حدادعادل در همایش معاونان میراث فرهنگی مطرح کرد:

اگر دلبسته کشور باشید حتی با وجود مشکلات آن را رها نمی‌کنید

1401/05/30 - 14:00 - کد خبر: 72217 نسخه چاپی

نصر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد، کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند و با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند. دشمن هم یک‌نسل بی‌ریشه می‌خواهد که نسبت به کشور خود دلبستگی نداشته‌ باشد.

به‌ گزارش نصر، غلامعلی حداد عادل ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس فرهنگستان زبان و ادبیات  فارسی ـ در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که صبح یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، به اهمیت جایگاه میراث‌فرهنگی در دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره کرد و افزود: مهاجرت جوان‌ها، فارغ‌التحصیلان و متخصصان به کشورهای خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دل‌بستگی داشته باشد با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند. میراث‌فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.
او در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همین‌طور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود، بیان کرد: میراث‌فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث‌فرهنگی آن باقی مانده است.
حداد عادل با بیان این‌که میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری نیز نام برد و اظهار کرد: بازار و قنات نمونه‌ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چندهزار ساله ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است، هر چه‌قدر به عملکرد این قنات بیندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان افزوده می‌شود. حفظ میراث‌فرهنگی ومعرفی آن به نسل جدید وظیفه‌ای ملی است و شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می‌شود، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می‌دهد.
او با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی ادامه داد: این چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و دشمن ما این را نمی‌خواهد، آن‌ها یک‌نسل بی‌ریشه می‌خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته‌ باشند. بر این اساس نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی آشنا کرد. اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته‌اش افتخار نکند.
حداد عادل با اعتقاد بر این‌که حس تاریخی در ملت ما ضعیف است، افزود: ما علاقه‌ای به گذشته اشیاء و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده است، نداریم. فرهیختگان و معلمان باید به اشیاء از حیث تاریخی بودن آن‌ها بها دهند، حفظ میراث‌فرهنگی و احترام به آن را باید شما (متولیان میراث فرهنگی) به ملت یاد بدهید. یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی نساختن بازار در شهرهای جدید است. در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و سازه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.
انتهای پیام/
اگر دلبسته کشور باشید حتی با وجود مشکلات آن را رها نمی‌کنید خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار