مهتا ایزدی:

نزدیکی به شهریورماه موجب افزایش فشار فروش نمی شود

1401/06/01 - 11:15 - کد خبر: 72426 نسخه چاپی

نصر: مهتا ایزدی سرپرست تحلیل کارگزاری دنیای خبره گفت: با توجه به شرایط بازار، پیش بینی می‌شود که نزدیک شدن سال مالی کارگزاری‌ها تاثیر زیادی بر روی روند قیمتی نگذارد.

به گزارش نصر، مهتا ایزدی در گفت‌وگو  درباره تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه، اظهار داشت: معمولا افزایش نرخ بهره بین بانکی هشداری برای سرمایه‌گذاران در راستای به‌کارگیری سیاست‌های پولی انقباضی توسط دولت است. افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند سبب افرایش نرخ بهره شده و حجم نقدینگی موجود در بازارها را کاهش بدهد که این اقدام در کاهش تورم هم مؤثر است.
وی افزود: افزایش نرخ بهره بر روی بازار سرمایه تاثیر مشهودی دارد و من با نظر کارشناسانی که نرخ بهره بین بانکی را کاملا جدا از بازار سرمایه می‌دانند، مخالفم، اما عده‌ای هم کاملا هر ورود و خروج پول به بازار سرمایه را به کاهش یا افزایش این نرخ مربوط می‎دانند که این نیز صحیح نیست. شرایط سیاسی اقتصادی کشور و عدم وجود ثبات، سبب تحمیل انواع ریسک‌های سرمایه گذاری برای شرکت ها و سرمایه گذاران در کشور ما شده است.
سرپرست تحلیل کارگزاری دنیای خبره در پاسخ به این سوال که «آیا با افزایش دامنه نوسان موافق هستید یا خیر؟»، گفت: بله؛ دامنه نوسان محدود را می‌تونیم نوعی دخالت غیرمستقیم در معاملات بدانیم. معمولا در بازارهای مالی هر نوع دخالتی مخصوصا در معاملات سبب کاهش بهره وری و نقدشوندگی بازار می‌‎شود و من با افزایش تدریجی دامنه نوسان موافقم.
مهتا ایزدی با اشاره به فرارسیدن شهریورماه، خاطرنشان کرد: سال مالی اغلب کارگزاری‎ها 31 شهریورماه بوده و معمولا با فشار برای تسویه مشتری‌های اعتباری و عرضه مقطعی در بازار مصادف می‌شود. امسال با توجه به شرایط بازار، عدم بازدهی مطلوب و حجم معاملات روزانه، پیش بینی می‌شود که نزدیک شدن به این بازه تاریخی تاثیر زیادی بر روی روند قیمتی نگذارد.
وی درمورد روند بازار سرمایه گفت: عدم ثبات و بلاتکلیفی در عرصه بین المللی از مهم ترین عوامل افت و افزایش ریسک در بازار ما بوده است. تعیین تکلیف برجام و ثبات نسبی نرخ ارز در داخل کشور به شدت برای بازار حیاتی و کمک کننده است. فعلاً با توجه به حجم پایین معاملات انتظار وضعیت نوسانی و الاکلنگی در بازار را داریم.
انتهای پیام/
نزدیکی به شهریورماه موجب افزایش فشار فروش نمی شود آژانس خبری تحلیلی شهر بورس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار