معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی؛

حجم ترانزیت در یک سال گذشته دو برابر شد/ رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی در سال جاری

1401/06/03 - 18:01 - کد خبر: 72780 نسخه چاپی

نصر: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم ترانزیت از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز بیش از دو رشد داشته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شد تا پایان سال جاری به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال ۹۹ رشد چهار برابری را ثبت خواهد کرد.

به گزارش نصر، «شهریار افندی زاده» در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم با حضور در یک برنامه تلویزیونی و با بیان اینکه برنامه ریزی دولت برای ترانزیتی در سال جاری ۲۰ میلیون تن است، اظهار کرد: حجم ترانزیت تا سال ۹۹ حدود پنج و نیم میلیون تن در سال بود و در سال ۱۴۰۰ با اجرای «سیاست توسعه ترانزیت» این عدد را به ده و نیم میلیون تن در سال رسید.
وی توضیح داد: از طریق چین سالانه  ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا صادر می‌شود که می‌توان از مسیر ایران آن را منتقل کرد. با توجه به جریانات اخیر برای دولت روسیه امکان جابه‌جایی ۳۰ میلیون تن کالا در کریدور شمال جنوب توسط ایران وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه منسجمی در دولت در سه محور تنظیم شده تا حجم ترانزیت تا پایان امسال به ۲۰ میلیون تن برسد که نخستین راه برای رسیدن به این هدف، تکمیل زیرساخت‌ها در کریدور شمال جنوب و سه محور اساسی دیگر است.
افندی زاده بیان کرد: محور اول کریدور بندرعباس- رشت آستارا- آذربایجان -روسیه و در نهایت شمال اروپا است که حلقه مفقوده این مسیر در ایران، تکمیل ریل رشت به آستارا است که حدود ۱۶۲ کیلومتر آن مانده است.
به گفته وی، تکمیل این مسیر نیازمند یک میلیارد یورو اعتبار است تا این مسیر کامل شود که جزو اولویت اول دولت قرار دارد تا از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تفاهم با روسیه و آذربایجان بتوانیم آن را کامل کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی محقق شده و برنامه دولت برای افزایش ترانزیت جدی است.
افندی زاده تاکید کرد: ایران در مسیر دو کریدور مهم قرار دارد. یک مسیر کریدور شمال به جنوب (ایران روسیه و هند) است که مهم‌ترین کریدور ریلی برای نیز هست. کریدور بعدی از اینچه برون شروع می‌شود که به گرمسار می‌رسد. برقی کردن این کریدور در موافقت‌نامه با روسیه با سرمایه‌گذاری روس‌ها در برنامه‌ها قرار دارد.
وی ادامه داد: محور دیگر مسیر سرخس است که خط ریلی به بندرعباس داریم. اولین قطار از طریق مسکو- قزاقستان- ترکمنستان از این مسیر مدتی پیش وارد ایران شد و به سمت بندرعباس حرکت کرد که پنج روز در ایران بود و بعد به هند رسید. تحقق جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار تا پایان سال ۲۰۲۳ از این مسیر با روسیه تفاهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محور دیگر که به دنبال فعال‌کردن آن هستیم، مسیر ریلی چابهار به زاهدان است. در محور شرق به غرب نیز چین ۶۰ میلیون تن کالا به سمت اروپا ارسال می‌کند و  تفاهم انجام شده از دو مرز سرخس و اینچه برون برای ورود کالاهای چینی به کشور است تا از طریق ریل به ترکیه برسد.
افندی زاده ادامه داد: تعرفه‌ها و زمان طولانی توقف در مرزها از جمله مشکلات بخش ترانزیت است که باعث شده هزینه و زمان ترانزیت افزایش یابد. در جلسات دو جانبه به دنبال صفر کردن تعرفه ترانزیت هستیم که به صورت عمل متقابل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به دنبال دیجیتالی کردن عبور کالا از مرزها هستیم تا زمان را به صفر برسانیم. در این صورت با حمل و نقل ترکیبی بهره‌وری در ترانزیت افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه اولویت توسعه و تکمیل شبکه ریلی است، اضافه کرد: برای توسعه شبکه ریلی ابتدا باید شبکه ۵ هزار کیلومتری ریلی که در حال مطالعه و ساخت است، را کامل کنیم. خط ریلی آستارا - رشت هم باید کامل شود و از سوی دیگر به صورت ریلی تبریز را به استانبول وصل کنیم. 
افندی زاده گفت: باید لوکوموتیو وارد شود ؛ چرا که سالانه نمی‌توانیم ۲۰ لوکوموتیو بیشتر تولید کنیم، در حالی که تا دو سال آینده به ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو نیاز داریم. در واگن‌سازی مشکلی نداریم. در بعد سوم هم با توجه به موقعیت پیش آمده جذب بار به‌اندازه کافی وجود دارد و با تکمیل شبکه رشد قابل توجهی خواهیم داشت.
انتهای پیام/
حجم ترانزیت در یک سال گذشته دو برابر شد/ رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی در سال جاری خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار