گزارش/

افزایش چشمگیر داروخانه‌ها تا گرانی و کمبود فزاینده دارو در کشور

1401/06/05 - 14:05 - کد خبر: 72909 نسخه چاپی

نصر:  در آستانه روز داروساز، مشکلات داروسازان کشور بررسی شده و چالش‌های مختلف آنها از جمله گرانی و کمبود فزاینده دارو و تامین مناسب و آسان آن برای بیماران دردمند، افزایش چشمگیر داروخانه‌ها، خیل عظیم داروسازان جوان و بیکار ناشی از پذیرش بی‌رویه دانشجو، مارژین اندک داروخانه‌ها و عدم تعامل مناسب بیمه‌ها مطرح شدند.

به گزارش نصر، پنجم شهریور ماه، روز بزرگداشت زکریای رازی است که به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه‌ی داروسازی، این روز به‌عنوان «روز داروساز» نامگذاری شده است.
داروسازی یکی از رشته‌های جذاب شاخه علوم تجربی است که هرساله شرکت کنندگان کنکور بر سر پذیرفته شدن در این رشته به رقابت می‌پردازند، اما در این میان علی‌رغم تمامی جذابیت‌هایی که این رشته دارد، مشکلات آن نیز کم نیست؛ از بیکاری فارغ‌التحصیلان تا چالش‌هایی که در زمینه‌ی تولید دارو وجود دارد، همه و همه باعث شده است تا داروسازان کشور ما گلایه‌مند باشند.
به مناسبت روز داروساز پای سخنان و دردودل‌های دو تن از داروسازان آذربایجان شرقی نشسته و مشکلات آنها را شنیدیم؛

داروسازی؛ سخت‌ترین گرایش رشته تجربی 
یک داروساز می‌گوید: من در رشته‌ی تجربی تحصیل می‌کردم و علاقه‌مند بودم در مقاطع بالا نیز در رشته‌ی مرتبط با تجربی ادامه تحصیل بدهم مه رشته‌ی داروسازی از رشته‌های برتر تجربی بود و موفق شدم پذیرفته شوم و ادامه دهم.
دکتر احمد میرزازاده ادامه می‌دهد: رشته داروسازی جزو سه رشته برتر دانشگاهی و سخت‌ترین رشته نسبت به پزشکی و دندانپزشکی است و به قول داروسازان، پزشکان پُز تحصیلات خود را می‌دهند و دندان پزشکان هم پول آن را می‌گیرند اما داروسازان درس آن را می‌خوانند.
او می‌افزاید: داروها یک پروسه کنترلی را طی می‌کنند و اگر دستورالعملی در تهیه‌ی دارویی طی نشود، تاییدیه نهایی را نمی‌گیرد؛ بنابراین فرآورده‌های تولیدی باید آزمایشات را طی کنند تا اجازه عرضه و پخش را بیابند. 
او در رابطه با تفاوت کیفیت داروهای ایرانی و خارجی خاطرنشان می‌کند: برخی داروهای ایرانی شاید به کیفیت داروهای خارجی‌ها نباشند، اما اکثر داروهای ما این کیفیت را دارند و برخی اوقات بهتر از آنها نیز عمل می‌کنند.
میرزازاده با اشاره به کمبود برخی از داروها در سطح کشور، یادآور می‌شود: اکنون در تحریم‌های ظالمانه به سر می‌بریم و نقل و انتقالات ارزی جهت تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه است که سبب شده است تا برخی اوقات مواد اولیه‌ی مورد نیاز صنایع دارویی به اتمام برسد و تا تهیه‌ی آن، مدت زمان بسیاری طول کشیده و مشکلاتی بسیاری بروز کند که سبب نارضایتی بیماران می‌شود.
او همچنین بیان می‌کند: یک سری داروهای داریم که به آنها داروهای بدون نسخه می‌گویند و می‌توان مستقیم از داروخانه تهیه کرده و استفاده کرد البته تعداد آنها محدود است، این داروها مورد خاصی ندارند اما آنتی بیوتیک‌ها باید زیر نظر پزشک معالج تجویز شده و در دوره‌ی درمانی توصیه شده، مصرف شوند؛ زمانی که بدون نسخه آن را تهیه کرده و خودسرانه مصرف می‌کنند باعث می‌شود تا میکروب مقاومت بیشتری پیدا کند و در دفعات بعدی استفاده کردن جواب ندهد.

افزایش بی‌سابقه ظرفیت رشته‌ی داروسازی در دانشگاه‌ها؛ بزرگترین چالش داروسازان
او در تشریح مشکلات داروسازان می‌گوید: مانند دیگر افراد جامعه، داروسازان نیز چالش‌های بسیاری دارند؛ داروسازان جوان انتظار دارند شغل مرتبط با تحصیل خود را بیابند و به‌عنوان مسئول‌فنی داروخانه، در تولیدی داروها و یا در بیمارستان‌ها و شرکت‌های پخش مشغول شوند؛ ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته و تعداد فارغ‌التحصیلان داروسازی بسیار است و عمدتاً تمایل دارند در داروخانه‌ها فعالیت کنند؛ بنابراین این بازار اشباع و تعداد داروخانه‌ها در سطح شهر افزایش یافته است که سیاست‌گذاران باید فکری به حال این مشکل کنند و داروسازان را به سمت شغلهای صنعتی سوق دهند تا فشار این بخش کاهش یابد.
رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر می‌شود: افرادی که قصد ادامه در این رشته را دارند، صادقانه بررسی کنند که اگر تمایل و علاقه دارند به سمت آن بروند و صرف بهترین بودن، آن را انتخاب نکنند که پیشنهاد می‌کنم در سطح تخصصی آن را دنبال کنند چراکه در سطح عمومی بازار کار آن کاهش یافته است.
او در رابطه با راهکارهای بهبود وضعیت داروسازان، اضافه می‌کند: ظرفیت‌های رشته داروسازی متناسب با بازار کار تعریف شده و گرایشات جدیدی ایجاد شود چراکه با این پذیرش بالای دانشگاه‌ها در آینده مشکلات معیشتی داروسازان بیشتر می‌شود.

داروسازان و مشکلاتی که در این مسیر دارند
رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی ضمن تبریک روز داروساز در رابطه با مشکلات داروسازان به ایسنا می‌گوید: محدودیتی که در تأسیس داروخانه‌ها بوده را برداشته‌اند، پیش از این به ازای هر ۴۵۰۰ نفر یک داروخانه تأسیس می‌شد اما اکنون هر داروسازی می‌تواند داروخانه ایجاد کند و هرچه مساحت مغازه بیشتر بوده و امکانات آن بهتر باشد، امتیاز بیشتری به او تعلق می‌گیرد؛ یعنی هرچه سرمایه بیشتر امتیاز آنها بیشتر خواهد بود.
دکتر حجت الله یزدان شناس ادامه می‌دهد: اکنون در باسمنج سه داروخانه داریم که مجوز هفت مورد نیز داده شده است درحالیکه تعداد بیماران افزایش نیافته و فروش آنها تقسیم می‌شود و با این تعداد داروخانه‌های باز شده، دو سال بعد ورشکسته می‌شوند؛ در شهرستان‌های کوچک داروساز می‌تواند به راحتی داروخانه باز کند و امتیاز کمتری هم می‌خواهد درحالیکه داروساز صفر کیلومتر، از هیچ چیزی اطلاع ندارد؛ بنابراین فشار بیشتری به او وارد می‌شود.
او می‌افزاید: کمیسیون ماده ۲۰ داریم که نماینده داروساز از انجمن داروسازان، داروسازان آزاد و نظام پزشکی حضور دارند، اگر پرونده‌ای بر علیه آنها باشد، محکوم می‌شوند، باید از هیچگونه داروی خاصی استفاده نکنند، نماینده انجمن داروسازان حق ندارد داروی خاص، سهمیه‌ای و... مصرف نکند اما این موارد برنامه درستی نیستند و فردی که خود را صرف این امر می‌کند، باید از او حمایت شود.
او خاطرنشان می‌کند: وضعیت معیشتی داروسازان امسال نسبت به گذشته بهبود یافته است و حدودا ۱۸ میلیون تومان در ماه دریافتی دارند، ماشین دارو کاهش یافته و مالیات داروخانه‌ها افزایش یافته است و طبق خریدها محاسبه می‌شود درحالیکه با درآمدها باید محاسبه شوند.
یزدان شناس در خصوص طرح دارویار متذکر می‌شود: طرح دارویار، طرح خوبی است اما اگر بیمه‌ها به موقع معوقات خود را پرداخت نکنند، داروخانه‌ها با این قیمت بالای دارو نمی‌توانند اداره شوند، بیمه تامین اجتماعی دو ماه است که معوقات خود را پرداخت نکرده است و اگر هفت درصدی که به‌عنوان بیمه از درمان می‌گیرد را در این زمینه صرف کند، هزینه‌ها تامین می‌شود.
او می‌گوید: در طرح دارویار تنها تعدادی از داروها تحت پوشش هستند، در گذشته به پزشک حکیم گفته می‌شد و طبق دار و ندار بیمار از او پول می‌گرفت اما اکنون دکتر گفته می‌شود که برای همه یکی است، ویزیت پزشک در کشور ما سه دلار است و در هیچ جای دنیا با این هزینه پزشک نداریم؛ قیمت اکثر داروها و مکمل‌ها آزاد بوده و قیمت آنها افزایش یافته است درحالیکه وضعیت معیشتی مردم وخیم‌تر شده است. 
او با تاکید بر کیفیت بالای داروهای ایرانی، یادآور می‌شود: سه کارخانه تولید دارو در کشور داریم که ماده اولیه و داروهای آنها کاملاً سالم بوده و کیفیت آنها بالا است اما مردم اصلا اعتنا نمی‌کنند و تنها به دنبال داروی خارجی هستند درحالیکه اگر کارخانجات ما کیفیت خوبی نداشتند، بیماران ما زنده نمی‌ماندند اما به دلیل دزدی‌ها و تقلب‌های موجود، ایمان مردم ازبین رفته است.
این داروساز تاکید می‌کند: قیمت پایین دارو سبب افزایش قاچاق می‌شد و برای تولیدکننده صرف نمی‌کرد اما باز هم علیرغم افزایش قیمت آن، مشکلات بسیار است و در زمینه‌ی داروهای اساسی نیز کمبود بسیاری داریم. 
او همچنین متذکر می‌شود: داروی گیاهی امن نیست، اگر خاک آن خوب نباشد، به خوبی رشد نکند، درست پرورش نیابد و به خوبی اسانس گیری نشوند، مشکل‌ساز می‌شود.
یزدان شناس با اشاره به افزایش مهاجرت فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی، اظهار می‌کند: در سراب دانشکده پزشکی تاسیس کرده‌اند اما چند متخصص داریم که می‌تواند به آنها آموزش دهد؟ کمبود پزشک و داروساز نداریم اما نمی‌توانیم آنها را در کشور نگه داریم چراکه در کشورهای دیگر پول خوبی به آنها می‌دهند؛ تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد افزایش یافته اما زمانیکه شغل نیست چرا تربیت می‌کنید؟ ما نمی‌گوییم تحصیلات بد است اما باید برای فارغ‌التحصیلان بازارکار تعیین شود.
او تاکید می‌کند: مسئولین اگر به فکر کشور باشند، مشکلات داروسازان هم مرتفع می‌شود، اگر زندگی مردم جامعه خوب باشدژ حال ما هم خوب می‌شود در غیر اینصورت ما هم غمگین می‌شویم؛ مسئولین با ما کاری نداشته باشند از مالیات کمر شکن معاف کنند، داروهای ما را تامین کنند، مشکلات ما برطرف می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان داروسازان ایران همچنین یادآور می‌شود: گرانی و کمبود فزاینده دارو و تامین مناسب و آسان دارو برای بیماران دردمند، خیل عظیم داروسازان جوان و بیکار ناشی از پذیرش بی‌رویه دانشجو، مارژین اندک داروخانه‌ها، عدم تعامل مناسب بیمه‌ها، مطالبات فراقانونی سازمان‌های مالیاتی و شهرداری‌ها، مشکلات ناشی از آیین نامه‌ها و ضوابط جدید داروخانه‌ها، تضعیف جایگاه و عملکرد سازمان نظام پزشکی و مشکلات عدیده دیگر از جمله معضلاتی است که امروزه داروخانه‌ها با آنها مواجهند و برای رفع آنها، تشریک مساعی جمعی نهادهای دولتی و صنفی و آحاد جامعه داروسازان بیش از هر زمانی نیازمند است.
او اضافه می‌کند: فرصت را غنیمت شمرده و روز داروساز را خدمت کلیه‌ی همکاران معزز داروساز و شاغلین پرتلاش  داروخانه‌ها تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم در سایه تدبیر و خردورزی مسئولان و هم فکری و همدلی همکاران روز به روز شاهد کاهش مشکلات و ارتقاء سلامت هموطنان و سربلندی همکاران ارجمند باشیم.
انتهای پیام/
افزایش چشمگیر داروخانه‌ها تا گرانی و کمبود فزاینده دارو در کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار