مطالبات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از سفیر ایران در جمهوری آذربایجان:

فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان/ برای ایجاد خط تولید مشترک خودرو با آذربایجان آماده‌ایم

1401/06/02 - 11:30 - کد خبر: 72550 نسخه چاپی

نصر: مجید کیانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با سفیر ایران در باکو با بیان اینکه جلفا تنها نقطه دارای زیرساخت‌های ریلی در مسیر کریدورهای کشور است، اظهار داشت: انتظار می‌رود به ظرفیت‌های موجود ارس توجه شود و با احیای قطار جلفا -نخجوان کریدور شمال جنوب فعال شود.

به گزارش نصر، مجید کیانی با اعلام اینکه اتصال قطار ایران به نخجوان باعث افزایش ترانزیت کالا و ایجاد درآمد برای هر دو طرف می‌شود، تصریح کرد: این ظرفیت در منطقه آزاد ارس موجود بوده ولی از آن استفاده کافی نشده است. با احیای این ظرفیت ارس قابلیت تبدیل به هاب ترانزیتی و صادراتی کشور را دارد.
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود با توسعه زیرساخت‌های موجود از جمله پل و گمرک مستقر در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس، ارتباط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان را در بازه زمانی کوتاه و باسرعت بیشتر فراهم نماییم.‌
وی ادامه داد: محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس بستر بسیار خوبی برای تولید محصولات کشاورزی و باغی کشور است و بزرگترین پروژه کشاورزی و کشت‌وصنعت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس در دست اجراست و مقرر است ۲۴ هزار هکتار زمین در این محدوده زیر کشت برود که این تولیدات فراتر از نیاز مصرفی داخلی است و عمده آن‌ها صادر خواهد شد. فعال‌سازی پل خداآفرین کمک شایانی به بحث صادرات و رشد اقتصادی این منطقه و کشور داشته باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: باتوجه به تجربیات خوبی که در قالب شرکت‌های دانش بنیان و حوزه گلخانه‌ای در ارس وجود دارد، آماده‌ایم در قالب مرکز بین‌المللی آموزش فنی و حرفه‌ای ارس دوره‌های پودمانی در عرصه گلخانه‌ای را برای کشورهای همسایه برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو از سال‌ها قبل در ارس وجود دارد و از طرفی واحدهای صنعتی تبریز پشتیبان خوبی در حوزه تولید خودرو در ارس‌اند، گفت: در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ارس وجود دارد و دو کارخانه نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
کیانی در پایان تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران حوزه تولید خودرو در جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم تا ضمن حضور در منطقه آزاد ارس و استفاده از مزایا و پتانسیل‌های این منطقه، خط تولید مشترک خودرو را در ارس راه‌اندازی کنیم.
انتهای پیام/
فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان/ برای ایجاد خط تولید مشترک خودرو با آذربایجان آماده‌ایم نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار