رئیس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛

پاکسازی گیاه انگلی اُرس از جنگل‌های زنجان سال آینده به پایان می‌رسد

1398/09/02 - 12:40 - کد خبر: 7293 نسخه چاپی

نصر: اجرای عملیات کنترل و پاکسازی گیاه انگلی اُرس از سال ۸۱ در جنگل‌های استان زنجان آغاز شده و در سال جاری نیز بیش از ۷۰۰ هکتار پاکسازی شده که پیش‌بینی می‌شود باقی مانده مناطق آلوده سال آینده پاکسازی و این پروژه به پایان برسد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان امروز با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: اُرس، یکی از درختان جنگلی در سطح این استان است که به صورت پراکنده در ارتفاعات ماهنشان و زنجان و به صورت انبوه و نیمه‌انبوه در شمال شهرستان طارم وجود دارد که بلای جان درختان جنگلی است.

مهدی آرمیون اظهار داشت: عملیات کنترل از سال ۸۱ به صورت شانه‌وار از غربی‌ترین منطقه جنگل‌های شمال شهرستان طارم (جیش‌آباد) آغاز و تا بخش شرقی (سیاوه‌رود) پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: خرداد سال ۸۳ حدود ۲۵ هکتار از درختان اُرس منطقه جیش‌آباد که دارای تراکم زیادی بود، شمارش و نشانه‌گذاری شده و در طی این عملیات حدود دو هزار و ۴۵۰ اصله، شمارش شد که یک هزار و ۱۴۲ اصله، آلوده بودند.

آرمیون افزود: در این شمارش، درختان با آلودگی بیش از ۸۰ درصد (آلودگی شدید) با رنگ قرمز، درختان با آلودگی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد (آلودگی متوسط) با رنگ آبی و درختان با آلودگی کمتر از ۴۰ درصد (آلودگی کم) با رنگ سفید، علامتگذاری شدند.

وی ادامه داد: پس از عملیات پاکسازی، درختانی که با رنگ سفید و آبی علامتگذاری شده بودند بهبود یافته و فقط تعداد کمی در حدود دو الی سه درصد از آن‌ها خشک شدند.

آرمیون خاطرنشان کرد: بعد از عملیات پاکسازی، حدود نیمی از درختانی که با رنگ قرمز علامتگذاری شده‌اند بهبود یافته و نیم دیگر خشک شدند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه محل اجرای طرح، ارتفاع درختان اُرس که گاهی به هشت متر می‌رسد، از گونه‌های در حال انقراض و نیازمند حمایت بودن گونه اُرس، شیب تند منطقه و فرسایش شدید، حفاظت و حمایت از گونه اُرس، امری اجتناب ناپذیر است.

رئیس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تا پایان سال ۹۷ عملیات پیشگیری در سطح دو هزار و ۳۷۴ هکتار و عملیات کنترل نیز در دو هزار و ۷۶۵ هکتار از اراضی جنگلی مناطق جیش‌آباد، ولوار، زرشکی، دیزآب، هزاررود، بندرگاه، سیاوه‌رود شامل زنزیل و سیاب، ده‌بهار، باکلور و جمال‌آباد شهرستان طارم اجرا شده است.

آرمیون اظهار داشت: با اجرای این طرح، گام‌های موثری در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و گونه اُرس و به تبع آن ممانعت از فرسایش، تقویت اکوسیستم، گونه‌های گیاهی موجود و حیات وحش به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای به موقع این طرح، جنگل اُرس که یکی از باارزش‌ترین مناطق و به عنوان ذخایر ژنتیکی استان محسوب می‌شود پاکسازی شده و از خشک شدن و از بین رفتن درختانی که دارای قدمت چند صد سال هستند جلوگیری به عمل می‌آید.

آرمیون در خصوص نحوه کنترل و پاکسازی، گفت: تراشیدن انگل به تنهایی برای کنترل آن کافی نیست زیرا دوباره از محل اتصال به میزبان، رشد می‌کند که به همین منظور هرس شاخه‌ها باید ۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر از نقطه آلودگی و محل بیرون آمدن انگل از میزبان باشد چرا که این آفت به درون شاخه‌ها ریشه دوانده و در صورت باقی ماندن ریشه‌ها در درون شاخه‌ها، دوباره جوانه زده و رشد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان با اشاره به خسارت‌های اُرس به جنگل‌ها اظهار داشت: زمانی که بذر این گیاه انگلی بر روی درخت میزبان (اُرس) قرار می‌گیرد، تولید ریشک کرده و در بافت میزبان نفوذ کرده و با استفاده از آب و مواد غذایی میزبان، رشد می کند و آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار دارد به علت نرسیدن آب و مواد، ضعیف شده و در نهایت خشک می‌شود.

آرمیون با اشاره به به مهمترین اثر آفت بر روی میزبان، خاطرنشان کرد: ایجاد استرس کم‌آبی و در سال‌هایی که بارش باران کم و خشکسالی باشد خسارت گیاه انگل بیشتر می‌شود.

وی افزود: زمانی که بیش از نیمی از شاخه‌های میزبان، آلوده می‌شود حداکثر تا هفت سال بعد خشک شده و از بین خواهد رفت و بذر انگل بعد از قرار گرفتن بر روی شاخه میزبان، سه سال طول می‌کشد که جوانه زده و مشخص شود و در سال ششم رسیده و تولید بذر می‌کند.

آرمیون گفت: آماده‌سازی جنگل برای آتش‌سوزی به دلیل خشک شدن شاخه درختان نیز یکی دیگر از خسارت‌های غیرمستقیم این انگل است.

وی افزود: حمله سایر آفات و بیماری‌های درجه دوم که میزبان آن‌ها درختان ضعیف شده باشد نیز از دیگر خسارت‌های آفت اُرس واش است.

آرمیون خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه با آفت اُرس واش از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شده است.

انتهای پیام/

پاکسازی گیاه انگلی اُرس از جنگل‌های زنجان سال آینده به پایان می‌رسد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار