گزارش/

سهم بنیاد مسکن مراغه در توسعه روستایی 

1401/06/01 - 10:51 - کد خبر: 72419 نسخه چاپی

نصر: اگرچه دولت سیزدهم به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجامانده از دولت پیش از خود بوده اما دستاوردای قابل توجهی در حوزه عمران روستایی مراغه داشته و بخشی از این آبادانی نیز سهم بنیاد مسکن این شهرستان بوده است.

به گزارش نصر، احداث و بهسازی ۲۲ کیلومتر از راه‌های روستایی، گازرسانی به ۱۶ روستای فراموش‌شده، توسعه شبکه آب و فاضلاب چندین روستا از جمله بهنق، طالبخان، علویان، چوانباغ و احداث مدارس روستایی، تنها بخشی از خدمات دولت مردمی در مناطق روستایی این شهرستان به شمار می‌رود و در این میان نیز نمی‌توان به سادگی از کنار اقدامات موثر بنیاد مسکن این شهرستان گذشت. 
تا جایی که طی همین یکسال گذشته طرح هادی در ۱۳ روستای شهرستان اجرایی در ۲۰ روستا مطالعه و بازنگری و در ۱۱ روستا نقشه‌برداری شده و معابر ۲۱ روستا از جمله اوخچی، قم‌تپه، داش‌بلاغ بازار، آلماچوان، کرمجوان، کرج‌آباد، کرده‌ده، ینگجه، بلوک‌آباد، ورجوی، قلعه‌خالصه، علویان، ساروجه، آشان، قره‌برقع، محسن‌آباد، آغبلاغ‌علیا، آغبلاغ‌سفلی و حاجی باقرکندی نیز با قیر دولتی آسفالت شده است. 
عضو شورای اسلامی «محسن‌آباد» از روستاهای بخش سراجوی مراغه می‌گوید: معابر خاکی روستا به ویژه در زمان بارندگی اهالی را کلافه کرده بود و با آسفالت مسیرها توسط بنیاد مسکن آبادانی به سراغ روستا آمده است. 
«سلیمان قاسمی» با بیان اینکه ۸۰ درصد از طرح هادی این روستا به مرحله اجرا گذاشته شده است، اضافه کرد: این روستا در دولت سیزدهم شاهد عمران و آبادانی بوده است و اکنون به شهرک شباهت دارد تا روستا. 
اما آسفالت معابر روستایی و اجرای طرح‌های هادی، تنها ارمغان بنیاد مسکن در مناطق روستایی مراغه نیست و در زمینه بهسازی مساکن روستایی و سنددار کردن آنها نیز گام‌های بلندی برداشته شده است. 
«خلیل احمدیان»، مدیر بنیاد مسکن مراغه می‌گوید که در این مدت ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی احداث شده است. 
وی با بیان اینکه مردم شهرستان منتظر ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هستند، اضافه کرد: ۹۰۰ پرونده در دست اقدام در انتظار ابلاغ این اعتبار است تا گام بلندی در جهت استحکام بخشی به خانه های روستایی شهرستان برداشته شود. 

ساخت ۲۵۵ باب مسکن محرومان
مدیر بنیاد مسکن مراغه بیان کرد: از هفته دولت سال گذشته تاکنون ۲۳۱ واحد مسکن محرومان با «تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی» و ۲۴ واحد دیگر با «تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و بلاعوض ۵۰ میلیون تومانی» احداث شده است. 
وی با اشاره به اینکه این ۲۴ واحد بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه میان بنیاد مسکن، بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخته شده است، بیان کرد: طی همین مدت ۴۰۰ جلد سند مالکیت روستایی از طریق قانون الحاق صادر و به ۲ هزار و ۵۰۰ مورد از استعلامات و کارشناسی واحدهای مسکونی و پرونده‌های تغییر کاربری رسیدگی شده است. 
توسعه روستایی نه تنها موجب مهاجرت معکوس روستاییان و کاهش مسایلی چون حاشیه نشیی شهری می شود، بلکه زمینه رونق تولید را نیز فراهم می‌کند.
اکنون یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجامانده از دولت پیش از خود نبوده است. 
وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود، شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه ۱۴۰۰ بود!
با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
انتهای پیام/
سهم بنیاد مسکن مراغه در توسعه روستایی  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار