گزارش/

بیماران آذربایجان‌شرقی برای درمان به اردبیل و ارومیه می‌روند!

1401/06/01 - 12:45 - کد خبر: 72450 نسخه چاپی

نصر: شهر تبریز که معروف به قطب پزشکی شمال غرب کشور و پذیرایی بیماران استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل و کردستان و حتی زنجان بود این روزها بیماران سرطانی در آذربایجان شرقی به دلیل خرابی دستگاه‌های رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مجبورا برای درمان به شهرهای اردبیل و ارومیه بروند.

به گزارش نصر، سرطان بیماری است که ناگهانی گریبان قربانیانش را می‌گیرد، آن هم در حالی که بیماران سرطانی برای درمان راه سختی در پیش دارند و یکی از مراحل درمان آن هم رادیوتراپی است. 
تقسیم و رشد غیرطبیعی سلول‌ها می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود و برای مقابله و درمان سرطان، راه های مختلفی از جمله شیمی درمانی، جراحی هورمون درمانی و پرتو درمانی وجود دارد.
شهر تبریز که معروف به قطب پزشکی شمال غرب کشور و پذیرایی بیماران استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل و کردستان و حتی زنجان است این روزها بیماران سرطانی در آذربایجان شرقی به دلیل خرابی دستگاه‌های رادیوتراپی( پرتو درمانی)  بیمارستان امام رضا(ع) تبریز( دولتی) و بیمارستان ولیعصر تبریز(خصوصی) مجبورا برای درمان به شهرهای اردبیل و ارومیه رفته یا درمان خود را متوقف کنند که جای تاسف است.
گزارش فارس حاکی است، تا به امروز هیچ یک از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره اظهار نظر نکردند.
مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای « نیاز مبرم بیماران سرطانی تبریز به دستگاه رادیوتراپی» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

رادیوتراپی چیست؟
رادیوتراپی در انگلیسی Radiation therapy (پرتودرمانی نیز نامیده می شود) نوعی روش درمان سرطانی است که با استفاده از مقادیر بالای اشعه ، سلول های سرطانی را از بین می برد و تومورها را کوچک می کند. در رادیوتراپی از اشعه در دوزهای پایین برای دیدن داخل بدن استفاده می شود ، مانند اشعه ایکس دندان یا شکستگی استخوان.

رادیوتراپی چگونه با سرطان مقابله می کند
رادیوتراپی در دوزهای بالا ، سلول های سرطانی را از بین می برد و یا با آسیب رساندن به DNA رشد آنها را کند می سازد. سلول های سرطانی که DNA آنها فراتر از اینکه بتوانند ترمیم شوند آسیب دیده اند ، دیگر به تقسیم شدن ادامه نمی دهند و از بین می روند. هنگامی که سلول های آسیب دیده می میرند ، توسط بدن تجزیه و حذف می شوند.
رادیوتراپی بلافاصله سلول های سرطانی را از بین نمی برد. درمان روزها یا هفته ها طول می کشد تا DNA به اندازه کافی آسیب ببیند تا سلول های سرطانی از بین بروند. سپس ، سلول های سرطانی پس از پایان پرتودرمانی هفته ها یا ماه ها به رند از بین روفتن خود ادامه می دهند.
انتهای پیام/
بیماران آذربایجان‌شرقی برای درمان به اردبیل و ارومیه می‌روند! خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار