گزارش نصر از نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی:

فرش قرمز استان برای سرمایه گذاران تاتارستانی

1401/06/02 - 17:26 - کد خبر: 72639 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل اقتصاد دارایی های استان گفت: تضمین می کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی هیچ مشکلی برای سرمایه گذاری در این استان نداشته باشند، هیچ دستگاه دولتی اجازه هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ندارد و در عمل و در اجرا برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن می کنیم.

به گزارش نصر، صبح امروز چهارشنبه 2 شهریور نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در هتل شهریار برگزار شد، در این نشست که با حضور جمعی از مدیران استان و فعالان اقتصادی برگزار شده بود وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان و معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان به سخنرانی پرداختند.


جایگاه ویژه استان آذربایجان شرقی در کشور
در ابتدای این نشست "محمد کلامی" معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ضمن خوش آمد گویی به تجار و مسئولین جمهوری تاتارستان به معرفی استان پرداخت و گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل حضور در کریدور شرق به غرب و مسیر شمال به جنوب یکی از استان‌های ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران است و از دیرباز تجارت، تولید و صنعت این منطقه زبانزد است.


وی در ادامه به صنایع شاخص استان اشاره کرد و گفت: معادن طلا و نفلین استان آذربایجان شرقی در جایگاه ممتاز کشور قرار داشته و نقش مهم تولید شیرینی جات و شکلات، نقش ممتاز حوزه کشاورزی، قطب تولید سیب و انگور، بزرگترین گلخانه گوجه و فلفل خاورمیانه در منطقه آزاد، صنعتی ترین منطقه کشور، پتانسیل های ویژه کشاورزی و صنعت بخشی از جایگاه این استان در کشور را شامل می شود.
کلامی سپس به جایگاه ترانزیتی استان پرداخت و آذربایجان شرقی را اصلی ترین کریدور ایران به آسیای میانه خواند و توضیح داد: مسیر ترانزیتی این استان می تواند نقش به سزایی در ترانزیت کالا ایفا کند.
وی افزود: وجود دانشگاه‌های معتبر و مراکز علمی پیشرفته، ۵۷ شهرک صنعتی و تولیدی مدرن، پنج شهرک تخصصی، بزرگترین شهرک صنعتی بعثت و اولین شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موقعیت را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم کرده است.


کلامی، نقش ویژه‌ی بخش خصوصی را در اقتصاد آذربایجان شرقی از جمله ویژگی ممتاز این استان عنوان کرد و یادآور شد: نزدیک ۹۰ درصد اقتصاد استان در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دارد و از جمله بخش‌های مهم می‌توان به صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی، فولاد، لوازم خانگی و ... اشاره کرد.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز دارای بزرگترین واحدها در پتروشیمی و داروسازی بوده و همچنین این استان قطب تولید شیرینی، شکلات و صنایع غذایی کشور است و ۵۰ درصد نیاز بازار کشور را تولید می‌کند و علاوه بر این جزو قطب‌های تولید فرش مخصوصا فرش ابریشم در دنیا است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۹۰ درصد چرم ایران و بیش از ۶۰ درصد کیف و کفش در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و ما در بخش معدن نیز در کمربند مس قرار داشته و در بخش معدن نیز جایگاه ممتازی داریم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: ما اکنون قطب تولید سیب و انگور در کشور هستیم و بزرگترین گلخانه‌ی تولید گوجه و فلفل در خاورمیانه در منطقه آزاد ارس قرار دارد که عموما به روسیه صادر می‌شود.
کلامی در خصوص منطقه آزاد ارس نیز گفت: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در استان ما فعال است که به جهت دارا بودن ظرفیت بالای کشاورزی، با روسیه، نخجوان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مراودات زیادی داریم و در کل آذربایجان شرقی می‌تواند از طریق ترانزیت ریلی و زمینی اصلی‌ترین کریدور ایران به آسیای میانه باشد.
وی در پایان این نشست به زیر ساخت های فراهم شده در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی و بسته های تشویقی پرداخت و از خطاب به مسئولین تاتارستان گفت: امیدواریم بزودی شاهد سفر رییس جمهور تاتارستان به استان آذربایجان شرقی باشیم.


بسته های تشویقی سرمایه گذاران خارجی
"واقف بهروزی" مدیر کل اقتصاد دارایی های استان دومین سخنران این نشست در ادامه به مشوق های سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی پرداخت و گفت‌: ما به سرمایه گذاران خارجی پوشش های حمایتی کامل را ارائه می دهیم و سرمایه خارجی را در قبال ملی شدن و سلب سرمایه تضمین می کنیم.
وی در ادامه به زیرساخت‌های سرمایه گذاری استان اشاره کرد و افزود: این اتان به دلیل داشتن شهرک‌های صنعتی و گمرکات یکی از استان های ممتاز محسوب می‌شود.
بهروزی خطاب به تجار تاتارستان ادامه داد: اصل و سود سرمایه بصورت نامحدود قابل انتقال به کشور است، ثبت شرکت ایرانی با 100 درصد سهامداری سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر است، در قانون سرمایه‌گذاری خارجی تضمين می کنیم مشابه سرمایه‌گذاران خارجی برخورد کنیم، سرمایه گذاران خارجی از طریق شرکت ایرانی امکان انتقال اموال و زمین و اموال غیرمنقول را هم دارند.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه روش های سرمایه گذاری خارجی هیچ محدودیتی نداریم، گفت: سرمایه ‌گذاران خارجی می‌توانند در تمامی بخش‌هایی که برای سرمایه گذاران داخلی مجاز است، سرمایه‌گذاری کنند؛ امکان صدور پروانه کار بمدت سه سال برای مدیران و بستگان آن ها امکان پذیر است و همه بخش های سرمایه گذاری خصوصی در ایران برای سرمایه گذاران خارجی نیز وجود داشته و معافیت های مالیاتی را شامل می شود؛ در بخش های صنعتی، درمانی و خدماتی پنج سال معافیت داریم، اگر در مناطق کمتر توسعه باشد به دوبرابر افزایش پیدا می‌کند، در سرزمین اصلی اگر داخل شهرک های ویژه اقتصادی باشد 7 سال است، اگر در مناطق ویژه کمتر توسعه یافته باشد به 13 سال افزایش پیدا می‌کند و این معافیت در منطقه آزاد تجاری ارس نیز 20 است.
بهروزی در پایان با تاکید بر فعالیت های کشاورزی تصریح کرد: فعالیت‌های کشاورزی و درآمد حاصل از صادرات نیز به‌صورت دائمی با نرخ صفر، معافیت دارند؛ تضمین می کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی هیچ مشکلی برای سرمایه گذاری در این استان نداشته باشند، هیچ دستگاه دولتی اجازه هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ندارد و در عمل و در اجرا برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن می کنیم.


"عباس کمالی" نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: استان آذربایجان شرقی و تبریز قطب تجاری و صنعتی شمال ایران به حساب می آید، تبریز به علت نزدیکی به روسیه و قرار گرفتن در جاده ابریشم مورد توجه کشور های اروپایی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: امور تجاری در این شهر رونق داشته و با 100 کشور جهان مراوداتی دارد؛ تولید شیرینی شکلات، پتروشیمی و شیمیایی، مصالح ساختمانی از جمله کاشی، ماشین آلات، خودروسازی، چرم و کفش و... می باشد.
وی تاکید کرد: این منطقه بیشترین سرمایه گذاری در تولید خودرو سازی سنگین و فولادی، لوازم خانگی، شیرینی شکلات کشور، چرم و کفش، صنعت داروسازی در کشور را از آن خود کرده است؛ تولیدات کشاورزی و خشکبار این  استان آوازه جهانی دارد، تبریز مرکز صنایع دستی جواهرات، فرش، نقره و.. است که فرش دستباف مهمترین صادرات صنایع دستی به شمار می آید.
در ادامه " الگ کوروبچنکو " معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه خطاب به فعالان اقتصادی استان، گفت: ایران مثل همیشه مهمان نواز است، امروز با "عابدین خرم" استاندار استان آذربایجان شرقی ملاقاتی داشتیم و طی این دیدار موضوعات و همکاري های مختلف را مطرح کردیم و دوست دارم در کنار شما به این مسائل بیشتر پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: امروز در سفرمان با هیتی متشکل از نمایندگان 33 شرکت در حوزه های ماشین سازی، هواپیما سازی، نفت و کشاورزی به استان آذربایجان شرقی سفر کرده ایم.
کوروبچنکو گفت: از اهداف ما در این سفر عقد قرارداد های مختلف تجاری تبادل کالا بین روسیه و جمهوری تاتارستان و ثبت شرکت های مشترک و خصوصی در ارس و راه اندازی حمل ونقل ماشینی، حمل و نقل آبی از دو رود خانه ایران و جمهوری تاتارستان هستیم.
وی در پایان با انتقاد از حجم پایین تجاری گفت: در حال حاضر حجم تجاری بین جمهوری تاتارستان و استان آذربایجان شرقی 180 میلیون دلار است که به شدت پایین بوده و باید این رقم را باید به 3 برابر افزایش دهیم.
در ادامه معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه طی سخنانی گفت: آذربایجان شرقی و تبریز یکی از فعال‌ترین مناطق جمهوری اسلامی است و یکی از اهداف ما از این سفر معرفی فرصت‌ها و تجارب آذربایجان شرقی و تبریز به شرکت‌های تاتارستان است.
آرتور نیکالایوف ادامه داد: نفت یکی از مهم‌ترین صنایع تاتارستان بوده که وجود این صنعت باعث توسعه یافتن پالایش و پتروشیمی نیز شده است.
وی افزود: منطقه‌ی ویژه آلابوقا تاتارستان سهم زیادی در جذب سرمایه گذار دارد و در این منطقه امتیازات ویژه ای به سرمایه گذاران در سطح منطقه و فدرال داده می‌شود.
معاون اتاق بازرگانی تاتارستان یاداور شد: خینقراد یکی از این شهرک‌های فعال در تاتارستان است که ۳۶۰ شرکت فعال دارد و علی رغم اینکه امسال تاتارستان در بین ۸۴ منطقه‌ی فدراسیون روسیه جایگاه دوم را در جذب سرمایه گذار کسب کرده ولی همیشه حائز رتبه‌ی اول بودیم.


وی در خاتمه ضمن تبریک صدسالگی اتاق بازرگانی تبریز، از اعضای این اتاق خواست تا با حضور در جشن ۳۰ سالگی اتاق تاتارستان، تجارب خود را به فعالان اقتصادی تاتارستان منتقل کنند.
به گزارش نصر، جمهوری تاتارستان یکی از جمهوری های روسیه است و پایتخت تاتارستان شهر قازان است.
در پایان این نشست، نشست‌های تجاری B۲B هیات‌های تجاری و اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزار شد.
انتهای پیام/
فرش قرمز استان برای سرمایه گذاران تاتارستانی محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار