مصاحبه نصر با مدیرعامل شرکت آریا کیان سپهر:

قدرت رقابت سازندگان داخلی افزایش پیدا کرده است/ کیفیت یک حق الناس است/ گریدبندی در استاندارد بزرگترین چالش در صنعت قطعه سازی

1401/06/19 - 15:07 - کد خبر: 72766 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آریا کیان سپهر گفت: تولید محصولات با کیفیت و استاندارد، دارای ضمانت و گارانتی دو ساله، همچنین محصولاتی با قیمت مناسب و ایمن جزو توانایی های شرکت آریا کیان سپهر است که توانسته است به عنوان واحد نمونه کیفی نیز معرفی شود.

به گزارش نصر، "احد کمالی" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر، اظهار کرد: شرکت آریا کیان سپهر در نیمه دوم سال 1385 تاسیس شد؛ این کارخانه فعالیت خود را در زمینه قطعات جلوبندی خودرو و تولید سیبک انواع خودرو های سواری آغاز کرده است. تعداد نیروی انسانی این مجموعه به طور مستقیم 65 نفر بوده و به صورت غیرمستقیم 250 نفر با این شرکت همکاری می کنند.
وی گفت: هدف ما اثبات توانایی هایی است که در داخل کشور وجود دارند. تولید محصولات با کیفیت و استاندارد، دارای ضمانت و گارانتی دو ساله، همچنین محصولاتی با قیمت مناسب و ایمن جزو توانایی های شرکت آریا کیان سپهر است که توانسته است به عنوان واحد نمونه کیفی و صنعتی نیز معرفی شود.


 
کمالی با اشاره به اینکه در راستای توسعه این شرکت، یک سالن جدید دیگر در منطقه تبریز چهار درحال احداث است، افزود: تلاشمان این است بحث پلوس خودرو(سیستم انتقال نیرو به چرخ‌ها) را در آن واحد راه اندازی کنیم که با شرکت چری چین نیز در این خصوص مذاکرات انجام شده است که در آینده نه چندان دور قطعات وارد شده به‌صورت CKD ابتدا در کارخانه مونتاژ شوند و بعد خط تولید آن را تکمیل کنیم. در ایران بحث تولید پلوس خودرو به صورت تولید صفر تا صد وجود نداشته و فقط به صورت مونتاژ یا وارداتی می باشند.


 
وی تاکید کرد: علت مصرف زیاد قطعات جلوبندی خودرو در کشور ما، مربوط به بی کیفیتی محصولات می‌باشد. قطعه‌ای که حداقل باید 50 هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد، حداکثر20 هزار کیلومتر به بعد از کار می‌افتد.
مدیرعامل شرکت آریا کیان سپهر ابراز کرد: سالانه نزدیک به 80 میلیون قطعه جلوبندی در کشور مصرف می شود در حالی که می توان با تولید محصولات با کیفیت، این تعداد مصرف را به 40 میلیون کاهش داد. این ضریب مصرف با تولید سالانه یک میلیون خودرو توسط خودروسازان و بازار یدک مصرف می‌شود.


 
کمالی با بیان اینکه در صدد حذف کردن قطعات وارد شده بی کیفیت و تقلبی که روی خودروها مونتاژ می‌شدند هستیم، عنوان کرد: یک زمانی تعداد قطعات یدکی وارد شده بی کیفیت به دلیل مقرون به صرفه بودن و سود دهی به بازرگانانی که در این میان سود می‌بردند، زیاد بود. باتوجه به اینکه شاید به ظاهر ارزش پول ملی پایین آمده باشد ولی قدرت رقابت سازندگان داخلی افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه واردات قطعات خیلی کاهش پیدا کرده است که این خود منجر به افزایش اشتغالزایی در کشورمان شده است.
وی ادامه داد: دولت نباید اجازه دهد وقتی برای یک واحد تولیدی موقعیتی ایجاد می‌شود، این موقعیت تبدیل به یک فرصتی برای سواستفاده باشد چرا که اصل هدف باید کسب اقتدار ملی باشد.


 
مدیرعامل شرکت آریا کیان سپهر، مهم ترین موضوع در حوزه تولید محصولات با کیفیت را بحث ایمنی جانی دانست و اذعان کرد: باتوجه به دستور رئیس جمهور در راستای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی قطعات خودرو، لازمه ضمانت سه ساله محصولات  نیز در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است.
کمالی تاکید کرد: هدف ما کم کردن هزینه نگهداری خودرو به نفع مصرف‌کنندگان عزیز باتوجه به بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی است. در این راستا با همکاری پرسنل سازمان و رقابت با سایر محصولات با کیفیت خارجی، توانستیم محصولاتمان را ابتدا با گارنتی 2 ساله به مردم عرضه کنیم. این کیفیت را خوشبختانه با محصولات ایرانخودرو شروع کرده و ثابت کردیم و در حال حاضر برای عرضه محصولات با گارانتی 3 ساله تلاش می‌کنیم.


 
وی تاکید کرد: 50 درصد مصرف قطعات جلوبندی ایرانخودرو در سیبک را شرکت آریاکیان سپهر تولید می‌کند. اخیرا با شرکت مدیران خودرو و شرکت چری چین جهت همکاری وارد مذاکره شده و توانسته‌ایم گریدA  کیفیت را دریافت نمائیم. امیدوارم با جذب مدیران خودرو، سایر شرکت خودروسازان نیز به شرکت آریا کیان سپهر اعتماد کرده و به داخلی سازی روی بیاورند.
کمالی با بیان اینکه صفر تا صد جلوبندی خودرو "تارا" و "ریرا " برعهده شرکت آریا کیان سپهر است، تصریح کرد: این شرکت موفق به طراحی و اخذ تائیدیه سیبک‌های تارا و ریرا از ایران‌خودرو گردیده است.
 


 
وی دلیل انتخاب شرکت آریا کیان سپهر به عنوان واحد نمنونه را تلاش و وجدان کاری پرسنل این مجموعه اشاره کرد و گفت: هدف گذاری درست زمانی محقق می شود که با واقعیت های جامعه همسو باشد. همکارانی داریم که در جهت حق‌الناس همدل هستند و کیفیت را یک حق الناس تلقی می‌کنند. همه ما تلاش می‌کنیم محصولی خروجی از این شرکت بی‌عیب و نقض باشد. در حال حاضر تنها شرکت در ایران هستیم که برگشتی محصولاتمان صفر بوده و امتیاز عملکرد کیفی این شرکت بالای 95 است. این اختلاف عملکرد کیفیت جز در سایه تلاش پرسنل و وجدان کار آن ها محقق نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت آریا کیان سپهر اظهار کرد: در حال حاضر قطعات خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، چندان مصرف خارجی ندارند و در این راستا ما نیز محصولاتی تولید می کنیم که در داخل کاربرد دارند. اما در آینده می‌توان با توجه به نیاز سایر کشورها در راستای صادرات محصولات مازاد این شرکت نیز برنامه ریزی کرد.
کمالی تاکید کرد: شرکت آریا کیان سپهر نسبت به محصولات تولیدی، استاندارد کارخانه‌ای دارد. این استاندارد برگرفته از آیتم های سخت‌گیرانه استانداردهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی تدوین شده است تا در آینده با بالا بردن ظرفیت تولید کارخانه، پاسخگوی درخواست‌های خارج از کشور جهت صادرات نیز باشیم.
وی اذعان کرد: بزرگترین چالش در صنعت قطعه سازی، گریدبندی در استاندارد است؛ این باعث می‌شود که مشتری نتواند تفاوت قیمت را درک کند.


 
کمالی با بیان اینکه متاسفانه کشور وبه طبع آن تبریز در بحث صادرات قطعات خودرو چندان موفق عمل نکرده است، تصریح کرد و گفت: باتوجه به اهمیت صنعت قطعه سازی در تبریز که یک شهر صنعتی با پتانسیل های بالایی می‌باشد، می‌توان ادعا کرد که اگر یک سمت و سویی به واحدهای صنعتی داده شود، باتوجه به ایجاد رقابت بین صنعت ها، انگیزه‌ها برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیز ارتقاء یابد و در نهایت منجر به صادرات محصولات با کیفیت و اعتمادسازی گردد.
 

 
وی در پایان با بیان اینکه، تحریم ها، بزرگترین عاملی است که عموم جامعه از آن ضربه می‌خورند، ابراز کرد: بی تردید تحریم ها منجر به گرانی می‌شوند و یا برای دور زدن تحریم ها مجبوریم به کشورهای دیگر برای تامین برخی ملزومات، باج بدهیم. ولی مهم تر از موضوع تحریم، محدودیت ذهنی و فرهنگی است که لازم است برای گام برداشتن در مسیر توسعه، ابتدا محدودیت های ذهنی و فرهنگی را مرتفع سازیم.
انتهای پیام/
قدرت رقابت سازندگان داخلی افزایش پیدا کرده است/ کیفیت یک حق الناس است/ گریدبندی در استاندارد بزرگترین چالش در صنعت قطعه سازی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار