گزارش/

خودروهای وارداتی جای بنزین، خاک می‌خورند!

1401/06/02 - 12:46 - کد خبر: 72572 نسخه چاپی

نصر: در حالی که حدود دو هزار و 249 دستگاه انواع خودرو همچنان در انبارهای سازمان بنادر و مراجع تحویل گیرنده کالا بلاتکلیف مانده و خاک می‌خورند، گمرک بر این نکته تاکید دارد که تکلیف این خودروها باید از سوی دولت و قوه قضائیه مشخص شود زیرا گمرک در حوزه تجارت خارجی سیاست‌گذار نیست و فقط مجری است.

به گزارش نصر، به نقل از ایسنا عصر خودرو سید روح‌الله لطیفی با تاکید بر اینکه بیش از دو هزار خودرویی که در انتظار ترخیص قرار دارند، با خودروهایی که در سازمان اموال تملیکی هستند، تفاوت دارند، توضیح داد: خودروهایی که در سازمان اموال تملیکی قرار دارند، یا قاچاق هستند یا به دلیل عدم  امکان ترخیص برایشان اظهار متروکه صادر شده، بنابراین نسخه‌ها با هم یکسان نیست.
وی با بیان اینکه صاحبان بیش از دو هزار خودرو در انتظار ترخیص کالای خود هستند، اظهار کرد: در این میان 900 دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند. هر کالایی که بخواهد ترخیص شود باید یه شرط ثبت سفارش و تاییدیه منشا ارز از بانک مرکزی و قبض انبار  را داشته باشد و ممنوعیتی هم برای ورود آن علاوه بر سه شرط فوق وجود نداشته باشد. بنابراین 900 دستگاه مذکور یکی از شروط اظهار کالا به گمرک را ندارند و زمانی که کالایی اظهار نشود بقیه مراحل ترخیص نیز قابل انجام نیست مگر اینکه بتواند همه شروط را اخذ کند.

300 خودرو ثبت سفارش داشتند اما ملغی شد
سخنگوی گمرک ادامه داد: البته از میان 900 خودرو، بیش از 300 خودرو قبلا ثبت سفارش داشته‌اند اما ثبت سفارش آن‌ها خارج از موعد بوده که با ورود و بررسی گمرک و تصمیم  نهادهای نظارتی این ثبت سفارش‌ها ملغی شد. حدود 600 خودرو اصلا ثبت سفارش نداشتند. زیرا پیش از این برخی واردکننده‌ها کالای خود را وارد می‌کردند و بعد از آن فرایند ثبت سفارش را انجام می‌دادند. پس از آن و طبق قانون ورود خودرو ممنوع شد و دیگر امکان ثبت سفارش وجود نداشت. صاحبان این خودروها منتظر بودند سیاست‌گذار فرصتی را به عنوان حقوق مکتسبه به ان‌ها بدهد تا بتوانند خودروی خود را وارد کنند.
لطیفی با اشاره به مباحثی که در مورد آزادسازی ورود خودرو به کشور مطرح است، عنوان کرد: در حال حاضر که بحث ورود خودرو به کشور مطرح است می‌توان فرصت را برای ثبت سفارش این 900 خودرو فراهم کرد. این موضوع  به سیاست دولت بستگی دارد زیرا گمرک در حوزه تجارت خارجی سیاست‌گذار نیست و فقط مجری است.
وی در ادامه در مورد حدود  یک هزار خودروی دیگر نیز توضیح داد: از میان این یک هزار خودرو 140 خودرو برای منطقه آزاد اروند  بالای دو هزار و 500 سی سی یا به سفارش و تولید امریکا بودند که واردات آن‌ها طبق قانون ممنوع است. البته دولت و مجلس  در این مورد هم می‌تواند تصمیم‌گیری کند و این خودروها هم تعیین تکلیف شوند به شرطی که وزارت صمت به عنوان متولی موضوع را در هیات دولت  مطرح کند و اگر با قوانین مجلس منافات نداشته باشد اجرایی شود.
سخنگوی گمرک در ادامه با بیان اینکه حدود یکهزار خودرو نیز شاکی خصوصی یا پرونده قضایی دارند، اظهار کرد: بیش از 12 هزار خودرو بعد از ممنوعیت ورود خودرو موفق به ترخیص نشده بودند  که بر اساس مصوبات دولت قبل، در چهار مرحله زمانی نزدیک به 10 هزار خودرو ترخیص شدند. حدود دو هزار خودرو باقی ماند که وضعیت آن‌ها شرح داده شد. حدود یکهزار خودرو باقی ماند که یا شاکی خصوصی یا پرونده قضایی یا ظن قاچاق دارد که اگر برائت بگیرند، می‌توانند ترخیص شوند.

ماجرای خودروهای دپو شده چیست؟
بعد از آنکه مصوبه مجلس درباره واردات خودرو در قانون بودجه 1401 حذف شد، در خردادماه، قانون ساماندهی واردات خودرو که در آبان‌ماه سال گذشته در راستای ساماندهی بازار در مجلس تصویب شده بود، به دولت ابلاغ شد. قرار بر این بود که در فاصله یک ماه،‌ آئین‌نامه واردات خودرو نهایی و ابلاغ شود که هنوز خبری از آن نیست.
با این وجود اخبار از ورود خودرو تا شهریورماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر حاکی است و آن‌طور که منوچهر منطقی- معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)- تاکید داشته،‌ طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور 1401 واردات خودرو انجام می‌شود.
اکنون واردات خودرو که از سال 1397 به دلیل وضعیت ارزی ممنوع شد، لغو شده است و دولت حدود 19 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو در سال جدید در بودجه امسال پیش‌بینی کرده است، اما همچنان واردات در ابهام قرار دارد و سازوکار آن مشخص نیست.
در حاشیه این جریان، بحث خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک مطرح است که از سالها قبل از ممنوعیت واردات به گمرک رسیده و در نتیجه تصمیم یکباره برای ممنوعیت، بلاتکلیف باقی ماند. بیش از 12 هزار خودروی دپو شده در گمرک که در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه 1397 تا شهریور 1399 تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبارها مانده است و بارها تصاویری از وضعیت نامناسب آنها در فضای مجازی منتشر و مورد توجه کاربران قرار گرفته بود.
انتهای پیام/
خودروهای وارداتی جای بنزین، خاک می‌خورند! نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار