خبر/

وصول ارز حاصل از درآمدهای نفتی ۱.۵ برابر شد

1401/06/03 - 14:50 - کد خبر: 72743 نسخه چاپی

نصر: منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۰۸۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سه ماهه سال قبل که ۶۹۷۱ میلیون دلار بود بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است.

به گزارش نصر، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.
وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این مطلب وضعیت وصول درآمدهای نفتی را بررسی کرده‌ایم.
به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با به کارگیری دیپلماسی انرژی فعال توانست رکورد صادرات نفت در سه سال اخیر را شکسته و بخش مهمی از اثر تحریم را خنثی کند. رشد صادرات نفت در دولت سیزدهم کار را به جایی رساند که رئیس جمهور آمریکا آبان ماه سال گذشته در سخنانی خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای واردکننده شد.
دولت گذشته کشور را با کمترین میزان تولید و صادرات نفت به آیت‌الله رئیسی تحویل داد. آمارهای اوپک و نمایه‌های اقتصادی ایران نشان می‌دهد که تولید و صادرات نفت در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.
 پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای این بخش با کاهش همراه شد.
اگرچه صادرات نفت ایران هیچ‌گاه به صفر نرسید اما کاهش چشمگیری را تجربه کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که به گواهی آمارهای اقتصادی، اکنون شرایط صادرات نفت بهتر است. همچنین دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور نیز بهبود داشته است.
موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت آن‌چنان چشمگیر بوده که رئیس‌جمهور آمریکا را وادار به واکنش کرد. رئیس‌جمهور آمریکا آبان ماه ۱۴۰۰ در سخنانی که در عمل خلاف وعده‌های کاخ سفید برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام است، خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای واردکننده شد.
این اظهارنظرها نشان می‌دهد که ایران در فروش و صادرات نفت خود مسیر درستی را رفته است. آمارهای اقتصادی نیز نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت است که حکایت از افزایش درآمدهای نفتی ایران دارد.
افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید فروش، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و بهره‌گیری از روش‌های متنوع فروش از جمله تهاتر، بخشی از سیاست دولت سیزدهم در صادرات نفت بوده است.
در نتیجه این سیاست‌ها، شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در ۳ سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه آخر دولت قبل، محقق شده است.
گزارش منابع ثانویه نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر متوسط تولید روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران به بیش از 3 میلیون بشکه در روز هم رسیده است.
منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۰۸۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سه ماهه سال قبل که ۶۹۷۱ میلیون دلار بود بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است.
بر اساس اعلام خزانه‌داری کل کشور وصولی منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۴۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
 انتهای پیام/
وصول ارز حاصل از درآمدهای نفتی ۱.۵ برابر شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار