با حضور معاون فناوری وزیر علوم؛

عملکرد سامانه "نان" بررسی شد

1401/06/05 - 14:51 - کد خبر: 72926 نسخه چاپی

نصر: روند عملیاتی‌سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در جلسه‌ای با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نصر، علی خیرالدین در این جلسه که با حضور سید احمد فاضل‌زاده رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، منصور حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC و برخی از مدیران در دفتر ریاست ISC برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، انتصاب فاضل‌زاده را به عنوان رئیس جدید ISC تبریک گفت و در ادامه به بیان تاریخچه کوتاهی از روند فعالیت‌های انجام شده نظام ایده‌ها و نیازها تاکنون پرداخت.
وی اظهار کرد: درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» با هدف معرفی دانشمندان و نمایه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به زودی راه‌اندازی می‌شود که این مأموریت نیز به مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) محول شده است.
خیرالدین گفت: پیرو تاکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیاده‌سازی کامل نظام ایده‌ها و نیازها و برنامه‌ریزی برای استفاده کامل از ظرفیت‌های قانونی در توسعه و تکمیل آن از جمله وظایفی است که بر عهده دبیرخانه است که در این جلسه نیازمندی‌های عملیاتی شدن این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی همچنین نظام ایده‌ها و نیازها را بخشی از نظام ملی نوآوری دانست و گفت: ایده‌ها بعد از این، بر اساس نیازها شکل می‌گیرد. اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانند پیشنهاددهنده نیازها در این سامانه باشند. بر همین اساس پایه تشویق و ترغیب و اختصاص گرنت فناوری و ارتقاء رتبه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پیشنهادات اساتید در این سامانه خواهد بود.  
سید احمد فاضل‌زاده، رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نیز گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی بین‌المللی، بازنگری در تشکیلات ساختاری و بودجه مورد نیاز برای نظام ایده‌ها و نیازها از دیگر موارد مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا این سامانه هر چه سریعتر و به صورت کامل عملیاتی شود. علاوه براین، تشکیل یک تیم تخصصی نرم‌افزاری و همچنین تیم پشتیبانی لازم با نیروی انسانی متخصص از دیگر ملزوماتی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی لازم انجام شود.
در این جلسه، روند سازوکار عملیاتی‌سازی ایده‌ها و نیازهای ثبت شده در نظام ایده‌ها و نیازها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی مختلف هر چه سریعتر موارد پیش رو برطرف شود.
در پایان جلسه، خیرالدین ضمن بیان اهمیت زیادی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای نظام ایده‌ها و نیازها قائل است، از تلاش‌ها و نقش مؤثر و ارزنده ISC در پرداختن به این موضوع تقدیر و تشکر به عمل آورد.  
به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، نظام ایده‌ها و نیازها زمینه‌ای برای ارتباط نیازهای مختلف با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشور، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری است. متخصصان می‌توانند نیازهای خود را در حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت کنند. همچنین مشوق‌های علمی برای مراکز دانشگاهی فعال در سامانه در نظر گرفته شده است. این سامانه از سه بخش کلان ارائه ایده و نیاز، محصول و اشتغال دانش‌بنیان تشکیل شده است.  
انتهای پیام/
عملکرد سامانه خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار