با آرای شورای شهر تبریز تصویب شد:

تخفیف ۵۰ درصدی پروانه نوسازی پاساژها و ساختمان‌های تجاری و خدماتی قدیمی

1401/05/30 - 16:22 - کد خبر: 72242 نسخه چاپی

نصر: لایحه شهرداری در خصوص اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض تجدید بنا و صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی پاساژها و ساختمان‌های تجاری و خدماتی فرسوده قدیمی سطح شهر در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز بررسی و تصویب شد.

به گزارش نصر، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این خصوص اظهار کرد: شهرداری تبریز بر اساس تکلیف خود وضعیت تمامی ساختمان‌های تجاری، خدماتی وحتی اداری را از لحاظ ایمنی احصا و به نهادهای ذیربط اعلام کرده است.
وی افزود: از شورای شهر می‌خواهیم در اسرع وقت نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی و ریاست دادگستری استان ارسال کرده و خواهان تشکیل کمیته اضطرار برای مواقع بحرانی شود.
شهردار تبریز ادامه داد: تا زمانی که موانع پیش‌روی مدیریت شهری رفع نشود، نمی‌توان تکالیفی بر عهده آن نهاد که از جمله این موانع ضوابط و مقررات میراث فرهنگی در بافت تاریخی است.
وی اضافه کرد: به دلیل نقش و جایگاه تبریز در ادوار گذشته به عنوان شهری بازرگانی و تجاری، شاهد شکل‌گیری مراکز تجاری متعدد در شهر بودیم چنانکه در محور مرکزی شهر شاهد ۳۰ مجتمع تجاری  هستیم.
هوشیار با بیان اینکه در بحث پیشگیری از بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، مسائل مختلفی تأثیرگذار است، ادامه داد: شهرداری تبریز جایی که می‌توانست بیشترین کمک را به مراکز تجاری نماید، عوارض نوسازی و تجدید بنا بود که پیشنهاد شهرداری در این راستا آن است که مراکزی که در گذشته به صورت مجاز و با اخذ پروانه اقدام به ساخت کرده‌اند، ۵۰ درصد اعمال تخفیف شود.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص ابراز داشت: بخشی از مالکان این ساختمان‌ها به فکر بازسازی نیستند، و حتی تغییراتی نیز در تاسیسات ساختمان ایجاد می‌کنند.
وی با بیان اینکه در قبال افرادی که مراجعه نمی‌کنند، چه راهکاری خواهیم داشت، ادامه داد: مورد بعدی این است که حتماً از میراث فرهنگی نیز دعوت کنیم وقتی آن‌ها پروانه عین‌ به‌عین نخواهند داد، مصوبه ما چه ارزشی دارد!
بابایی اقدم در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با اینکه با این لایحه در کمیسیون موافقت شده ولی امید بر آن داریم با اجرایی کردن عملیات شاهد نوسازی و توسعه مراکز تجاری در مرکز شهر باشیم.
علی نوای باغبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص افزود: کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز با تخفیف ۵۰ درصد برای عوارض تجدید بنا موافق است، تجدید بنا و ساخت عین به‌عین بنا مورد تأکید شهرداری است و در مورد ابنیه‌ای است که خلافی ندارند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در بسیاری از موارد مالکین نه به فکر استحکام بنا هستند و نه به فکر تجدید بنا که بار مالی بیشتری دارد.
نوای باغبان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تا با امروز مالک پاساژ پیام اعلام آمادگی کرده است و باید بقیه را نیز ترغیب و تشویق به این کار کنیم.
شهرام دبیری، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این باره بیان کرد: پیشنهادم این است کلمه تخفیف را برداشته و به جای آن کاهش مبنای عوارض را جایگزین کنیم تا بعدها از نظر قانونی با مشکلی مواجه نشویم.
احد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این رابطه افزود: در این بحث عدد باید به دست آید و پایان سال هم این رقم برایمان نمایان گردد تا ارزش کار و اندازه آن در متمم بودجه هم مشخص شود.
روح‌الله رشیدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص گفت: شهرداری بیش از دیگر نهادها در این موضوع ورود کرده که اقدامی خوب است.
وی با بیان اینکه در این موارد ما باید برآوردی داشته باشیم، ادامه داد: باید مشخص شود چند ساختمان مشمول این لایحه و عوارض نوسازی شامل چند ساختمان می‌شود.
لایحه شهرداری در خصوص اعمال تخفیف در عوارض تجدید بنا و صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی پاساژها و ساختمان‌های تجاری و خدماتی فرسوده قدیمی سطح شهر در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز پس از بررسی، تصویب شد.
انتهای پیام/
تخفیف ۵۰ درصدی پروانه نوسازی پاساژها و ساختمان‌های تجاری و خدماتی قدیمی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار