مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز:

سالانه یک مترمربع سرانه فضای سبز تبریز افزایش می‌یابد

1401/05/30 - 12:56 - کد خبر: 72200 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه سرانه کمی و کیفی فضای سبز این شهر پایین است، گفت: برای افزایش این سرانه تلاش می‌شود هر سال یک مترمربع سرانه فضای سبز تبریز توسعه یابد.

به گزارش نصر، اکبر امجدی افزود: هم اکنون سرانه کمی فضای سبز تبریز شامل تمامی فضاهای سبز در اختیار شهرداری حدود ۱۶ مترمربع است در حالی که بر اساس استاندارد باید ۲۵ مترمربع باشد.
وی با اشاره به اینکه سرانه کیفی فضای سبز تبریز شامل پارک ها نیز حدود ۴.۷ مترمربع است، اظهار داشت: در شرایط استاندارد سرانه کیفی فضای سبز حدود ۱۵ مترمربع است و این شهر در سرانه کیفی از سرانه کمی در وضعیت پایین تری قرار دارد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: پارک ها در سطح شهر تبریز به صورت متوازن توزیع نشده و از کاربری فرهنگی پارک ها غفلت شده در حالی که پارک ها بستر مناسبی برای اجرای برنامه های فرهنگی است.
امجدی، ادامه داد: در زمان کنونی حدود ۲۹۰ پارک محله ای در سطح تبریز وجود دارد و برای تکمیل نواقص پارک ها از جمله سرویس بهداشتی، آبخوری ها، مجموعه ورزشی، مبلمان و آبنماها، این نواقص در قالب دفترچه ای تدوین شده و اقدامات لازم برای رفع آن ها انجام می شود.
وی با بیان اینکه اصولا در هر ۵۰۰ متر باید یک پارک محله ای برای استفاده شهروندان وجود داشته باشد، یادآوری کرد: نگهداری فضاهای سبز شهری در اختیار بخش خصوصی بوده و حفظ کیفیت آن ها نیاز به نظارت دارد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز با اشاره به وجود حدود ۹۵ آبنما در سطح شهر، گفت: تمامی این آبنماها فعال بوده و هیچ آبنمای خاموشی در شهر وجود ندارد.
امجدی، با تاکید بر اینکه نگاه ما به فضای سبز شهر، اکولوژیکی نیست، افزود: در ۲ دهه گذشته فضای سبز تبریز به صورت اصولی طراحی و هرس نشده و باید ضمن حفظ مقوله اکولوژیکی فضای سبز توجه به هرس درختان نیز ضروری است و باید به طور مرتب و مداوم انجام شود.
وی اظهار داشت: در این راستا این سازمان با مرکز تحقیقات کشاورزی قرارداد منعقد کرده و هرس کاران آموزش های لازم را فرا گرفته اند و مرحله اول هرس درختان اسفند سال گذشته انجام شده و مرحله دوم آن نیز آبان ماه انجام می شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه هرس درختان هر سال در ۲ مرحله انجام می شود، گفت: برای حفظ فضای سبز و افزایش کیفت آن تانکرهای آبیاری با خرید ۹۰ دستگاه جی پی اس به سیستم کنترل و نظارت مجهز شده است.
امجدی، ثبت روزانه صورت وضعیت پارک ها توسط پیمانکاران را از دیگر اقدامات این سازمان برای جلوگیری از بروز تخلف احتمالی و افزایش کیفیت فضای سبز اعلام کرد و ادامه داد: امسال سامانه مردمی ۱۳۷ برای دریافت شکایات مردمی در حوزه فضای سبز راه اندازی شده و مردم می توانند از طریق این سامانه شکایات و انتقادات خود را در این زمینه به مسوولان مناطق دهگانه شهرداری اعلام کنند.

۱۵۰ هزار اصله نهال در کاشت پاییزه غرس می شود
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱.۵ میلیون اصله در سطح شهر تبریز وجود دارد، گفت: امسال در کشت پاییزه ۱۵۰ هزار اصله نهال غرس می شود.
امجدی، افزود: از این تعداد ۵۰ هزار اصله درخت به جای اصله های خشک شده قبلی و ۱۰۰ هزار اصله درخت نیز در سطح شهر و مکان های فاقد درخت کاشته می شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار اصله نهال نیز در اسفند امسال کاشته می شود، یادآوری کرد: برای آبیاری اصولی فضای سبز شهر باید شبکه توزیع آب خام اجرا شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه هم اکنون شبکه آب خام تبریز به صورت جزیره ای و منطقه ای است، گفت: میزان مصرف آب خام فضای سبز تبریز حدود ۱۱ میلیون مترمکعب است و برای ساماندهی وضعیت توزیع آن باید آب خام از غرب به شرق این شهر انتقال یابد.

چهارمین سمپوزیوم ملی مجسمه های شهری در تبریز برگزار می شود
امجدی، با اشاره به برگزاری سه دوره موفق سمپوزیوم های مجسمه در تبریز ادامه داد: تلاش می شود در سال ۱۴۰۲ چهارمین سمپوزیوم مجسمه های شهری در ابعاد بین المللی یا حداقل ملی در این شهر برگزار شود.
وی با بیان اینکه ایران و تبریز در حوزه مجسمه سازی از ظرفیت بالای هنری برخوردار است، اظهار داشت: امسال ۶ مجسمه چهار تا پنج متری از جنس برنز از سرداران و چهره های فرهنگی در تبریز اجرا می شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: در مرحله اول مجسمه های ستارخان و شهیدان فکوری و باکری و در مرحله دوم مجسمه های شهریار، پروین اعتصامی و باغچه بان اجرا می شود.
امجدی، افزود: همچنین اولین جشنواره مجسمه های فلزی برای اجرای پنج مجسمه با اعتبار ۲ میلیارد تومان اجرا می شود و ۲۰ سردیس شاعران، ادبا و عرفا نصب شده است.
انتهای پیام/
سالانه یک مترمربع سرانه فضای سبز تبریز افزایش می‌یابد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار