مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

تالاب قوری گول خشک نشده است

1401/05/31 - 10:34 - کد خبر: 72289 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تالاب قوری گول شهرستان بستان آباد نه تنها خشک نشده، بلکه در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ هزار مترمکعب هم آب بیشتر دارد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر خشک شدن تالاب بین المللی قوری گول در رسانه های آذربایجان شرقی افزود: این تالاب در زمان حاضر ۵۴۰ هزار مترمکعب آب دارد که پارسال ۵۰ هزار مترمکعب کمتر از این مقدار بود.
وی اضافه کرد: تالاب قوری گول، حوضه آبی کوچک و مقدار آبگیری آن تابعی از میزان نزولات جوی است و با توجه به خشکسالی های مداوم و کاهش بارندگی در سال جاری، ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه «اوجان چای» به این تالاب آب آوردیم.
غفارزاده ادامه داد: از این میزان طبق روال همه ساله حدود ۷۰۰ هزار مترمکعب تبخیر شده و با توجه به اتمام اوج گرما در استان، تبخیر آب آن روند کاهشی دارد.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه آب حوضه آبریز تالاب قوری گول کفاف نیاز آبی تالاب را نمی دهد، ما بازهم در ماه های پیش رو از حوضه های آبی دیگر به این مکان آب انتقال خواهیم داد.
وی گفت: بر این اساس نگرانی ها درباره احتمال خشک شدن تالاب قوری گول بی مورد است و ما طبق سنت همه ساله آب مورد نیاز این تالاب را مطابق برنامه ریزی های رایج تامین می کنیم.
به گزارش ایرنا روز گذشته خبری مبنی بر خشکی تالاب بین المللی قوری گول در برخی از رسانه های آذربایجان شرقی، منتشر و دست به دست شد که نگرانی افکار عمومی را به دنبال داشت.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی قوری‌گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و  ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌ و منابع تأمین‌کنندهٔ آب آن از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به اهمیت زیست محیطی «قوری گول»، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر بوده و به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.
انتهای پیام/
تالاب قوری گول خشک نشده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار