وزیر کشور؛

تحقق بخش بزرگ گام دوم انقلاب بر دوش آموزش و پرورش است

1401/05/31 - 15:47 - کد خبر: 72361 نسخه چاپی

نصر: وزیر کشور، آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی را هستی شناسانه و محور توسعه خواند و گفت: بخش بزرگ تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با تربیت نسلی دانا، مسئولیت‌پذیر، با نشاط و پرانگیزه، تحول‌گرا و با اراده بر دوش آموزش و پرورش است.

به گزارش نصر، «احمد وحیدی» روز دوشنبه در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: اولویت اصلی در کشور آموزش و پرورش و اگر درست نگاه کنیم همه امور به آموزش و پرورش مربوط است.
وی در اهمیت نظام آموزش و پرورش تصرح کرد: نظام آموزش و پرورش یک نظام هستی شناسانه است که حول آن به شناخت قوی و پرورش مطلوب دست می‌یابیم.
وزیر کشور با مقایسه الگوی اسلامی - ایرانی که محور توسعه آن انسان است با نظامات غربی که بر محوریت سرمایه حرکت می‌کنند، گفت: اصل و اساس توسعه، سرمایه انسانی است که جمهوری اسلامی ایران راهبر این مدل از توسعه است.
وحیدی همچنین با تأکید بر لزوم یکپارچگی عملکردی در نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: آینده از معبر آموزش و پرورش می‌گذرد و اساساً کانون خلق دنیای آینده، آموزش و پرورش است.
وی انسان محوری و سرمایه محوری را دو جریان متفاوت برای توسعه جهان توصیف کرد و گفت: الگوی انقلاب اسلامی بر مبنای ارزش های انسانی و سعادت بشری است و پرورش نسلی در اختیار شماست که مسئولیت و رسالت‌های سنگینی دارند و این خود به تنهایی نشان از اهمیت جایگاه آموزش و پرورش است.
وزیر کشور حاصل سرمایه گذاری و هزینه در آموزش و پرورش را رشد و توسعه انسانی برشمرد و تأکید کرد: برای رفتن به این سمت و تحقق این هدف متعالی، به طور دائم به نوآوری و تحول نیاز داریم. بر این اساس هم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنظیم شده است و البته در صورت لزوم باید بازنگری و تقویت شود.
وحیدی متذکر شد: تقویت نظام دانایی، مسئولیت‌پذیری، نشاط و انگیزه، تحول‌گرایی، روشن بینی و اراده، بر دوش آموزش و پرورش است و تربیت نسلی با این ویژگی ها می‌تواند گام دوم انقلاب اسلامی را تحقق عملی بخشد.
وی خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر انتقال نسلی است و اینکه نسل امروز انقلاب ادامه دهنده راه و سیره پر فروغ انقلاب اسلامی باشند. جوانان امروز در صحنه کشور همان شعارهای اول انقلاب و بلکه قوی تر سر می‌دهند و شهید حججی از همین نسل برخاسته است.

آموزش و پرورش کارخانه آدم‌سازی است
وزیر کشور، جوانان امروز ایران را قوی، با اراده، انقلابی، دانا و جهادی توصیف کرد که همه صحنه‌های خدمت از مقابله با دشمن تا خدمت به هم‌وطنان در صف اول هستند و با اشاره به بیانات بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی گفت: آموزش و پرورش کارخانه آدم‌سازی است و معلمان نقش راهبردی دارند.
وحیدی افزود: حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی معلمانی بزرگ برای جامعه در روشنگری و هدایت در مسیر حق بوده و هستند.
وی در ادامه نسبت به تهدیدات پیش رو هم اظهار کرد: دنیای غرب به دنبال آسیب رساندن به مردم عزیز ایران است و هدف اصلی آنها هم جوانان کشور هستند. از این رو تلاش‌های فراوانی در جریان است که این مسیر انسان ساز حاصل از انقلاب اسلامی، از اجرای مأموریت بلندش باز داشته شود.
وزیر کشور با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش با داشتن انسان های فرهیخته و انقلابی به دشمن اجازه فعالیت در پیشبرد برنامه هایشان را نخواهد داد، افزود: لازم می دانم به سهم خود از پایداری همکاران آموزش و پرورش در مقابله با جریان خزنده نرم وارداتی از طرف الگوهای منحط غربی و پایداری بر ارزش های انقلابی تشکر کنم.
وحیدی ادامه داد: مقابله با جنگ نرم به دلیل ماهیت آن پیچیده‌تر از سایر جنگ‌هاست و برای همین، همکاران عزیز آموزش و پرورش باید به نحوه رویارویی با این نوع از جنگ، آشنا و مجهز باشند.
وی اضافه کرد: اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی از مسیر تربیت نسل جدید می گذرد و بخش اعظم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درباره توجه دادن همگان به امر خطیر آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش از همه وزارتخانه‌ها مهم‌تر است چرا که پایه‌های اساسی قدرت را می‌سازد و کشور را برای آینده بیمه می‌کند.
وزیر کشور خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم هم مفتخر است که یکی از همین مربیان، سکان اجرایی کشور را برعهده دارد و در راس دولت، یک انسان فرهیخته، مهذب و معلم واقعی را داریم. وزیر آموزش و پرورش هم از بطن نظام آموزش و پرورش است و با روحیه انقلابی و جهادی، در حال پیشبرد برنامه های کلان این حوزه در کشوراست.
وحیدی نقش آموزش و پرورش را در تحول پیش رو، بی بدیل دانست و اظهار کرد: نشاط و تعهد جامعه معلمان بسیار مهم است و امروز این امر را در آموزش و پرورش ملاحظه می کنیم.
وی با اشاره به برخی کمبودها هم گفت: این کمبودها باید با طراحی درست برطرف شود. اصل و اساس در آموزش و پرورش نگرش پرسشی و ژرف اندیشی و عبور از محفوظات است و با این رویکرد، جامعه متفکر و عمیق شکل می گیرد.
"سرمایه اجتماعی" محور دیگر صحبت‌های وزیر کشور بود که وحیدی با اشاره به اهمیت آن تأکید کرد: تقویت سرمایه اجتماعی از مسیر آموزش و پرورش است.
سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور از روز گذشته با حضور رئیس جمهور و با شعار «آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی» در مرکز همایش‌های بین‌المللی آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.
انتهای پیام/
 تحقق بخش بزرگ گام دوم انقلاب بر دوش آموزش و پرورش است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار