض ها میان قدرت های بزرگ شعله ور شده است و اگر کشورهای منطقه بتوانند از شرایط کنونی حاکم بر جهان به نحو احسن استفاده کنند و بر پایه منافع مشترک میان خود به مشورت و همکاری بپردازند و تلاش های تفرقه افکنانه و اختلاف برانگیز غرب و اسراییل را در میان خود خنثی کنند؛ در آن صورت خواهند توانست به دستاوردهای بزرگ سیاسی و اقتصادی دست یابند. 
روزنامه الاخبار در ادامه از تلاش های یاد شده به عنوان "ابزار رایج غرب و اسرائییل جهت ادامه سلطه بر جهان" نام برده و نوشت: اسراییل هم اکنون نه تنها پایگاه نظامی غرب به شمار می رود بلکه به بخشی از ساختار سلطه جویانه غرب بر منطقه و جهان تبدیل شده است.
این روزنامه از "اختلاف بر سر بازگشت واشنگتن به تعهدات هسته اش با تهران به عنوان اختلاف داخلی میان اردوگاههای قدرت های تشکیل دهنده ساختار استکبار جهانی" یاد کرده و نوشت: اردوگاه مخالف در چنین ساختاری معتقد است که چنین بازگشتی سایر کشورهای منطقه را به نافرمانی بیشتر در برابر خواست آمریکا تشویق می کند؛ آن هم در حالی که آمریکا هم اکنون درگیر دو رویارویی راهبردی سرنوشت ساز با روسیه و چین است. 
برپایه این گزارش، مخالفت کشورهای عرب منطقه با خواسته های آمریکا به ویژه موضوع اعمال تحریم ها علیه روسیه و یا افزایش میانگین تولید نفت خود به منظور کاهش بخشیدن به قیمت آن در بازارهای جهانی خود را نشان داد و این کشورها بر خلاف تمایل آمریکا به روابط خود با مسکو و پکن گسترش بخشیدند.
به گفته الاخبار، رویکرد یاد شده این کشورها از تمایل فزاینده آنها جهت دستیابی به استقلال حکایت می کند و همین امر نگرانی واشنگتن و رژیم صهیونیستی را دو چندان کرده است .
این روزنامه لبنانی در پایان نوشت: پس از نشست اخیر جده روشن شد که طرح ایجاد ائتلافی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی به سرپرستی آمریکا علیه ایران به سرانجامی نرسید. بستر جدید بین المللی که ویژگی اصلی آن کاهش هژمونی آمریکا و تشدید رویارویی راهبردی آن با «رقبا» است، به ایران این امکان را داد تا امتیازات جدی از واشنگتن بگیرد و همین امر ممکن است سایر کشورهای منطقه را به مواضع سرسختتانه تر در مواجهه با دیکته های واشنگتن که به نفع این کشورها نیست، ترغیب کند و این همان چیزی است که رئیس موساد تلاش می کند، در راستای تحریک علیه بازگشت (آمریکا) به توافق هسته ای با ایران بگوید.
انتهای پیام/
شرایط آمریکا بستر امتیازگیری جدی ایران را فراهم کرد/ نگرانی غرب از الگوبرداری منطقه از ایران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار