معاون پرستاری وزارت بهداشت :

رسیدگی به مطالبات پرستاران و تخصصی سازی پرستاری در دولت سیزدهم

1401/06/02 - 13:55 - کد خبر: 72596 نسخه چاپی

نصر: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت سیزدهم برنامه را بر سه محور مطالبات، توسعه و ایجاد کلینیک ها و تخصصی سازی متمرکز کردیم تا اجرای قانون تعرفه ‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵سال، ایجاد کلینیک ‌های پرستاری و پیگیری بیمار و افزایش انجمن‌ های تخصصی پرستاری به سرانجام رسید.

به گزارش نصر، عباس عبادی، ضمن تشریح عملکرد معاونت پرستاری در یکسال نخست دولت سیزدهم، افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال در پنج تیرماه جاری مصوب و ابلاغ شده و در این راستا، میزان پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۱، دیده شد.
وی اظهارداشت: در حال حاضر نیز ارزش نسبی خدمات پرستاری به تصویب هیات وزیران رسیده و دستورالعمل رسیدگی به اسناد تعرفه بسته خدمات و مراقبت‌ های پرستاری نیز توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در تیرماه سال جاری ابلاغ شد.
عبادی با بیان اینکه تدوین دستورالعمل اجرای تعرفه‌ های خدمات پرستاری در HIS منجر به اجرایی شدن کدهای مربوطه شده است، گفت: تدوین دستورالعمل بازتوزیع کارانه پرستاران مشمول قانون تعرفه گذاری نهایی شده و به زودی ابلاغ می ‌شود که براساس آن امیدواریم از مهرماه پرداختی پرستاران با احتساب معوقه از ابتدای فروردین ماه سال جاری براساس قانون تعرفه ‌گذاری صورت گیرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از ابلاغ دستورالعمل نحوه آنکالی کادر پرستاری در بیمارستان ها خبرداد و افزود: این دستورالعمل در راستای نظام‌ مند کردن نحوه پرداخت به حضور کارکنان آنکال کادر پرستاری شاغل در بیمارستان‌ ها و به ‌منظور ارائه به موقع خدمات و مراقبت ‌های با کیفیت در خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل (موضوع تبصره ۱ ماده ۸۷ آیین ‌نامه اداری و استخدامی کارمندان غیرهیأت علمی) تدوین و  ابلاغ شد.

آغاز پایلوت طرح الکترونیک ‌سازی ثبت و گزارش نویسی پرستاری
 عبادی گفت: در راستای اجرای طرح الکترونیک ‌سازی ثبت و گزارش نویسی پرستاری و به منظور ساماندهی و یکسان ‌سازی گزارش ‌ها و به کارگیری فرآیند پرستاری در ارائه و گزارش دهی مراقبت ها و همچنین، کاهش زمان مستندسازی و افزایش ساعات مراقبت مستقیم از بیماران، این طرح به صورت  پایلوت در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و لرستان انجام و زیر ساخت‌ های لازم مورد بررسی قرار گرفت و پس از ایجاد زیر ساخت ‌های لازم در همه دانشگاه ها اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین انجام و طراحی امضای الکترونیکی برای پرستاران که در دست پیگیری است، اقدام عملی آن آغاز خواهد شد.

تاسیس کلینیک های مراقبت تسکینی؛ به زودی
وی ادامه داد: در ارائه طرح پایلوت کلینیک ‌های مراقبت تسکینی، تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی گیلان، اهواز و مشهد جهت تاسیس کلینیک مراقبت تسکینی منعقد شده و اعتبار جهت تامین زیر ساخت ها و الزامات راه اندازی کلینیک تامین شده است.
عبادی همچنین از ارسال شاخص‌ های ساختاری، فرایندی و برآیندی بر اساس مرور متون تدوین به دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: پس از جمع آوری نظرات،   شاخص های نهایی به شیوه دلفی انتخاب شد (زخم بستر، سقوط، مدیریت درد و رضایت بیمار و خانواده) و فرمول و شناسنامه شاخص‌ ها با مشارکت معاونت درمان طراحی شده است. در حال حاضر تهیه پلتفرم مربوطه جهت ورود داده ‌ها در سامانه MCMC در دست انجام است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح پایلوت پرستار پیگیری پس از اجرا در یک بازه زمانی یک ساله با نتایج مثبت و موفقی همراه بود، اظهار داشت: نسخه چهارم دستورالعمل اجرایی طرح برای پنج بیماری غیر واگیر و مزمن شایع (نارسایی قلبی، بیماری های مزمن تنفسی، سکته مغزی، دیابت و سرطان)، در ادغام با کلینیک های آموزش بیمار مستقر در بیمارستان ها، تدوین و شاخص های اثربخشی برنامه، شناسنامه شاخص ها و طراحی ابزارهای اندازه گیری پیامدها تهیه شد که در خردادماه ۱۴۰۱ در قالب دستورالعمل اجرایی واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار به دانشگاه ها ابلاغ شد.
وی افزود: این واحد، با هدف پیشگیری، حفظ و ارتقای سلامت گیرندگان خدمت به نحوی که بتوانند بالاترین سطح خودمدیریتی و عملکرد را حفظ کنند، تاسیس می شود.
عبادی، توسعه مراکز مراقبت پرستاری در منزل از یک هزار مرکز به یکهزار و 335 مرکز و  بازنگری تعرفه خدمات پرستاری در منزل و اضافه کردن خدمات جدید در دبیرخانه شورای عالی بیمه را از دیگر اقدامات معاونت پرستاری در یکساله اخیر عنوان کرد.

طرح بیمارستان الگو
عبادی افزود: پس از احصای فرآیندهای غیر مرتبط با مراقبت های پرستاری از دانشگاه های علوم پزشکی به منظور اصلاح کلیه فرآیندهای پرستاری، در هر منطقه آمایشی، یک بیمارستان به عنوان بیمارستان پایلوت جهت اجرای "طرح بیمارستان الگو" معرفی شود.
وی ادامه داد: در فاز اول، مقرر شد سه فرآیند شامل نمونه گیری، اخذ رضایت آگاهانه و انجام مشاوره ها که بیشترین شکایت در بیمارستان ها تلقی می شود، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد. در حال حاضر در هر منطقه یک بیمارستان انتخاب شده و بازدید تیم کارشناسانی معاونت از بیمارستان ها در دست انجام است.
وی گفت: برگزاری سومین آزمون صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری در بهمن ماه ۱۴۰۰ با همکاری مرکز سنجش وزارت بهداشت با حضور 6 هزار و 866 نفر و برنامه ریزی برای چهارمین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری در مهرماه سالجاری انجام خواهد شد. همچنین، تاکنون حدود 46 هزار  پروانه صلاحیت حرفه ای صادر شده است. بنا داریم با برگزاری آزمون به صورت دو بار در سال و راه اندازی سامانه صدور پروانه صلاحیت حرفه ای در سال جاری و صدور الکترونیکی پروانه، تمامی مشاغل گروه پرستاری پروانه صلاحیت حرفه ای را دریافت کنند.

تهیه اساسنامه انجمن های علمی پرستاری
معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال جاری چهار انجمن علمی پرستاری "سلامت جامعه و سالمندی ایران، پرستاری بزرگسالان ایران، پرستاری کودکان ایران و مدیریت پرستاری ایران" به تصویب رسید. با تصویب این چهار انجمن تعداد انجمن های پرستاری به ۶ انجمن رسید.  

ایجاد داشبورد اختصاصی معاونت پرستاری
وی افزود: داشبورد اختصاصی معاونت پرستاری در راستای دسترسی سریع معاونت پرستاری وزارت بهداشت به اطلاعات کارکنان گروه پرستاری (پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار، کمک پرستار/ کمک بهیار و فوریت‌ های پزشکی شاغل در بیمارستان) در تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی تابعه و تحت پوشش دانشگاه/ دانشکده های کشور با استقرار بر بستر سامانه MCMC ایجاد شده است.
انتهای پیام/
رسیدگی به مطالبات پرستاران و تخصصی سازی پرستاری در دولت سیزدهم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار